شاهین نجفی، خواننده معترض در واکنش به دیدار حسن روحانی، رییس جمهور ایران با گروهی از هنرمندان بیانیهای تصویری منتشر کرد. افزون بر این محمود دولتآبادی هم در متنی با عنوان «اگر دیر نشده باشد» نظرش نسبت به دیدار حسن روحانی با گروهی از هنرمندان کشور را انتشار داد.
شاهین نجفی در بیانیه تصویریاش که با لحنی شعارگونه اجرا میشود، هنرمندانی را که شامگاه چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ (۸ ژانویه) در تالار وحدت گرد آمده بودند که سخنرانی حسن روحانی درباره هنر و جایگاه هنرمند در اجتماع را بشنوند، به «اختگی سیاسی – هنری» متهم میکند.
او در آغاز این بیانیه تصویری میگوید: «کاسه گدایی [به دست گرفتن] و با دریوزگی حق خود را از حکام طلبیدن، چیزی جز تجلی نوعی از اختگی سیاسی – هنری مدرن نیست»
آقای نجفی در ادامه این بیانیه میگوید: «باید بر هنر و هنرمندان این سرزمین گریست، وقتی اینگونه خوار و خفیف میشوند و در گیرودار امنیت و نام و نان، حیثیتشان را حصیر نشیمنگاه دولتمردان میکنند.»
او در پایان این بیانیه که فقط یک دقیقه و نیم است، با کنایههایی میپرسد: «ما بزدلی شما را میفهمیم، آنچه نمیفهمیم توأمانی ترس شما با هنرتان است.»
بیانیه تصویری شاهین نجفی در اعتراض به هنرمندان
برخی رسانههای نزدیک به حاکمیت در ایران واکنشهای بسیار تندی به بیانیه تصویری شاهین نجفی نشان دادند. آنها بدون آنکه محتوای این بیانیه را بازتاب دهند، شاهین نجفی را به هتاکی و خواندن ترانههای گوشخراش و دشنامگویی به هنرمندان ایران متهم کردند.
در سال ۱۳۹۱ شاهین نجفی ترانهای با عنوان «نقی» اجرا کرد و آیتالله صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی به خاطر این ترانه حکم ارتداد او را صادر کردند.
از میان سینماگران مسعود کیمیایی، تهمینه میلانی، بهمن فرمانآرا و رخشان بنیاعتماد، از میان خوانندگان شهرام ناظری و در بین نویسندگان، محمود دولتآبادی از شاخصترین چهرههایی بودند که شامگاه چهارشنبه ۱۸ دیماه در تالار وحدت به دیدار حسن روحانی رفتند. از میان این اشخاص فقط آقای دولتآبادی تاکنون انگیزهاش از حضور در تالار وحدت و نظرش درباره سخنرانی حسن روحانی را بیان کرده است.
نویسنده «جای خالی سلوچ» و همچنین رمان توقیفشده «کلنل» در نامهای که با عنوان «اگر دیر نشده باشد» در اختیار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گذاشته است، مینویسد: «آنچه پس از شنیدن سخنان رییسجمهور روحانی در اندیشه دیگران پدید آمد، کلیاتی از جنس امید و بهبودی قابل تصور است.»
و در فرازی این متن مینویسد: «شخصاً به اصطلاح “آرد خود را بیخته و الک مربوطه را آویختهام” و تا بودهام حرمت آزادی و قانونمداری را نگه داشتهام و نگه میدارم. در عین حال التزام به واقعبینی و اندازه نگهداری مجابم میکند که در خرسندی دیگرانی سهیم باشم که امیدوارند از مسیرهای زمهریری من عبور نکنند در کشمکشهای نرم و سخت روزگارانی که گذرانیدم و گذرانیدیم.»
و در فراز دیگری از این متن که از ابهام و ایهام بسیار برخوردار است، مینویسد: «از تالار بیرون رفتم و نخواستم به این داوریها باور کنم که آقا، حکومت “بردار- بگذار” میکند؛ یا اینکه یکیشان میآید گره میزند، یکی میآید گرهها را با وعده باز میکند. نه؛ به رغم تجربههایی که چنان گمانهایی را تصدیق میکند، من در باور “درک ضرورت” هستم و طبعاً چنان درکی از بایستگی را منحصر به عرصه فرهنگ و هنر هم نمیدانم.»
در همین زمینه:
اهمیت ارکستر سمفونی تهران در دعوای بین دولت و مجلس
سخنرانی حسن روحانی در جمع هنرمندان در تالار وحدت
مشکل بدبختی و درجا زدن ملت ایران امثال شاهین نجفی هاست. ترسو های بزدل و ** که فقط بلند با لجن پراکنی و افراطی گری اوضاع وخیم ملت را وخیم تر کنند. یک موی گندیده جوانان وطن که در وسط صحنه اند به سر تا پای کثافت *** چون شاهین نجفی می ارزد. توهین های او به عقاید مذهبی بسیاری از دین باوران به پای چه کسی نوشته شد؟ این * خوش بنشین در آن طرف فقط بلدند دم از نابودی و تحریک به انقلاب بزنند در حالی که ملت از هر انقلابی چه اسلامی و چه غیر اسلامی خسته شده اند و باوری به آن ندارند.
**** غیر از راه اصلاحات راه دیگری هست که خون و جون می خواهد. تو و امثال تو حاضرید این بها را بدید؟
عمرا . شما ***اون طرف آبی که فقط بلدید بگید: لنگش کن، حتی حاضر نیستید برای وطن از سر مشروب و هم خوابگی تون برای یک هفته بگذرید. پس لطفل *** تا ملت خودشون یک خاکی بر سرشون بکنند.
ehsan / 11 January 2014
به این انقلابی شجاع و درس اموخته از شجاعت گلسرخی ها و تدریس شده در دانشکده ادبیات رجوی_ در نشمن صدام خزیده بفرمایید که: این گوی و این میدان البته در وطن!
اقا جان بنده پیزوری و کم سواد هم میتوانم در زیر سایه اجنبی،به خواهر و مادر جمهوری اسلامی و طرفدارانش فحاشی کنم. اگر مرد هستی و شهامت داری بفرمایید در داخل کشور و گردن کلفتی سیاسی کنید!
اسب تازی دوتک رود به شتاب ….شتر اهسته میرود شبو روز
اگرمنظورت هم این است که به انسانهای برجتسه و مبارزی که هنوز در سنگر ازادی مطوعات،این ازادی نسبی و اندک را پاس داشته اند،باید بگویم که تو ود ریزه خوار سفره همین مبارزان هستی!
mmansour piry khanghah / 11 January 2014
آثار هنری در فاصله ی بدبختی های بزرگ بوجود می آیند و ماندگار می شوند. اگر حتی مفرّی چند ساله شود تا هنرمندان خلق هنر کنند هم غنیمت است. زیرا کارشان می ماند، حتی بعد از بازگشت های مکرر سیاهی. از تمام هنر مند ها نباید انتظار سیاستورزی داشت، کما اینکه همه ی آنها کاسبی نمی دانند. هنر مند باید از منبعی تغذیه ی مادی شود تا به کارش بپردازد. حتی فردوسی و حافظ هم چنین بوده اند و با صله و پاداش و مواجب گرفتن روزگار می گذرانده اند. چه انتظاری داریم وقتی چیزی به اسم حقوق معنوی آثار هنری در ایران به رسمیت شناخته نمی شود؟
مظفر / 11 January 2014
شاهین؟؟؟ بیانیه؟؟؟
زرشـــــــــــک
کار مارو ببین
اخه *** چیه که کلـــــــــــه پاچش چی باشه بابا
این *** هارو نکنه که معروف نمیشه
داره خودشو به هنرمندا وصل میکنه که خودشو بکشه بالا
omid / 11 January 2014
چرا از انتقاد شاهین نجفی زور به*** برخی ها اومده،*** هنری و نفاق هنر به دوشان در ایران قابل اغماض نیست.کسانی از ادبیات شاهین انتقاد میکنند که خود به جز*** هنری کار دیگری بلد نیستند
david / 11 January 2014
ای هویت باخته ای که نام ارزشمند وگرامی هنرمند رایدک میکشی!توکه توهین به باورها ومقدسات میلیونها نفررا،هنر، وعربده کشی درآنسوی دنیاراشجاعت،وسعه صدربزرگ ترین وبرجسته ترین اساتیدوستارگان هنرایران را،اختگی سیاسی مینامی!بهتراست شمه ای ازشاهکارهای خودت بیان کنی،که با یک فتوا جان بیمقدارت رابرداشته و در کافه هاوکاباره های آنطرف وطن وطن میکنی!تراچه به هنروهنرمند؟!
