تروریست‌های «دولت اسلامی» ظاهراً کنجی گوتو، خبرنگار ژاپنی را کشته‌اند. فیلمی در اینترنت منتشر شده که یک عضو نقاب‌زده داعش را پیش از بریدن سر او نشان می‌دهد. اصالت این فیلم هنوز تأیید نشده است.

Man walks past screens displaying TV news programme showing image of Goto, one of two Japanese citizens taken captive by Islamic State militants, on a street in Tokyo
کنجی گوتو، روزنامه‌نگار ژاپنی

به نظر می‌رسد داعش دومین گروگان ژاپنی را کشته باشد. در فیلم منتشره، فرد اسیر مانند موارد قبلی، با لباس نارنجی زانو زده و جلادی نقاب زده با چاقو بالای سر او ایستاده است. جلاد در این فیلم می‌گوید: «یک ارتش کامل به خون شما تشنه است.» پس از ادای این سخنان، سر جدا شده‌ای دیده می‌شود که گویا متعلق به اسیر است.

داعش یک هفته پیش، نخستین گروگان ژاپنی را گردن زده بود. فیلم کشته شدن گوتو، در واپسین ساعات شنبه ۳۱ ژانویه منتشر شد.

عضو نقاب‌زده داعش، خطاب به شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن صحبت می‌کند و با اشاره به «آغاز کابوس ژاپن» می‌گوید مشارکت در جنگ سودی ندارد. گوینده پیام، انگلیسی را با همان لهجه‌ای صحبت می‌کند که در سایر ویدئوهای قبلی داعش به گوش می‌خورد.

صحت این ویدئو تاکنون از سوی مقامات ژاپنی تأیید نشده است. به گفته شبکه خبری «NHK»، دولت توکیو در حال بررسی اصالت این فیلم است. آمریکا نیز سرگرم تحقیق در باره  فیلم و واقعی بودن تصاویر آن است.

داعش هفته گذشته ویدئویی منتشر کرد که جسد بدون سر نخستین گروگان ژاپنی را نشان می‌داد. این دو گروگان در سوریه ربوده شده بودند.

تا یکی دو روز قبل هنوز امیدواری وجود داشت که کنجی گوتو و خلبان اردنی اسیر، آزاد شوند. داعش نخست از دولت ژاپن برای آزادی گروگان‌های ژاپنی، ۲۰۰ میلیون دلار باج خواسته بود اما پس از کشتن نخستین گروگان خود، عنوان کرد که کنجی گوتو و معاذ الکساسبه، خلبان اردنی را به ازای آزادی ساجده الریشاوی آزاد می‌کند.

الریشاوی، زنی عراقی است که از نه سال قبل به دلیل مشارکت در بمب‌گذاری در هتل رادیسون امان، در اردن زندانی است. این حمله انتحاری ۶۰ کشته برجای گذاشت.

معاذ الکساسبه ۲۶ سال دارد و  پس از سقوط جنگده‌اش در استان رقه به اسارت داعش درآمده است. دولت اردن اعلام کرده که با داعش وقتی وارد معامله می‌شود که از زنده بودن الکساسبه مطمئن باشد.

داعش برای مبادله خلبان اردنی دو مرتبه مهلت تعیین کرد و آخرین اولتیماتوم، غروب پنجشنبه ۲۹ ژانویه به پایان رسید. الکساسبه نخستین اسیر نظامی داعش از نیروهای ائتلاف و اولین اسیر مسلمان داعش است. پدر الکساسبه گفته که او قرآنی به همراه دارد و طبق سنت‌های اسلامی باید میهمان داعش باشد نه گروگان آن.