ديپلمات‌های غربی گزارش داده‌اند که در يکی از محله‌های مهم «دوحه»، پايتخت قطر، خودروهايی با لوگوی «دولت اسلامی» در حرکت هستند.

اعضای گروه‌های مختلف اسلام‌گرا همچون طالبان افغانستان و جبهه رستگاری اسلامی الجزيره نيز در دوحه حضور دارند

به گزارش خبرگزاری «رويترز»، ديپلمات‌های غربی با بیان این خبر، گفته‌اند که دولت قطر در پاسخ به نگرانی آنها درباره حضور اين خودرو‌ها، اعلام کرده افراد مربوط تحت کنترل مداوم قرار دارند.

اگرچه قطر به ائتلاف جهانی تحت رهبری آمريکا عليه داعش پيوسته است، اما هنوز نوعی سياست دوگانه‌ در قبال اين خلافت خودخوانده‌ پيش گرفته است.

در حالی که قطر نيز مانند عربستان سعودی و امارات متحده جنگنده‌های خود را به کارزار عراق و شام فرستاده، اما برخلاف اين دو کشور به‌هيچ‌وجه اين فعاليت‌های خود را پوشش رسانه‌ای نداده‌ است.

بر اساس اين گزارش، بين ديپلمات‌ها شايع است که جنگنده‌های قطر تنها شب نخست حملات و آن هم برای پروازهای شناسايی با ائتلاف همکاری کرده‌اند.

با اين حال، يک منبع امنيتی نزديک به دولت قطر به رويترز گفته‌است که جنگنده‌های اين کشور بعدتر در حمله‌ها شرکت کرده‌اند، اگرچه اين همکاری «رسماً» تاييد نشده‌است.

شيخ تميم، خليفه‌ای «پراگماتيک»

بر اساس اين گزارش و به گفته ديپلمات‌ها و تحليل‌گران، استراتژی قطر نشان‌دهنده دو چيز است: يکم، قطر که در طی بهار عربی از اسلام‌گراها حمايت می‌کرده، تحت فشار همسايگان شيخ‌نشين خود قرار دارد؛ و دوم، اين کشور در هر حال آينده را به‌طور بلندمدت در دستان نيروهای اسلام‌گرا می‌بيند و در تلاش برای حفظ نفوذ خود در ميان آنها است.

qatar-emir-sheikh-tamim
چندی پیش شیخ تمیم گفته بود هر گروه با پس‌زمينه اسلام‌گرايانه تروريست نیست و قطر با کشورهای همسایه‌اش فرق می‌کند

به گفته تحليل‌گران، تغيير حاکم قطر و به‌قدرت رسيدن شيخ تميم بن حمد خليفه آل ثانی مهم‌ترين دليل اتخاذ اين سياست‌ها در دوحه بوده‌است. او خليفه‌ای «پراگماتيک» توصيف شده که خواستار درگيری با هيچ‌يک از طرفين دعوا نيست.

شيخ تميم در مصاحبه‌ای با سی.ان.ان در ۲۵ سپتامبر سال جاری گفته‌بود که «ما با همسايگان عرب خود تفاوت داريم. برخی فکر می‌کنند هر گروه با پس‌زمينه اسلام‌گرايانه تروريست است. ما چنين ايده‌ای را نمی‌پذيريم.»

اين در حالی است که بزرگترين پايگاه هوايی ايالات متحده در منطقه خاورميانه در قطر قرار دارد. همچنين قطر يکی از مهم‌ترين خريداران اسلحه از کشورهای غربی است و املاک وسيعی را نيز در کشورهای غربی خريداری کرده‌است.

دوحه، محله تروریست‌ها

با اين وجود، اعضای گروه‌های مختلف اسلام‌گرا همچون طالبان افغانستان و جبهه رستگاری اسلامی الجزيره (جبهه الاسلاميه للانقاذ) نيز در دوحه حضور دارند.

اغلب اين قبيل گروه‌ها در حاشيه شهر و در محله‌های مستقل و منزوی زندگی می‌کنند.

حمايت قطر از اخوان المسلمين نيز باعث شده‌بود تا عربستان، امارات متحده و بحرين در اوايل سال جاری سفرای خود را در اعتراض از اين کشور فرا بخوانند.

منتقدان قطر معتقدند که اين کشور از اسلام‌گرايان در ليبی نيز حمايت می‌کند و به مبارزان اسلام‌گرا برای آزادی گروگان‌های آنها پول می‌پردازد تا قدرت مالی اين گروه‌ها را افزايش دهد.

در ماه اوت نيز يک وزير کابينه آلمان قطر را به تامين مالی داعش متهم کرده‌بود. دوحه همواره اين اتهامات را رد کرده‌است.

قطر همچنين بزرگترين حامی «جبهه النصره»، يکی از زيرشاخه‌های القاعده و فعال در سوريه است. نگرانی اصلی قطر از کمپين بمباران مواضع داعش در سوريه، احتمال بمباران جبهه النصره بوده‌است، زيرا در شب نخست بمباران مواضع اين گروه وابسته به القاعده نيز هدف قرار گرفته‌بود.