داود / 12 January 2014
فغان از روزگار…هنرمندان ایران کهن را چه شده است که شخص بی هنر و *** که فقط با دزدیدن پرچم هنر روزگار می گذراند به آنها توهین کرده ولی دم بر نمی آورند…امروز همگان باید بدانند که هنرمند در شرایط سخت و مشقت بار است که می تواند در کوره جان خویش خاک را کیمیا کند. نه اینکه در پستویی پنهان شده و هر از گاهی از روزنه ای بانگی بر آورد به امید اینکه فراموش نشود.هنرمند کسی است با شرایط خفقان آور زمانه استوار بماند نه پا به فرار بگذارد و چگونه است شخصی که خود حتی برای *** دم از *** هنرمندان ایران می زند. برادر عزیز آقای نجفی باد آورده را باد می برد. می دانم که شهرت پوچ و خیالی جناب عالی یا سرعت باد به دست آمد و با سرعت نیز از دست رفت و اکنون نیازمند خودنمایی برای تسکین شخص فراموش شده ی خود هستید اما شایسته است کسی که هیچ پیشینه ای از هنر ندارد و اصلا تعریف هنر را نمی داند برای مطرح کردن خود انقدر راحت دهان به بدگویی از مفاخر هنر ایران چون استاد ناظری. استاد دولت آبادی و … باز نکند.
جلال / 12 January 2014
افاضات اين آقا، بیشتر به مشق «جملهسازی» با واژههای گندهتر از دهان ايشان میماند. بگذاريد مشق کند شايد روزی ياد گرفت سخن گفتن درست را.
بینام / 12 January 2014
گرفتاری ما همین اغوا شدن در برابر سفره رنگین حکام و حسرت گرفتن سهمی از بساط قدرت حاکمان است.
وظیفه هنرمند اما دوری و بیزاری از چنین نمایشاتی است که حکام زر و زور و تزویر برای حقانیت طلبی و عافیت جوئی خود بر پا میدارند تا مشروعیتی مردم پسند و عوام فریب برای خود دست و پا کنند.
اینجاست که فرق هنرمند درباری و هنرمند مردمی مشخص شده و انگیزه هائی چون شهرت و قدرت و مال اندوزی و تسلیم و زبونی در مقابل حاکمان از یک سو و در افتادن با ظلم و جور و فسق و نقد آن از سوی دیگر این دو گروه را از هم متمایز میسازد.
هنرمند متعهد از اصول انسانی و وجدانی خود عدول نکرده و مجیز حاکم ظالم را نمی گوید.
نگاه او و درد او جامعه ای است که او در آن زندگی میکند و هم و غم او رشد و اعتلای آن جامعه و خوشبختی تمام افراد آن جامعه میباشد.
در حالی که هنرمند درباری به منافع کوتاه مدت و شخصی و حقیر خود نظر دارد و این ترس و زبونی آشکار و نگرانی از دست دادن آن امتیازهای شخصی است که هنرمند درباری به آن دل خوش کرده که مجبور میشود یا خاموش گردد و یا با ایما واشاره و پت وپت کردن از گفتن یک حرف ساده ابا کند.
و این همان “***” این جماعت است که آقای شاهین نجفی بدرستی به آن اشاره کرده است.
شهرام / 12 January 2014
در جواب به mmansour piry khanghah:
چرا هرکس انتقاد میکند فشار شما بالا میرود؟
برادر خود تو هم که در خارج بسر میبری ؟!
hamid / 12 January 2014
قابل توجه محمود دولتآبادی:
روحانی در اجتماع مردم در 23 تير 78 در واكنش بعد از حوادث 18 تير به عنوان دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: گروهكهاي سياسي ورشكسته و منزوي در جامعه ما، مزدوران و وابستگان به قدرتهاي خارجي خواستند از اين فرصت سوءاستفاده كنند، آنها فكر كردند اين مقطع فرصت مناسبي براي اهداف شوم و پليد آنهاست. روحاني ميگويد: مسئله ولايت مسئله فرد نيست، مسئله شخص نيست، ولايت در كشور ما مظهر اسلاميت نظام و استقلال كشور است. آن عاملي كه امروز ملت ما را متحد كرده است و پيوند ناگسستني در ملت ما ايجاد كرده است، اسلام است و مظهر اين اسلاميت، رهبري و مقام ولايت است. !!
روحاني سپس گريزي هم به رفتارهاي آشوبطلبانه آفرينندگان حوادث 18 تير زده و ميگويد: در كدام كشور جهان، حركتهاي آشوبطلبانه اين چنين تحمل ميشود. اينها خيلي پستتر و حقيرتر !! از آن هستند كه بخواهيم نسبت به آنها تعبير حركت براندازي را مطرح كنيم
hasani / 12 January 2014
درجواب جلال :
اینها هنرمندان دولتی هستند.
هنرمند مردمی شجریان و…………هستند.
hasani / 12 January 2014
کاش روزی معنی آزادی را میفهمیدیم وهم به اون کسانی که خواسته اند در مجلس روحانی شرکت کنندحق بدهیم وهم اون کسانی که به این کار اعتراض میکنند حق بدهیم.
roya / 12 January 2014
پیام «شاهین نجفی» واضح و روشن است… شاهین قرار گرفتن هنرمندان در کنار اصحاب قدرت را بر نمی تابد… اما چرا؟ اصولا این گونه حرکات مصدرین امور کاملا از نوع حرکات پوپولیستی آقای احمدی نژاد است… با این تفاوت که ایشان مردم را به دنبال خود می کشاند ولی رییس جمهور جدید کمی کلاس کار را رعایت می کند و در تالار رودکی تجمع برقرار می کند…ولی برای چه؟ برای اینکه هنرمندان مشکلات خود را بیان کنند؟ کجای دنیای آزاد و دموکرات چنین روشی را دیده اید؟ کجای اروپا شما دیده اید که رییس جمهور برای حل مشکلات صنفی با هنرمندان یا کارگران یا دانشجویان یا روزنامه نگاران دیدار عمومی بگذارد؟ رییس جمهور متصدی سیاست گزاری های کلان است یا مامور بیمه و نانوای اصناف؟ آنهم رییس جمهوری که ظرف چند ماه اخیر حاضر به پرداخت کوچکترین هزینه برای حل مساله زندانیان سیاسی و اقلیت های دینی و حل مشکل دانشجویان ستاره دار نبوده است و وزیر علوم پیشنهادی خود را به فرموده عوض می کند، ناگاه بدون چشم داشت به جنبه های تبلیغاتی این حرکت و بدون در نظر گرفتن اولویت ها به فکر حل مشکلات متمکن ترین طبقه جامعه می افتد… به فرض هم که دیدار مردمی راهکاری باشد از آنسان که در کشورهای آزاد مد نظر قرار دارد… در اینصورت صنف و سندیکا و سایر مکانیزم ها هستند که بواسطه آنها نمایندگان تشکل ها برای بیان مشکلات و رایزنی آن هم با مسوول مربوطه و نه با شخص رییس جمهور دیدار می کنند و بازخوردها را به سندیکای خود گزارش می دهند…مگر رییس جمهور در ایران متولی هنر و رسانه است؟ پس وزارت ارشاد چه کاره است؟ پس نقش سندیکای هنرمندان چیست؟ اصلا چنین تشکلی وجود دارد و فعال است؟ الحق که نجفی واژه «دریوزگی» را برای این «هنربندان» به جا بکار برده است… غیر از اینست که اینگونه جلسات فقط محلی است برای استفاده ابزاری از احساسات عمومی و در نهایت به هیچ مطالبه ای هم پاسخ کاربردی داده نخواهد شد، غیر از اینکه عوام الناس به لطف کلوزآپ های آبدار مه رویان بفرمایند:«به به آقای رییس جمهور با چه سطح و کلاس و لبخندی مهناز افشار و ترانه علیدوستی را به حضور می پذیرد»… از این دست جرکت های تبلیغاتی و پوپولیستی از زمان خمینی باب شد و آقا تفقدی بر ورزشکاران می نمودند و لبخندی به روزنامه نگاران حواله می دادند و هیچ نتیجه ای هم بر آن مترتب نبود، الا بهره برداری تبلیغاتی…کانهوا جامعه ما هنوز مثل هزار سال پیش به بار عام ملوکانه نیازمند است! و «هنربندان» ما از همه نیازمندتر! فقط نمی دانم چطور همین هنرمندان*** که مشرف می شوند، بد هستند و *** روحانی که می روند خوب!
