به گفته وزارت دفاع آمریکا، جنگنده‌های آمریکایی به توپخانه‌ داعش که در حال گلوله‌باران کردهای عراقی است حمله کرده‌‌اند. این حمله در حوالی شهر اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، صورت گرفته است.

دو هواپیمای جنگنده آمریکایی در این حمله شرکت داشته‌‌اند.

alshabaab12
اوباما در پيام خود به مردم آمريکا تاکيد کرد که نيروهای زمينی ايالات متحده وارد درگيری در عراق نخواهند شد

‌پیش‌تر، باراک اوباما، رييس‌جمهور آمريکا، مجوز حمله به مواضع «دولت اسلامی» (داعش) را صادر کرده بود.

به گزارش خبرگزاری «رويترز»، باراک اوباما اواخر شب پنجشنبه هفتم اوت در پيامی تلويزيونی به مردم آمريکا از کاخ سفيد گفت: «اوايل اين هفته، يک عراقی در آن منطقه مویه‌کنان جهان را خطاب قرار داد که هيچ‌کس به کمک ما نمی‌آيد. امروز آمريکا به کمک آنها خواهد رفت.»

رييس‌جمهور ايالات متحده با اعلام اين که خطر «نسل‌کشی بالقوه» عراق را تهديد می‌کند، از صدور مجوز برای حمله هوايی «هدفمند» به مواضع «دولت اسلامی» خبر داد. وی هدف اين حمله هوايی را حفاظت از پرسنل آمريکايی حاضر در عراق دانست و آن را مشروط به پيشروی بيشتر دولت اسلامی به سوی اربيل، پايتخت اقليم آزاد کردستان، يا به خطر افتادن جان آمريکايی‌ها در هر جايی از اين کشور کرد.

وی همچنين تاييد کرد که هواپيماهای آمريکايی از ديروز پنج‌شنبه، پرتاب بسته‌های مواد غذايی به اقليت‌های دينی تحت محاصره از جمله کردهای ايزدی گيرافتاده در کوهستان را آغاز کرده اند.

22june,isis.7
داعش چندین شهر عراق، از جمله بزرگ‌ترین شهر مسیحی نشین، را در کنترل خود دارد

اوباما که پس از درخواست کمک رسمی از سوی مسعود بارزانی، رهبر اقليم آزاد کردستان در روز پنج‌شنبه سخن می‌گفت، در پيام خود به مردم آمريکا تاکيد کرد که نيروهای زمينی ايالات متحده وارد درگيری در عراق نخواهند شد و وی ابدا قصد ندارد تا کشورش «به جنگی ديگر در عراق کشانده شود.»

صدور مجوز حمله هوایی به داعش زمانی صورت گرفت که در روزهای گذشته هزاران نفر از مسیحیان و همچنین ایزدیان عراق از شهرها و محل سکونت خود گریختند. گزارش‌های زیادی از کشته شدن این افراد توسط مردان مسلح دولت اسلامی (داعش) منتشر شده است.

پاپ فرانسیس نیز با صدور بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست به آوارگان مسیحی و به کردهای ایزدی کمک کنند و مانع از گسترش قدرت ستیزه‌جویان داعش در شمال عراق شوند.