يک دختر هشت ساله اهل شوشتر در استان خوزستان که از سوی پدر و مادرش مورد کودک‌آزاری قرار گرفته بود به بهزيستی منتقل شد.

کودک 2

روزنامه شرق روز يکشنبه دوم شهريور گزارش داد، اين کودک که «ستايش» نام دارد، ابتدا توسط شهروندان شوشتری که به پارک مطهری رفت‌وآمد داشتند، مورد شناسايی قرار گرفت و آن‌ها متوجه شدند اين کودک مدت زيادی است که هر روز صبح زود به پارک می‌آيد و تا آخر شب در آنجا می‌ماند.

اين کودک گفته است: «پدر و مادرم از من می‌خواهند هر روز صبح از خانه بيرون بروم و آخر شب به خانه برگردم. آن‌ها نمی‌گذارند در خانه بمانم، معتاد هستند و مواد مصرف می‌کنند، من نمی‌دانم در خانه چه می‌گذرد.»

بر پايه اين گزارش «اين تنها آزاری نبود که ستايش از آن صحبت کرد، روی دست‌های دختربچه آثار جراحت‌های شديد که البته رو به بهبود است نيز ديده می‌شد.»

ستايش افزود: «پدرم من و خواهر کوچک‌ترم را کتک می‌زند. او مرا با شيلنگ می‌زند و مجبورم هرروز از صبح تا شب به پارک بيايم.»

ستايش که حدودًا هشت‌ساله به نظر می‌رسد به گفته خودش بارها با چای داغ سوزانده شده ‌است و آثار سوختگی‌های شديد روی بدن او مشخص است.

کاويانی، دادستان شوشتر نيز گفت: «آنچه مسلم است اين کودک وضعيت مناسبی ندارد اما اينکه کودک‌آزاری با تعريف قانونی آن اتفاق افتاده يا نه بايد مورد بررسی قرار گيرد. شخصاً وارد اين پرونده شده و دستورات لازم را صادره کرده‌ام و اين پرونده به‌صورت ويژه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

وی افزود: «گزارش بهزيستی به دادستانی ارسال شده و در صورتی که برای ما محرز شود جرم کودک‌آزاری اتفاق افتاده ‌است به‌عنوان مدعی‌العموم وارد عمل می‌شويم و کودک تا زمان صدور حکم حضانت به بهزيستی سپرده خواهد شد.»

دادستان شوشتر درباره اينکه گفته می‌شود ستايش خواهری نيز دارد و به نظر می‌رسد جان آن کودک هم در خطر باشد، گفت: «هر چند بچه که در آن خانه باشند و خطری آنها را تهديد کند به‌صورت موقت و تا زمان تصميم‌گيری به بهزيستی سپرده خواهند شد.»

بر اساس گزارش انجمن حمايت از حقوق کودکان، در سال گذشته، ۲۴۸۸ مورد فرزندآزاری به مرکز مشاوره «صدای يارا» گزارش شده است. يک عضو اين انجمن اعلام کرده ۵۵ درصد اين آزار‌ها روانی و عاطفی، و ۴۵ درصد جسمی بوده است.

براساس آنچه قبلاً نهادهای مختلف گزارش کرده‌اند، در سال ۱۳۹۰طبق آمار سازمان بهزيستی، ۸۶۱۸ مورد کودک‌آزاری به اورژانس اجتماعی گزارش شده است. از اين ميزان، نزديک به ۵۰ درصد جسمی، ۳۱ درصد غفلت، ۱۲ درصد روانی و نزديک به سه درصد جنسی بوده است.