علیرضا / 12 January 2014
جنتی با تاکید بر ساخت فیلم درباره فتنه عنوان کرد: در قضیه فتنه ! کار هنری بسیاری می توانید بکنید به طوری که کسی هوس نکند از این قضیه دفاع کند. صحنه ها به شکلی باشد که هر بچه ای با دیدن آنها احساس تنفر کند که چقدر آدمها در فتنه گناهکار شدند و این به این دلیل بود که اینها بصیرت نداشتند.
وی ادامه داد: هنر در تربیت انسان جایگاه والایی دارد و امیدوارم مسئولان این جشنواره هنرمندان متعهد را تولید مثل و تکثیر کنند تا هنر نقش اول را در انقلاب داشته باشد. هنر کارهای بسیاری باید بکند.
دبیر شورای نگهبان در پایان با اشاره به تجلیلی که از سلحشور شد، گفت: همه باید از هنرمندان متعهد تقدیر و تشکر کنند و من امیدوارم این هنرمندان به گونه ای زیاد شوند که ظهور حضرت ولی عصر را با آماده کردن افکار نزدیک کنند.!!
همه پشتیبان هنر دولتی شده اند؟!
hasani / 12 January 2014
شاهین خیلی بزرگ تر از دهنش حرف زده. شاهین کیه که بخواد به امثال دولت آبادی و شهرام ناظری و رخشان بنی اعتماد و … درس هنرمندی و آزادگی بده.ایناروکه هر کدو مشون و حذف کنی گوشه ای از تاریخ هنر این مملکت را باید کتمان کنی توی بدترین شرایط توی این مملکت موندند و دارند برای مردمشون کار می کنند و نیازی ندارند که بخواهند از روحانی اعتباری کسب کنند. اینا اگه از روحانی دارند حمایت می کنند و در واقع از اعتبارشون براش خرج می کنند بخاطر اینه که خوب فهمیدند مملکت توی چه پیچ خطرناکیه و دولت روحانی با این اوضاع بین الملی تنها شانس نجات مملکت از دست همه افراطیون خارجی و داخلی است و تنها روزنه ای است که مردمی که توی این مملکت دارند زندگی می کنند بهش دل بسته اند. شاهین هم بهتره پاشو از گلیم خودش بلندتر نکنه و همون رپ اعتراضیشو بخونه ماهم اونجوری بیشتر دوستش داریم. به اندازه کافی بیانیه نویس اونور آبی داریم …
بیانیه اش آدمو یاد مقاله های کیهان و حزب توده می اندازه . بسته دیگه شعار …
محمود / 12 January 2014
چه مصیبتی هست کم مایگی! نه اینکه مرعوب نام های بزرگ شویم یا حق اعتراض را به بهانه حفظ حرمت مخدوش نمائیم ولی کاش دانسته سخن بگوییم کاش بفهمیم وقتی نویسنده کلیدر با دل دردمند از ” باور به درک ضرورت ” سخن میگوید از چه حرف می زند ! کاش آقا کمی زیر دیپلم حرف می زدید تا شاهین های معترض نسل ما زبان شما را بفهمند! این نسل عاصی که سا لانه ۲ دقیقه کتاب خوآنده ولی چون جرات بر زبان آوردن “ارگاسم” را یافته است بیآنیه صادر میکند !!
الف لام / 12 January 2014
جالبه جناب شاهین خان که البته بواسطه شرایط شلم شوربای موجود و با تکیه بر زیرکی خلاقانه اش توانسته دل گروهی از جوانان وطن را ببرد(وخب در این بخش هم حقش است) گویی امر به ایشان مشتبه شده که مثل آقای احمدی نژاد باید در همه امور اظهار نظر کرد…خب اینهم حقش است که اظهار نظر(فقط نظر) کند…اما هیهات که ایشان هم مثل خیلیها دارای عمق نظر نیستندو گهگاه اظهاراتشان فقط به عنوان تجاربی تلخ برایشان باقی میماند…امید که با همین جسارت ازراه دور زمانیکه متوجه اشتباه فاحش خویش در تشخیس سره از ناسره شدند ،به خطای تشخیص اعتراف واز هنرمندان زمینی ایران زمین پوزشی در خور بخواهند…ومن معتقدم در این جوان پرشور این استعداد در درک وجوددارد…
abbas / 12 January 2014
شاملو … همین !
Artia Godin / 12 January 2014
شاملو … شاملو … شاملو … شاملو …
Artia Godin / 12 January 2014
من تا حالا یه آهنگ شاهین نجفی رو نشنیدم ، اما انگار بد جوری آخوندها و *** رو سوزونده ، ننگ بر آخوند و آخوند پرست
amad / 12 January 2014
شاهین نجفی با توجه به فعالیت های گذشته و کارهایی که انجام داده به درستی این حق رو برای خودش قایله در این مورد اظهار نظر کنه جامعه ما بیشتر از منوچهری , مسعود سعد رو هنرمند میبینه و ما بیشتر از افتخاری , شجریان رو مشگل بزرگ ما و جامعه ما اینه کسانی از محمود دولت آبادی حمایت کردند و سنگ او به سینه زدند که جلد کلیدر رو بدست نگرفتند هرگز
شهاب / 12 January 2014
شاهین هم نظر خودش رو گفته و حتی اونور آب هم ابراز عقیده مشابه ترانه تقی شاهین جسارت زیادی میخواد چرا که حکم ارتداد یعنی صدور مجوز قتل یک نفر .ولی اینکه در مقابل اظهار نظر شخصی به او توهین را شروع میکنیم این همون فرهنگیه که ملت مارو از ملل پیشرفته وطراز اول جهان جدا میکنه.
محمد قاسمی / 12 January 2014
هر چی اقامون شاهین بگن. همیشه رو نکته ای دست میگذاره که بقیه دارن به زور می پوشوننش… با این فحشها و حرفها هم هیچی ازش کم نمیشه . مشخصه که جای درستی دست گذاشته
yasaman / 12 January 2014
هنرمندانی در جلسه با آقای روحانی شرکت داشتن که هرکدومشون افتخاری هستن برای مملکت، دیدار با رئیس جمهور به نظر شما به معنی بردگی و اراجیفیه که شاهین گفت؟؟ به نظر من کفش شهرام ناظری بزرگ که نشان شوالیه رو از فرانسه گرفت هم ارزشمند تر از******
پژمان / 12 January 2014
هر کسی آزاده نظرش رو بگه و آقای نجفی هم. اما اینکه هر فردی برای بیان نظراتش از چه ادبیاتی استفاده کنه به شخصیتش برمیگرده. آقای نجفی هم بارها ثابت کرده که چه جور شخصیتی داره
بی نام / 12 January 2014
من کاری به چپ و راست ندارم. آخوند و سلطنت طلب رو هم کاری ندارم. من فقط یه چیز می دونم؛ اون هم اینه که تو هر مذهب و آیینی که باشی و حتی اگه هیچ اعتقادی به هیچی نداشته باشی ، باید با ادب باشی. کسی که تو ترانه هاش ادب رو رعایت نمی کنه ، کسی که به راحتی به لااقل بخشی از مردم کشورش و به اعتقادات شون توهین می کنه لایق نظر دادن در این خصوص نیست. شاهین نجفی لطفا ***
متین / 12 January 2014
شاهین نجفی یکی مثل احمدی نژاد،اسمش تو رسانه ها برده بشه،به هر قیمتی،ولو حماقت و نفهمی.
mozhgan / 12 January 2014
آخه شاهین نجفی **** تو کی هستی که مسعود کیمیایی، تهمینه میلانی، بهمن فرمانآرا و رخشان بنیاعتماد، شهرام ناظری ، محمود دولتآبادی و … رو بهشون توهین می کنی تو رو چی به عالم هنر برو**** ؟؟
فرزاد ایرانی / 12 January 2014
دوستانی که برای آزادی بیان و شاهین نجفیش دارن مایه می گیرن و رگ میارن توجه داشته باشند که از نظر جناب ایشون(***) لیست زیر هنربند و دریوزه هستند:
شهرام ناظری، لوریس چکناواریان، کامبیز درم بخش، محمود دولت آبادی، هوشنگ مرادی کرمانی، قطب الدین صادقی، رخشان بنی اعتماد، پوران درخشنده، مسعود کیمیایی، محمد سریر، شاهین فرهت، محمد علی بهمنی، فاضل نظری، علیرضا قربانی، عبدالجبار کاکایی، تهمینه میلانی، هادی مرزبان، یدالله صمدی، ابراهیم حقیقی، مجید میرفخرایی، امین تارخ، کیانوش عیاری، علی نصیریان، داوود رشیدی، شهاب حسینی، پیمان قاسم خانی، کیوان کثیریان، لاله اسکندری، سحر دولتشاهی، محبوبه بیات، محمدرضا فروتن، فریبرز عربنیا، پانتهآ بهرام، مهناز افشار، افسانه بایگان، ویشکا آسایش، حبیب رضایی، اشکان خطیبی، ترانه علیدوستی، هانیه توسلی، منوچهر محمدی، همایون اسعدیان، فرهاد توحیدی، باران کوثری، صابر ابر، فرشته طائرپور، رضا امیرخانی، منوچهر والیزاده، خشایار اعتمادی، محسن یگانه، فرزاد فرزین، عبدالله اسکندری…
اون آزادی بیانی که به یک طرف می گه خفه شو و به طرف دیگه می گه هر زری دلت خواست بزن به در من نمی خوره!
