نخست‌وزیر اسرائیل قدرت‌های غربی را متهم کرد که چشمان خود را به سیاست‌های خشونت‌بار ایران می‌بندند، همچون زمانی که در برابر آلمان نازی چنین کردند.

بنیامین نتانیاهو: بر اساس مذاکرات لوزان زیرساخت‌های هسته‌ای ایران همچنان پا بر جا می‌مانند و حتی گسترش می‌یابند.
بنیامین نتانیاهو: بر اساس مذاکرات لوزان زیرساخت‌های هسته‌ای ایران همچنان پا بر جا می‌مانند و حتی گسترش می‌یابند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه روز چهارشنبه ۱۵ آوريل / ۲۶ فروردين در یک پیام تلویزیونی به‌مناسبت روز یادبود هولوکاست گفت: «قدرت‌های غربی پیش از آغاز جنگ جهانی دوم خطای فاجعه‌باری مرتکب شدند و ما معتقدیم که آن‌ها اکنون نیز اشتباه تلخ‌تری می‌کنند.»

به‌گفته نتانیاهو، پیش از آغاز جنگ جهانی دوم، جهان آزاد تلاش کرد با دلجویی از رژیم نازی‌ها رضایت‌اش را جلب کند و بدین ترتیب هشدار‌ها را نادیده گرفت. او افزود امروز نیز این نادیده گرفتن‌ها زیادند و خشونت‌های ایران و حمایت‌هایش از گروه‌های رادیکال اسلامی در یمن، سوریه یا غزه در برابر دیدگان همه صورت می‌گیرد.

نخست‌وزیر اسرائیل حکومت ایران را با ناسیونال سوسیالیست‌ها مقایسه کرد و گفت ایران تلاش می‌کند یک کشور یهودی را نابود سازد.

هشدار نسبت به لغو تحریم‌ها

بنیامین نتانیاهو با توجه به مذاکرات هسته‌ای با ایران نسبت به لغو تحریم‌های غرب علیه این کشور هشدار داد و گفت بر اساس مذاکرات لوزان زیرساخت‌های هسته‌ای ایران همچنان پا بر جا می‌مانند و حتی گسترش می‌یابند.

آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ روز پنج‌شنبه ۲ آوریل/ ۱۳ فروردین‌ ماه در لوزان سوئیس پایان یافت و طرفین در پایان ۹ روز گفت‌وگوهای فشرده با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کردند که به چارچوب‌های توافق برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران دست پیدا کرده‌اند.

نتانیاهو روز یک‌شنبه ۱۲ آوریل/ ۲۳ فروردین‌ماه نیز جامعه جهانی را فراخواند تا در مذاکرات هسته‌ای با ایران بر سر «توافق بهتر» مذاکره کنند. نخست‌وزیر اسرائیل دو جایگزین‌ را برای این توافق ارائه کرد: «بستن تأسیسات غیرقانونی ایران» و لغو تحریم‌ها به‌شرط «پایان تجاوز ایران در منطقه و پایان تروریسم این کشور».

بیشتر بخوانید: پیشنهادهای نتانیاهو برای یک «توافق خوب» با ایران