در پی اظهارات احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، که مجازات موسوی و کروبی را اعدام دانسته بود، برخی از چهرههای سیاسی به این موضعگیری واکنش نشان دادهاند.
جنتی که در برنامه «شناسنامه» در شبکه سوم سيمای جمهوری اسلامی ايران صحبت میکرد، درباره دليل تأييد موسوی و کروبی از سوی شورای نگهبان در آن سال گفت که «اين افراد به اتفاق آرا تأیيد نشدند و اختلاف رأی وجود داشت؛ تأیيد اين فرد بر اساس اکثريت رأی بود؛ اتفاق نبود بلکه اکثريت بود.»
او با افزودن اينکه سوابق کروبی و موسوی مانع تأييد صلاحيت آنها نمیشد، تأکيد کرد که «برخی مسائلی در جنبه کار وجود داشت که نمیخواهم متعرض شوم.»
دبير شورای نگهبان در ادامه سخنان خود مدعی شده بود که حبس خانگی موسوی، رهنورد، و کروبی «منت بر سر اين عوامل» بودهاست و افزود: «اگر بنا به محاکمه اين ها بود هيچ قاضی عادل و آگاهی جز حکم اعدام برای آن ها صادر نمیکرد.»
واکنشها به مصاحبه جنتی
در عین حال، پس از پخش برنامه شناسنامه واکنشهایی نیز به سخنان دبیر شورای نگهبان صورت گرفتهاست.
علی مطهری، نماینده مجلس ایران، در نامهای سرگشاده به احمد جنتی و با اشاره به سخنان او درباره موسوی و کروبی، «حصر شبیه حبس» آن دو را فاقد توجیه قانونی و شرعی دانست و نوشت: «چرا این قدر از محاکمه اینها هراس دارید؟ آیا جز این است که نگران روشن شدن برخی حقایق هستید و تبلیغات چندساله نقش بر آب خواهد شد؟»
او همچنین صدور حکم اعدام برای آنها از سوی جنتی را دلیل زیر سوالرفتن «عدالت» او و «مخل عضویت» وی در شورای نگهبان دانست. «عدالت» مفهومی فقهی و بر اساس قانون، از ویژگیهای ضروری فقهای شورای نگهبان است.
مطهری همچنین مقایسه موسوی و کروبی با موسولینی را قیاسی «مضحک» دانست که «از قیاسش خنده آمد خلق را».
همچنین، حسامالدین آشنا مشاور فرهنگی حسن روحانی، رئیسجمهور ایران، و نماینده او در شورای نظارت بر صدا و سیما نیز در صفحه شخصی گوگل پلاس خود به بازنشر بخشی از سخنان پایانی جنتی درباره انتخابات 92 پرداخت و دو سوال مطرح کرد: «کدام بخش از تجربیات 88 در سال 92 مورد استفاده قرار گرفت؟ نتایج بهرهگیری از آن تجربیات چه بود؟»
پرسشهای آشنا به پاسخهای گوناگونی از سوی کاربران این شبکه اجتماعی منجر شدهاست که قریب به اتفاق آنها علیه سخنان دبیر شورای نگهبان ایراد شدهاند.
سلام.
آغای متهری شما درباره کدوم قانون حرف میزنید ؟
قانون اساسی، قانون دادگستری،قانون ولایت فقیه ،
قانون شورای نگهبان،قانون مصلحت نظام،قانون منفعت نظام،
قانون سپاه، قانون موازی ،قانون حسین قلی خانی…
آغای متهری شما درباره کدوم شرع حرف میزنید ؟
شرع اسلام ناب اموی و صفوی، شرع معاویه،شرع ابوسفیان،
شرع حوزه علمیه قم،شرع نجف و کربلا، شرع دانشگاه الزهرا مصر،
شرع اخوان مسلمین، شرع حزب اله لبنان،شرع مفتی های پاکستان،
شرع بن لادن،شرع داعش، شرع قصاب جماران،شرع ولایت فقیه؟
آغای متهری شما درباره افشای کدوم حقایق حرف میزنید؟
شما انگار نمیدانید یا فراموش کردید که،
دولت مکتبی «روح منی آغا جون» سی و اندی سال پیش از این،
قانون و شرع و اخلاق را یکجا در لعنت آباد خاوران چال کرد!
وگرنه نعل وارونه نمیزدید و سوال بیجا و نابجا نمیکردید که
«حصر شبیه حبس» فاقد توجیه قانونی و شرعیست و از محاکمه اینها هراس دارند،
چرا که آغایون نگران روشن شدن برخی حقایق هستند و تبلیغات چندساله نقش بر آب خواهد شد؟
آخه مرد ناحسابی حکومتی که کلکیسونر قتل و غارت و تجاوزست،از افشای کدوم حقایق باید بترسد؟
شما انگار از افشا شدن حقایق قتل عام ٣٠خرداد سال ٦٠ کشتار دستجمعی سال ٦٧،
قتل عام مخالفان برون مرزی و کشتار وقایع ١٨تیر ٧٨ و قتل عام ٣٠ خرداد ٨٨ و کشتار روز عاشورا ،
تجاوز و قتل و جنایات کهریزک و اختلاس سه هزار میلیاردی سال ٩٠ بی خبرید؟!
آری بی خبرید وگرنه با توجه به عملکرد سه دهه خونبار نظام،
«تجاوز قبل از اعدام در هه شصت، تجاوز سرپایی و عماله شیشه نوشابه در دهه هشتاد»
مقایسه موسوی و کروبی با موسولینی قیاس مضحکی نیست،
آنچه مضحک و تمسخرآمیز است، خود گویی خود خندی شماست،
چرا که شما و حصریون هنوز بند نافتان، بند ناف نظامیست که نه جمهوریست و نه اسلامی!
پس ناگفته پیداست که موسوی و رهنورد و کروبی با حکم حکومتی درآب نمک «حصر شبیه حبس»خوابانده شدند،تا سیرک و مضحکه نظام همچنان مایه کسب و کار شما و امثالهم باشد!
دارم فکر میکنم بیچاره و بینوا امت و ملت و درحصری که وکیل و نماینده اش تو باشی!
پ.ن.
«حصر شبیه حبس» توجیه قانونی و شرعی ندارد،
ولی ربوده شدن از ١٨ تیر ٧٨ سعید زینالی دانشجوی دانشگاه تهران،
و بی خبری ١٥ساله «مادرش» از زنده بودن یا کشته شدنش،
توجیه قانونی و شرعی که دارد هیچ، لاکن کلا اشکالی ندارد؟!
لطیف / 20 October 2014
“مطهری همچنین مقایسه موسوی و کروبی با موسولینی را قیاسی «مضحک» دانست که «از قیاسش خنده آمد خلق را».”
اما مقایسه جنتی و مطهری با فریبکار را قیاسی «جدی»
دانسته که «از قیاسش گریه آمد خلق دلسوز را»!!!
Majid / 20 October 2014