ضمن اینکه دریوزه کسیه که**** و نه کسی که تو مملکت خودش می مونه و فضای استبداد و اختناق رو میلیمتر به میلیمتر پس می زنه…
بهنام عباسی فر / 12 January 2014
نکته اولی که دوباره در جریان دیدار روحانی با این گروه و بیانیه شاهین نجفی نمایان می شود بت پرستی دوباره مردم ایران است. این افراد فکر کرده اند که با دیدار روحانی میتوانند تغییری ایجاد کنند و شاهین نجفی هم خواسته توجه را به این مطلب جمع کند که نباید افراد وادی هنر خود را گرفتار این مسائل نمایند.
اما این بحث هم دوباره به بت پرستی میان طرفداران شاهین نجفی و چاکران این نویسندگان و کارگردانان و… ختم شده است.
نامه را کس دیگری نوشته و مخاطبش کس دیگریست اما این دو گروه دست به یقه شده اند. اگر مخاطب نامه خود لازم ببیند پاسخ میدهد به من و شما چه ربطی دارد؟
من و شما فقط میتوانیم برداشت خودمان از این ماجرا را داشته باشیم و نه بیشتر. میتوانیم از هر دو طرف دعوا انتقاد کنیم میتوانیم به افراد حاضر در این مجلس توصیه کنیم که در این جور مراسم شرکت نکنند و میتوانیم به شاهین نجفی هم بگوییم که نامه ننویسد اما فقط در حد توصیه نه اینکه تو حق نداری و آنها حق دارند و اینها حق ندارند و….
و اما نکته دوم ماجرا اینجاست که این مردم تا همین دیروز علیرضا افتخاری را به خاطر دیدار با احمدینژاد لعن و نفرین میکردند که چرا یک هنرمند باید با اصحاب رژیم جمهوری اسلامی گرم بگیرد و حالا دیدار با روحانی را از زاویهای دیگر به تماشا نشسته اند!!!
بهنام / 12 January 2014
شاهین ادم تنهای هستش که *** نداره…..
reza / 12 January 2014
من به عنوان یه جوون ایرانی نه تنها شاهین نجفی رو روبهعنوان یک هنرمند حتی به عنوان یه ایرانی قبول ندارم هنرمند می تونه به یک حکومت انتقاد کنه ولی به یه اعتقاد نه ! درضمن کسی بلند نمیشه بیاد ایران وبرای ایرانی بخونه همون بهتر اونورآب بمونه
Moein / 12 January 2014
این بچه هایی که به شاهین میگن هنرمند اون ور آبی و غیر ایرانی و از این خزعبلات. آخه آدمهای با عقل شاهین نجفی اون ور آب یه آهنگ خوند حکم اعدامش رو صادر کردن اگه میخواست تو ایران باشه که تا الان 7 تا کفن هم پوسانده بود. به نظر من شاهین درست میگه. شما یک نگاه به موضع گیری های استاد شجریان بکنید. تو کدوم یکی از خیمه شب بازی های آخوندها شرکت کرد. هنرمند مردمی یعنی این. مسلما استاد شهرام ناظری و محمود دولت آبادی هم آدمهای مردمی هستن. اما به شخصه فکر می کنم تا زمانی که یک گشایش واقعی در فضای ایران مشاهده نشه نباید توی این جور مراسم ها شرکت کنن. اینا فقط آمار محبوبیت آخوندها رو بالا می بره. خاک بر سر ما که مدام دنبال آخوندیم. آخوندها یک مشت انسانهای خمس و ذکات بگیرن. چه چیزی تا حالا اختراع کردن یا چه خدمتی به دنیا کردن که ما بگیم آخوندها برای دنیا مفیدن. ما هر چی داریم از صدقه سری آمریکاییها و اروپاییهاست. باید منصف باشیم.
ضمنا اون بچه هایی که میگن به اعتقاد نباید توهین کرد به من بگن آیا مسلمانها برای اعتقادات یک فرد لائیک ارزشی قائل هستن که لائیک ها هم برای اعتقادات اونا ارزش قائل بشن؟ اینا همش شعاره. تفکر مسلمانی سخیف تر از اونه که بخواد عقاید مختلف رو بر بتابه.
نقی / 12 January 2014
صدور بیانیه همونقد نون داره که توهین به اعتقادات یه عده آدم چه گاو پرست چه نقی پرست .منش و جایگاه آقایون و خانومایی که تو این جلسه حضور داشتن قابل رویت واسه هر ** نیست بعنوان یه ایرانی به وجود تک تکشون افتخار میکنم ** میخورن چه شاهین نجفی چه سعید حدادیان همشون سر و ته یه کرباسن
حمید / 12 January 2014
معمولا هرکس آنچه که هست را برای حفاظت خودش بدیگری نسبت میدهد هنرمندان ونویسندگانی که درکشور حضور دارندباتوجه بتمامی شرائط در کشور مانده اند وفعالیت کمابیش دارند واگر بانان انگ وابستگی زده میشو بمراتب پاکتر واصیلتر از انگ دریوزگی برای گرفتن اقامت یک کشور خارجی میباشد که بروند واز آنجا بدیگران توهین نمایند.قبل از این ایشان را بعنوان خواننده ای که درد نسلی را بیان مینمود تا حدی قبول داشتم ولی افسوس که برخی روشنفکری را وسیله ای برای توهین میدانند
asad / 12 January 2014
یکی از مهمترین وظایف هنرمندان و روشنفکرانی که ترک وطن میکنند حفظ آگاهی از اثرات این فاصله است. وطن، هموطن، اتفاقهای خوب و بد مثل همان روزی که تو رفتی ثابت نمیمانند. ذهن تو است که در آن روزِ بهخصوصِ هجرت منجمد میشود. چند سال طول کشید تا کسانی که در آستانهی انقلاب ایران جلای وطن کرده بودند بفهمند همهی آدمهایی که ماندهاند با حکومت همراه نیستند، راضی نیستند، پپه نیستند، مزدور و نفهم و احمق و نان به نرخ روز خور نیستند؟ اتفاقن برخلاف شما خوب هم میدانند دارند چه کار میکنند و چه میخواهند.
چهار سال پیش موجی راه افتاد که بعد از چند دهه به کسانی که فکر میکردند مردم در سال 57 متوقف شدهاند نشان داد که زندگی جریان دارد. باز وقتی موج سبز چند ماهه بهظاهر آرام شد همهمهها راه افتاد که مردم ایران چرا ترسو شدهاند؟ چرا بپا نمیخیزند؟ چرا فلان نمیکنند و بهمان نمیکنند؟ و لحظهای فکر نکردند که اشکال از نگاه آنهاست. جنبش سبز بلند نشد که طبق دیدگاه عقبماندهی (به معنای لغوی کلمه) مهاجران، بنیاد رژیم را به باد دهد که اگر میخواست بارها این فرصت برایمان فراهم بود، که دل مایی که میان آن جمعیت بودیم بیشتر از شما میتپید و جوانان بیگناهمان جلوی چشم خودمان پرپر شدند. باور کنید مایی که ماندیم میدانیم چرا بهظاهر ساکتیم، چرا تن میدهیم، چرا رای میدهیم، چرا به دنبال راهحلایم نه پاک کردن صورت مسئله؟
باور کنید به اندازهی تک تک روزهایی که از اینجا فاصله داشتهاید ذهنتان و فکرتان و دیدگاهتان از ما و زندگی جاری در اینجا فاصله گرفته است. که آن تعهد و دردی که در سینهتان حس میکنید هرچند قابل درک و قابل احترام اما فرسنگها از دردی که ما میکشیم و راهی که ما میرویم دور است.
وقتی غافل میشوی از جریان زندگی روزمره در کشوری دیگر – هرچند وطنات باشد و عاشقش باشی- باید بدانی که پیش از هر قضاوتی باید خوب فکر کنی، به آدمهایی که با گوشت و پوستشان وسط گود مشکلات برای بهتر شدن اوضاع جان میکنند اعتماد کنی و به موضعشان با نگاهی پرسشگر نگاه کنی و اگر باز درکش نکردی دستکم احترام بگذاری.
