در آستانه پایان مهلت دستیابی ایران و کشورهای ۱+۵ به توافق نهایی هسته‌ای، وزیر امور خارجه ایران می‌گوید هنوز برخی اختلافات باقی است و نتیجه مذاکرات هنوز معلوم نیست.

Zarif_Ramazan
محمد جواد ظریف در “شب قدر” در وین

به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، ظریف یکشنبه شب، ۱۴ تيرماه / ۵ ژوئيه گفت: «در تلاش هستيم برخی از اختلافات باقی مانده را حل کنيم اما در برخی موارد هنوز اختلاف‌ها باقی است.»

وزیر خارجه ایران که به همراه علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی و هيأت مذاکره‌کننده هسته‌ای این کشور در مراسم احیای شب قدر شیعیان در یک مرکز اسلامی در وین شرکت کرده بود با بیان این‌که «نتيجه [مذاکرات] هنوز معلوم نيست» از مردم خواست دعا کنند تا آن‌چه صلاح است «مقدر شود».

سه‌شنبه ۳۰ ژوئن / ۹ تیرماه مهلت نهایی برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۱+۵، شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، اعلام شده بود اما با توافق طرفین مذاکرات به مدت یک هفته تا فردا سه‌شنبه ۷ ژوئیه / ۱۶ تیرماه، تمدید شد.

روز یکشنبه نیز جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به احتمال شکست مذاکرات هسته‌ای هشدار داد و گفت: «ما هنوز در جایی که لازم است نیستیم.»

کری تأکید کرد که چنان‌چه ایران «سرسختی مطلق» نشان دهد، همان‌گونه که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا گفت، ایالات متحده مذاکرات را ترک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: هشدار جان کری نسبت به احتمال شکست مذاکرات هسته‌ای

همچنین، لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه که برای مرحله پایانی مذاکرات به وین رفته است، گفت: «اين مذاکرات ۱۲ سال است طول کشیده و بايد در ۷۲ ساعت پايان يابد.»

وزير خارجه فرانسه گفت: «از این پس مسأله اصلی در مذاکرات اين است که آيا ايرانی‌ها حاضر خواهند شد قراردادی روشن درباره مسائلی که هنوز راستی‌آزمايی نشده‌اند ببندند؟»

فرانک والتر اشتاين‌ماير، وزير امور خارجه آلمان نیز یکشنبه شب در وين گفت دو گزينه در پيش رو هست. «يا می‌بريم که همه ما می‌بريم و يا ناکام خواهيم ماند که يعنی هيچ کس برنده نيست.»

اشتاين‌ماير تأکید کرد که پس از ۱۲ سال طولانی این فرصت وجود دارد که اين مناقشه حل شود. او حل این مناقشه را «مستلزم شجاعت و آمادگی برای يک مصالحه به‌ویژه از سوی تهران» دانست.

وزیر خارجه آلمان گفت این کشور خواهان «توافق به هر قیمت» نیست و هدف آن است که «ايران سلاح اتمی نداشته باشد.»

به‌جز اشتاين‌ماير و فابيوس، فدريکا موگرينی، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا و فيليپ هاموند، وزير خارجه بریتانیا نیز به مذاکره‌کنندگان در وین پیوسته‌اند.