شاهین نجفی عزیز، بزرگانی که میبینی در برابر رئیس جمهورشان از دردهاشان میگویند هماناند که هشت سال پیش جلوی آن مردک سر که خم نکردند هیچ، به هیچاش هم گرفتند. چیزی عوض نشده فقط شما باید جسارتن حواستان به سرعت انجماد ذهنتان باشد.
هما / 12 January 2014
@ محمود:
اینی که آقای شما (محمود دولت آبادی) بلد نیست به زبانی صحبت کنه که مخاطب رو دچار شک و ابهام نکنه رو به عنوان انگی به مخاطب بیچاره نچسبون که دیگه، نظریه پرداز گرامی!
“باور به درک ضرورت” سال ۷۸ بود، سال ۸۶ بود، سال ۸۸، سال ۸۹ بود! چرا فکر میکنی که توی همین معترضها کسایی نیستن که به این مسائل فکر نمیکنن؟ فرهیخته و بت شما فقط میفهمه؟
من یه جوونی بودم که تا روزی که توی نکبت حقیقی اسلامی اونجا بودم هر کاری در هر برهه زمانی از دستم بر اومد کردم و مطمئنم امثال و بهتر از من هم زیاد بودن؛ الان هم تو یه کشور خارجی همینجوری که مخالف بی برو برگرد ناراحتی گوارشی طلب هستم و کل جمهوری اسلامی، مخالف اینم هستم که ائتلافی کثیف بخواد به اون خاک حمله بکنه و اوضاع جنگی راه بیفته دوباره! اما با موس موس کردن و ناز و غمزههای سیاسی و ضجه زدنهای مداوم برای “امید واهی گشایش” رو هم قبول ندارم؛ ۳۴ سال کافی هست! (یادم میاد ۴ سال پیش هم میگفتم ۳۰ سال کافی هست و …ای داد بر ما)
اصلاح طلبها ساکت باشن، وقتی زندانی برای اونا کسایی هستن که دم و دنبالچه اصلاح طلبی و دار و دست اکبر رفسنجانی هستن و هی اونا رو به اسم جوونای جیگر دار موندن جا نزنید و به به و چه چه راه نندازین!
هر کسی که از شماها ادعا میکنه از خیلیایی که ترک وطن کرده دلسوز تری آدرس بده بشینیم ۴ کلمه حرف بزنیم، ببینیم تو چند چندی و ما چند چند!
تنهای غریب
تنهای غریب / 12 January 2014
بنده با نظر جناب ( بهنام ) کاملآ موافقم .
مثل اینکه اینجا همه کارشناس و حاکم هستند و احکام بدی هم صادر میکنند ، با ادبیاتی بدتر .
هنوز نفهمیدیم پذیرش آرای مخالف یعنی چه .
میخواهیم به شاهین بگوئیم که تو بد کرده ای ( صرفنظر از عقاید و نظر او ) ولی با ادبیاتی این را میگوئیم که گوئی حق به جانب ماست و میخواهیم خود را اینطور به اثبات برسانیم که این که من میگویم درست است .
مثل اینکه هنوز معنای آزادی بیان را نفهمیده ایم و ارزشی برای نظر دیگران قائل نیستیم .
البته من هم با نظر شاهین زیاد موافق نیستم ، ولی در عین حال هرگز به خود این اجازه را نمیدهم که با توهین و ادبیات سخیف او را به چالش بکشم و اسم اینرا هم بگذارم دموکراسی .
او نظر خود را گفته و من اگر مخالف نظر او هستم باید با متانت برخورد کنم و سعی کنم به این درک برسم که چرا او نظرش این بوده است .
به امید سربلندی ملت بزرگ ایران
بهنام 1 / 12 January 2014
حیف فحش و لعن و نفرین .*** چیه زدنش چی باشه . خدا جای حق نشسته و خودش در برابر دین و کتابی که به ما داده عمل کننده هست فعلا بزارید حتاکها ، گران فروشها کارشون رو انجام بدن تا ما واکسینه بشیم .
حسن / 12 January 2014
به در یوزه گری کفی نان مسلمان شدن …..شاملو
babak / 12 January 2014
از امثال شاهین نجفی جز اینکه با زشت کاری و بی هنری کار را بر هنرمندان داخل کشور سخت کنند کاری بر نمی آید. هر که بی هنر اوفتد بر عیب نظرکند.
سحر / 12 January 2014
فقط میتونم بگم برای آقای نجفی متاسفم.کسی که به خودش اجازه میده و خودش رو در جایگاهی میدونه که به انبوهی انسان با این گستاخی توهین کنه صرفن به دلیل اینکه آنها مطابق میل خودش رفتار نکردن صد برابر از امثال احمدی نژاد و … مستبدتره. فرض کنید قدرت مطلق در اختیار ایشان بود…کسی که در اوج ناتوانی تا این حد گستاخ و مستبدانه رفتار میکنه در شرایط قدرت کمتر از استالین نخواهد بود. دوستان رفتار آقای نجفی انتقاد نیست.بلکه تصمیم گیری به جای انسان هایی دیگر است (که حداقل در خصوص عده ای از آنها همچون جناب ناظری و دولت آبادی اطمینان داریم که برای معروفیت و نان خوردن نیازی به حکومت ندارند) و چون با عقیده اش هماهنگ نبوده اند با لحن بی ادبانه ای توهین کرده است.متاسفانه آقای نجفی راه خوبی را برای معروف شدن و سرزبان ها افتاده انتخاب نکرده است.
شهرام / 12 January 2014
همین مونده که شاهین نجفی بخواد به شهرام ناظری و محمود دولت آبادی گیر بده. زرشک
شریان / 12 January 2014
Nazaresho gofte .chera gondash mikonid
jalal / 12 January 2014
دمت گرم شاهین.
تو اینجا هم که بودی حرفتو می زدی، حالا هم رفتی ساکت نمی مونی. …. این دوستان اصلاح طلب اساسا همینند. بلافاصله پشت سر ایرانی و ایرانی بودن سنگر می گیرن. بلافاصله بقیه رو به صدات از جای گرم درمیاد متهم می کنن، و هرگز با مردم روراست نیستن که بگن ما هم مثل همه به دنبال منافعمون هستیم. به دنبال یه تیکه استخونی که بندازن جلومون و سق بزنیم …. هرگز از در اقلیت بودن نترس، که نمی ترسی. …. اگر 5 یا 25 میلیون نفر آدم به عقیده ای معتقد باشند به این معنی نیست که آن عقیده درست است ….. این دری وری های احترام به عقیده و … .رو هم بریز دور! اونی که می گه به من توهین شد بره پیش روانپزشک خودشو قوی کنه که اینقدری بهش هی توهین نشه …. اگه ایشون که بهش توهین شده عقیده داره، اونی هم که عقیده مخالف داره و احتمالا در اقلیته هم همیشه بهش توهین شده. همه عمرش بهش توهین شده چون هرگز نتونسته حرفشو بزنه …..
شاهین جان!
ممنون که هستی و ممنون که حرفتو می زنی! نه به این دلیل که من با تو موافقم یا نیستم، بلکه به این دلیل که حرف می زنی و از مخالفت با اکثریت نمی ترسی …. حرف زدن تو حتی برای همین ** سیاسی هنری هم خوب است، هر چند نمی فهمند!
میترا / 12 January 2014
شاهین نجفی که کار مهمی نمی کند ، او تماشاچی برخورد شیر و انسان در قفسی بسته است. گفتارش یاوه است.
اما دوستانی که این نشست را برای هنرمندان و نویسندگان گران ارج ایران زمین راسبب خواری و بی مقداری می دانند، فراموش کرده اند که همیشه نمی توان با زبان گلوله و از دهان اسلحه با یکدیگر سخن گفت؛ گاهی باید بنشینیم و با همین و زبان و دهان و گوش که پیوست سرهای مان است بگوییم و بشنویم.
به صِرف حضور در این نشست و شنیدن سخنرانی رییس جمهور (ی که بنا به گذشته اش، قصاب بالقوه مردم است و بنا به امروزش نماینده 20 میلیون رآی مردم ایران) هیچ گناهی را بر این عزیزان نمی توان نوشت.
همچنین بر هنرمندان (و البته همگان) بایسته است که از توقف در مکان هایی که بستر مناسب برای افترا و تهمت است دوری کنند.
درست یا نادرست، دولت جمهوری اسلامی و مجریانش در دل و باور بسیاری از مردم، به سبب سوابق دردناک و رنج آور از جمله دوران سیاه 8 ساله ی آقای احمدی نژاد که رتبه ی ایران را در یک سقوط آزاد ناشی از “دشمن تراشی” ، “دروغ پردازی” “یاوه گویی”، “نمکدان شکنی”، “فساد سیاسی و اقتصادی” و … در افکار عمومی دنیا به طرز بی سابقه یی تنزل داده ، جایگاه مناسبی ندارند.
فریدون ایرانی / 12 January 2014
شاهین نجفی به این سبب شاهین نجفی شد که هنرش را به مثاب شمشیر آخته به کار میبرد و بی محابا نیز بر فرق عفریتگان اسلام سیاسی *** فرود میآورد!**
شاهین نجفی بی رحمانه نقد میکند و بیرحمانه تر نیز بر فرق مسببان سیه روزی مردم سرزمینش میکوبد! هنر شاهین نجفی برای دشمنان مردم سرزمینش به راستی مرگبار است و به همین سبب نیز به آوای رهایی بخش مردم سرزمین خود تبدیل شده است! اینست, آن جایگاهی که هر گاه یک هنرمند در سمت درست تاریخ قرار گیرد!
به راستی شاهین نجفی زبان گویای مردم در کمین نشسته ایران است که بی محابا سرنگونی بی چون چرای عفریتگان حاکم را در زیر پوست شهرهای ایران هر روزه فریاد میکشند!
مهرداد / 12 January 2014
ای وای که گربه عابد شد, مسلمانا!
“توهین سیاسی” یک حق دموکراتیک است! بر خلاف توهین های سیاسی, “توهین شخصی” در کشورهای دموکراتیک قابل پیگرد میباشد! ***
مهرداد / 12 January 2014
عقیده وحضوردر جماعات باید محترم شمرده شود . این الفبای آزادیخواهی ودموکراس طلبی است . باید یاد بگیریم که حضور در اجتماع وشنیدن سخنان آن جماعت دلیل بر تایید یا رد نیست . لطفا به کتاب دانه های زیر برف “سیلوینه ” توجه ومطالعه نمایید .¶*¤*¶
فریدون کاظمی / 12 January 2014
مهم نیست که کی بگه و چطور بگه …. دیگه هیچ کس نمی تونه *** هنر و هنرمند این مملکت را کتمان کنه و با هیچ حرف و توجیحی (مثل همیشه ) برای این دریوزگی دلیل محترمانه و زیرکانه ای بتراشه … اگه این مملکت فقط یه هنرمند روشنفکر مستقل داشت آرامگاه خمینی و معصومه و … نداشت ………..
فرناز / 12 January 2014
*** بچه جان فکر می کنی بزرگ شده ای و تضمین نثر شاملو می کنی غافل از انکه قیاس تو و شاملو قیاس شهبال شب پره و فرهاد مهراد است در ترانه خود.همانکه بعدها تکذیبش کردی و ان را از ** بچه جان کلنل رو تخطئه می کنی ؟ تو رو چه به کلنل گوییا هوای مه الود رودخانه تیمز تو را به نشئه برده است و نمی پنداری که هنوز مدت زمان زیادی از توافق جنابتان با اصحاب قدرت و تعهد حضرتعالی مبنی بر کوباندن چکش ترانه **ت بر سر مخالفان قدرت در ازای ابتیاع اجازه خروجت از ** نگذشته است*** . پسر جان جای خالی سلوچ متولد زندان است در زمانی که دختر کان همسایه به دلیل ***تو را به تمسخر گرفته بودند .فرموده ای کلنل و دیگران با قدرت شده اندو تو تنها هنرمند بر قدرت تاریخی و نمی پنداری بر قدرت بودن با فرسنگها فاصله واز پشت کامپیوتر هنر نیست .و چنانچه مرد عملی (که می دانم هستی) و چیز باحالی زیر روپوش داری بیا پیش کلنل برقدرت شو و به استنطاق مرشدان خود بپرداز.از تو می پرسم شر اعظم گناه کلنل و شوالیه و امثال اونا چیست ؟آیا به سفارش کسی ترانه خوانده یا سروده اند؟(***) یا مجیز و مداحی اصحاب قدرت را نموده اند یا مانند شیخ اجل سروده اند که «نه کرسی فلک نهد اندیشه زیرپا تا بوسه بر رکاب قزل ارسلان زند.»نه چون سلف بزرگ شاعر توس سروده اند: «جهان افرین تا جهان افرید چنو مرزبانی نیامد پدید». ** پیاده شو با هم بریم صرف حضور در یک جمع مفهوم با قدرت بودن نمی دهد هرچند شاید زیاد باشند با قدرتان غم نان داربچه جان وقتی بزرگ شدی و نه کرسی فلک نهادی به زیر پا تا بوسه بر رکاب کلنل بزنی تازه این اجازت با شماست تا دستار ادب گشوده و نزد استاد تلمذ کنی ور نه حکایت تو و استاد حکایت نطق مرحوم بازرگان است من باب کلاغ.در اخر این را بدان هنرمند هنرمند است چه با قدرت چه بر قدرت همانا که سعدی و فردوسی و شاملو و ه-ا-سایه و ابراهیم گلستان وبسیاری دگر بوده اند و تو نه
شاهين / 12 January 2014
من تقریبا تمام کامنتهای دوستان عزیز رو خوندم… بعضی دوستان در دفاع از اینطرفی ها به شاهین نجفی حمله کرده بودن و بعضی برعکس…من گاهی ادبیات شاهین رو در حرفهای انتقادی زیاد مناسب نمیدونم..
نجفی انگار یه جور ایرج میرزای عصر ماست،، اما پسر بدی نیست.. اونم درد وطن داره،مثل دولت آبادی عزیز… دولت آبادی خودش توی جوابیه ای که نوشته با شاهین نجفی اصلا دعوا نکرده.. اصلشم همینه..اگه اون خطا هم کرده باشه نباید باهاش از در دعوا دراومد..
به هر حال ما باید کنایه ها رو هم تحمل کنیم … هر چند من شاهین نجفی رو هم اونطرف قافله ای میدونم که اینطرفش امثال دولت آبادی واستادن…
دوس داشته باشیم همدیگه رو.. ایران به هممون احتیاج داره…
ممنون
بابک / 12 January 2014
هنربندانی که “حیثیتشان را حصیر نشیمنگاه دولتمردان میکنند”
سخن موجز شاهین نجفی, چه قاطع بر فرق کسانی که در غار کهف خروپف میکنند, فرود میآید!
تا شناعت هست, تا رذالت هست, تا توحش اسلام سیاسی هست! این بیان موجز شاهین نجفی بر تبار انسان نهیب میزند!
آری مدتها است که اصلاح طلبان شرف و حیثیت نداشتهشان را ***آغا, این ولایت ناقابل عظمی کهکشان راه شیری کرده اند! جماعت نابکاران اصلاح طلب در پی کاسه لیسی و بهره مندی از سفره چرکین و خونین عفریتگان مومن حاکم بر بخش زیادی از فرهنگ و “مولدان؟!” فرهنگی***پاشانده اند!
***اصلاح طلب همانند ساقیان اغواگر لکاته های هنری سیاسی را به مسلخ ** ملایان حاکم واداشته اند, “تا هنرشان؟؟؟!!!” نفیر دژخیمان مهوع را به خود گیرد!
این هنربندان دیگر در چشم مردم ایران به رقاصه های درباری بدل شده اند!
برزو / 12 January 2014
با شاهین نجفی موافقم و دغدههای او را بعنوان یک هنرمند مردمگرا میستایم ولی شاهین پس از سالها تبعید و حرمان این را باید بداند که هنرمندان و هنربندان امروزی به شهرت و مکنت خو گرفته اند. آنها celebrity های جمهوری اسلامی با تناقضات و تضادهای فرهنگی- حکومتی خاص خود هستند. آنها شهامت و توانایی شاهین نجفی و کارکردن او در مک دونالد و همزمان، خواندن ترانههای انتقادی- اجتماعی درباره معضلات مردم امروز ایران را نداشته و نانشان در همسویی با جناحهای مختلف در قدرت، تلیط میخورد. در این میان نقد آقای دولت آبادی بسیار گویا و روشنگرانه تر است. از یاد نبریم که آقای روحانی تاکنون هیچ نکته مثبتی در سیاست داخلی نداشته و بخاطر تحریمها و نجات رژیم، از تاریکخانه امنیتی به صحنه سیاسی- اجرایی تشریف آورده و فعلا همچون ملیجکی همیشگی که قبلاً در گوشه و کنار اتاقهای فکری بوده, حال در صندلی ریاست جمهوری، به ایفای نقش مشغول است، آقای رئیس جمهور بیشتر مورد اعتماد مقام رهبری و لژ انگلیسیها است تا مدافع مطالبات نیروهای مردمی و پیشرو ایران !
جمهوریخواه / 12 January 2014
از درون و بیرون… دربند منفعتیم!
به آدم های درون نظام نمیتوان ایرادی گرفت!
آنها یا میدانند که حقیقت چیست …یا نمیدانند؟
اگر نمیدانند که «بعید بنظر میرسد که ندانند» هرجی برآنها وارد نیست!
اگرم میدانند و آگاهانه حقیقت را درپیشگاه واقعیت قربانی کردندکه هیچ!
به آدم های بیرون نظامم نمیتوان ایرادی گرفت!
آنها یا مبارزینید که از درون به بیرون رانده شده اند…
یا کسانیند که برای زندگی بهتر از درون به بیرون گریخته اند…
یا مامورانی هستند که ظاهرا از نظام بریده اند و باطنا سخنگوی نظامند!
دراین میان تنها آنهایی که با مال و جان خود با نظام مبارزه کرده و میکنند…پیروزند!
مخلص کلام:
از درون و بیرون… آخوند گندیده شدیم رفت پی کارش!
latif / 12 January 2014
It was just a critic, and I do not understand why some people are angry about that?!
It is not important that Shahin Najafi lives in Germany, why do you think just people in Iran have the write to criticise/!!!!!
Some body is talking, it is not important who si talkin!
arash / 12 January 2014
شعری که فردوسی در باب «حسن روحانی» سرود!
وبلاگ noteak.blogspot
درختی که تلخ است وی را سرشت
گرش برنشانی به باغ بهشت
ور از جوی خلدش به هنگام آب
به بیخ، انگبین ریزی و شهد ناب
سرانجام گوهر به کار آورد
همان میوهٔ تلخ بار آورد
پی نوشت: روحانی طی سخنرانی خود در هیات دولت با بیان اینکه حضور مردم در 9 دی برای «حمایت از انقلاب و رهبری بود»، افزود “مردم با هدف دفاع از اسلام، اهل بیت و انقلاب اسلامی به حرکت در آمدند، چون احساس کرده بودند به فرهنگ عاشورا اهانت شده و بیگانگان زمینه را برای مداخله مناسب یافتهاند.”
farid / 12 January 2014
ایران نیازمند تحول است نه مماشات – شاهین فاطمی
تا زمانیکه دولت “تدبیر و امید” به دولت راستگویی و تعهد” تبدیل نشود، از امکان موفقیت برخوردار نخواهد شد. اگر منظور از ” تدبیر” پرده پوشی و کتمان واقعیت اوضاع کشور است، چه بهتر که آن را “تزویر” بخوانیم نه “تدبیر” و اگر منظور از “امید” رسیدن دستی از غیب و لا طائلات احمدی نژادی است، پس باید گفت در جبین شما هم نوری از رستگاری نیست. چه بهتر می شد اگر جناب روحانی “راستگویی و تعهد” را شعار دولت خود می کرد، چون تا کسی حقایق را آنچنان که هست با مردم در میان نگذارد، هرگزنخواهد توانست به آن دریای ” تعهد” و انرژی مردمی که بدون آن هیچگونه عمل و ابتکاری شانس موفقیت ندارد دست یابد.
اگر صداقتی در کار است با مردم ایران همچون نامحرم و غریبه رفتار نکنید. حقایق رابگوئید، همه حقایق را با مردم در میان بگذارید وبه مردم راست بگوئید. با اعلام واقعیات آنچنان که هست آغاز کنید : به مردم بگویید :
– که سیاست هسته ای رژیم چه خیانت بزرگی بوده است و چگونه جز ایجاد مشکلات اقتصادی و سیاسی هیچ ثمره ای نداشته است.
– که به اصطلاح هدفمند کردن یارانه ها پیروی از همان سیاست ” گدا پروری” رژیم است و هم اکنون همانند یک بمب ساعتی اقتصاد کشور را تهدید می کند.
– تا زمانیکه بودجه کشور متوازن نشود تورم ادامه خواهد داشت زیرا بانک مرکزی زیر سلطه دولت است ، دولت ها درجمهوری اسلامی همیشه کسر بودجه دارند وآن را با چاپ اسکناس جبران می کنند.
– که متوازن شدن بودجه دولت از سویی نیازمند وضع مالیات است و از سوی دیگر نیازمند محدود کردن سیطره دولت در اقتصاد کشور. درکمتر کشوری اقتصاد ملی تا این حد درانحصاردولت است.
– تا حقایق را آنچنان که هست بی پرده با مردم در میان نگذارید قادر به حل مشکلات نخواهید بود. شرایط زندگانی مردم از دوران جنگ با عراق تا امروز، هرگز چنین مشکل و طاقت فرسا نبوده است.
آیا به مردم گفته اید که ضریب فلاکت بالای پنجاه درصد در جهان بی نظیر است؟ توأم شدن تورم بالای چهل درصد با ضریب بیکاری بی حساب و کتاب، پیش درآمد یک انفجار مهیب اقتصادی و اجتماعی است. متأسفانه از ضریب واقعی بیکاری اطلاعی در دست نیست، چون آمار در رژیم جمهوری اسلامی مانند بسیاری از دیگر جوانب آن با حقیقت و راستی بیگانه است. در مورد آمار، در این رژیم نه تنها تقلب و دستکاری اعمال می شود، حتی گاهی همانگونه که در دوران احمدی نژاد شاهد آن بودیم، آمار هم بخشی از اسرار حکومتی محسوب شده و حتی از اعلام و انتشار آن امتناع می ورزند. یکی از مختصات برجسته کشورهای آزاد و دموکرات ” مستقل” کردن سازمان آمار از دولت هاست. بدین جهت مردم با اطمینان با آماربرخورد می کنند. در این کشورها معیار های بین المللی آمار نیز همانند سازمان آمار از اصالت واستقلال خاص برخوردار است و هرگز دستخوش تمایلات دولت ها قرار نمی گیرد. به عنوان نمونه می گویند در ایران معیاراشتغال وتعریف شاغل بودن دو ساعت کار در هفته است! در هیچ کجای دنیا نظیر چنین معیاری برای محاسبه بیکاری نخواهید یافت. چه بسا که اگرمیزان بیکاری در ایران درست محاسبه شود، نرخ بیکاری از تورم هم بالاتر باشد.
چه نیک گفته اند که همه را می شود برای مدتی فریب داد و حتی می شود جمعی را برای همیشه فریفت، اما همه را نمی شود برای همیشه فریب داد.
در کشوری که نیازمند تحول ودگرگونی بنیادی است نخواهید توانست مردم را غریبه حساب کنید. شما تا کنون هیچگونه نشانه ای از مقاومت در برابر زیاده خواهی پاسداران نشان نداده اید. یگانه اشاره شما در این مورد بیشتر به نصیحت و خیرخواهی شباهت داشت تا توبیخ. بجای حساب رسی در مورد حیف و میل ها با ارقام نجومی از پاسداران خواسته اید درپی اجرای پروژه های بزرگ باشند نه کوچک. آیا این سخن بیشتربه شوخی شباهت ندارد؟ آیا پروژه های بزرگتراز شرکت مخابرات کشوروصنایع نفت وگازهم سراغ دارید که به
آقایان هدیه بفرمائید؟
آیا در مورد رهبروبیت ایشان که بزرگترین و پر منفع ترین ساختارهای اقتصادی کشور را بدون هیچگونه حسابرسی تصاحب کرده است حقایق را با مردم در میان خواهید گذاشت ویا کماکان مردم برای دستیابی به حقایق بیشتر باید در انتظارجلد دوم گزارش تاریخی رویترزدر انتظار بمانند؟ در مورد مالیات ها چه نقشه ای دارید؟ مجلس دست نشانده، اموال تحت کنترل رهبر را از هر گونه مالیات و حتی نظارت پارلمانی معاف کرده است. دستگاه عریض و طویل رهبر ودیگر دُکان داران دین نه تنها از پرداخت مالیات معاف شده اند بلکه هر ساله میلیاردها تومان از بودجه کشوربه آنها پرداخت می شود. چه زمانی در مورد این تجاوزات به اقتصاد کشورحقایق را با مردم در میان خواهید گذاشت؟ مشکلات کشور با حرف ونطق و خطابه برطرف نخواهد شد
sattar / 12 January 2014
گروه سانسور که روحانی وعده داد شامل چه هنرمندانی ! خواهد بود؟!
sattar / 12 January 2014
په نه په شاهین نجفی هنرمنده به اون ***بی سر تهش
امید / 12 January 2014
افسوس میخورم از اینکه فرصتی بود که تنی چند از بزرگان کشورم ببینم ولی سعادت یاری نکرد!
خدا رو شکر که در کشوری هستم که هنرمندانی والا چون محمود دولتآبادی ، شهرام ناظری ، بهمن فرمانآرا و رخشان بنیاعتماد ، مسعود کیمیایی، تهمینه میلانی و … و رئیس جمهور محترمی چون روحانی دارد
اسم نمیبرم از آدم بی حرمتی که حرمت نگه نمیدارد و متاسفم برای کسانی که پشتیبانی میکنند از این بی ادبی هنر را به گند میکشد
samira / 12 January 2014
مردم جامعه ای چون ایران که کتاب نمیخونن چه حقی دارند که دولت ابادی رو هنرمند بونن شاهین رو اراجیف خون کسی حق اظهار نظر داره که کمی حداقل اگاهی داشته باشه در اون مورد ماشالله که به برکت هنرمندانی از جنس اقایان تو کامنت ها انواع ناسزاها عیان بود شاهین حق داره بازخواست کنه چرا وقتی میبینه مملکتش در ظلالت و محنت غوطه وره.جای که فردوسی و حافظ رو دانشجویان ادبیاتش نمیخونن چه اهمیتی داره دولت ابادی هنرمند باشه یا نه زیرا محک هنرمندیش رو نمیشه اندازه زد.در ضم روحانی و یا هرکس نماینده همون رژیمی است که به جرم اندیشه سر انسانها رو میبرن پس بس کنید و کمی فکر دهان گلخانه فکر است.
محسن / 12 January 2014
جناب حمید: این اقای محترم منصور پیر خانقاه *در تمامی پیامهایش– که سر به صد ها بلکه هزاران می زند– شما جمله ای در محکومیت استبداد در ایران نمی توانید پیدا کنید. **د.
K9 / 12 January 2014
ما هنوز درک درستی از دموکراسی نداریم . همان طوری که ان هنرمندان حق حضور در تالار رودکی را داشتند. شاهین نجفی هم حق اعتراض را داشته . ما که طاقت یک نظر مخالف را نداریم بعد حرف از اصلاحات میزنیم . اصلاحات از خود ما شروع میشود .بجای توهین به همدیگریاد بگیریم به نظرات همدیگر احترام بگذاریم .درد مشترک ما ایرانیها مطلق گرایی است .ما از همه چیز و همه کس بت میسازیم.
davood / 12 January 2014
37 ایراد اساسی ما ایرانیان از دید صادق هدایت
لطفا این مطلب رو از google جستجو کنین!
یک طرفه به قاضی رفتن وتهمت ودشنام شغل وکار تک تک ما ایرانیهاست !
****
شایدمن مثل شما حضرات سواد درست وحسابی ندارم ولی عاجزانه توصیه میکنم بدون شنیدن کارهای شاهین نجفی درموردش قضاوت نکنین .اگراهل دارام دیریم وتار و ولم دادن وکلا هنر اینطوری هستبن وشنیدن ترانه هاش براتون سخته باز اشعار شاهین روجستجو کنین میبین که چه صادقانه حرف دل نسل جدید ایران رومیزنه .با احترام به مقدسات شما باید عرض کنم من****.همه مون آدمیم .همه مون حس داریم .ولی شاهین حرفهایی رو که مامردم راکار نمیتونیم بسادگی بیان کنیم بدون پروا میگه تا تابو بشکنه.به آهنگ نقی گوش بدین تا ببینین هیچ توهینی به کسی نشده بشرط اینکه متعصب ودگم اندیش نباشیم.همین رژیم فاشیست که ازشخصی ترین مسایل مردم بعنوان مدرک استفاده کرده ازشاهین مچگیری کرد وانتقام همه ترانه های قبلی روبا مچگیری گرفت
شر / 12 January 2014
وامادر ادامه عرایضم
ترانه شاهین نجفی تقدیم به روحانی بنفش الهی
پونز
ﺣﺎﻟﻢ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯﺍ ﺣﺎﻝ ﺧﻮﺑﯽ ﻧﯿﺴﺖ
ﻣﺜﻞ ﺣﺎﻝ ﻋﻘﺎﺏ ﺑﯽ ﭘﺮﻭﺍﺯ
ﺷﮑﻞ ﺣﺎﻝ ﮊﮐﻮﻧﺪ ﺑﯽ ﻟﺒﺨﻨﺪ
ﻣﺜﻞ ﺍﺣﻮﺍﻝ ﺗﺎﺭ ﺑﯽ ﺷﻬﻨﺎﺯ
ﺩﻭﺩ ﻣﯿﺸﻪ ﮐﻠﻤﺒﯿﺎ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ
ﺑﯿﻦ ﻧﺨﻬﺎﯼ ﭘﺎﮐﺖ ﮐﻨﺘﻨﻢ
ﺳﻘﻂ ﻣﯿﺸﻪ ﺗﺮﺍﻧﻪ ﺍﯼ ﻫﺮ ﺷﺐ
ﺗﻮﯼ ﮔﯿﻼﺱ ﺳﺒﺰ ﺍﺑﺴﻨﺘﻢ
ﺯﻧﺪﮔﯿﻢ ﻣﺜﻞ ﺑﯿﺦ ﺩﯾﻮﺍﺭﯼ
ﺗﻮﯼ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺗﻠﺦ ﻭ ﺗﮑﺮﺍﺭﯼ
ﺑﺎ ﻫﺮ ﺍﺳﻤﯽ ﺩﻭﺑﺎﺭ ﻣﯽ ﻣﯿﺮﻡ
ﺩﻭ ﻣﺤﻤﺪ ﺩﻭ ﺑﺎﺭ ﻣﺨﺘﺎﺭﯼ
ﺍﻭﻥ ﺷﺒﯽ ﮐﻪ ﺻﺪﺍﯼ ﻧﺴﺮﯾﻦ ﺩﺍﺷﺖ
ﺗﻮﯼ ﺳﻠﻮﻝ ﺳﺮﺩ ﻣﯽ ﭘﮋﻣﺮﺩ
ﺑﯽ ﺑﯽ ﺳﯽ ﺗﯿﺘﺮ ﺍﻭﻟﺶ ﺍﯾﻦ ﺑﻮﺩ
ﻣﻤﻪ ﺁﻧﺠﻠﯿﻨﺎ ﺭﻭ ﻟﻮﻟﻮ ﺑﺮﺩ
ﻣﻦ ﺳﻔﺮ ﮐﺮﺩﻡ ﺍﺯ ﺗﺮﺍﻧﻪ ﺷﺪﻥ
ﮐﻮﭺ ﮐﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﺳﮑﻮﺕ
ﺑﺎ ﮔﺬﺭﻧﺎﻣﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺭﻭ ﺟﻠﺪﺵ
ﺟﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻟﯽ ﻟﯽ ﭘﻮﺕ
ﮐﺸﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﺗﻮ ﺍﻭﻥ ﺳﺘﺎﺭﻩ ﻣﯿﺸﻦ
ﺑﺎ ﺩﻭﺗﺎ ﻓﯿﻠﻢ ﺑﻨﺪ ﺗﻤﺒﻮﻧﯽ
ﺁﺩﻣﺎﺵ ﺑﺮﮔﺰﯾﺪﻩ ﻣﯿﺸﻦ ﺑﺎ
ﻗﺎﺷﻖ ﺩﺍﻍ ﺭﻭﯼ ﭘﯿﺸﻮﻧﯽ
ﻫﻤﻪ ﻋﻤﺮﺷﻮﻧﻮ ﭘﺰ ﻣﯿﺪﻥ
ﺑﻪ ﯾﻪ ﻟﻮﺡ ﮔﻠﯽ ﮔﻨﺪﯾﺪﻩ
ﺭﺳﺘﻤﻦ ﻗﺎﺗﻼﯼ ﺳﻬﺮﺍﺑﯽ
ﮐﻪ ﺑﻪ ﺳﺎﺯ ﺍﻭﻧﺎ ﻧﺮﻗﺼﯿﺪﻩ
ﺟﮏ ﻭ ﺑﺎ ﻟﻮﺑﯿﺎﯼ ﺳﺤﺮ ﺁﻣﯿﺰ
ﮐﺎﺷﺘﻦ ﺗﻮﯼ ﺧﺎﮎ ﻧﺎﺑﺎﺭﻭﺭ
ﭘﯿﭽﮏ ﺳﺒﺰﺷﻮﻥ ﺑﻪ ﺍﺑﺮﺍ ﺭﺳﯿﺪ
ﺗﺎ ﮐﻪ ﻏﻮﻟﯽ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺑﯿﺎﺩ ﺁﺧﺮ
ﺷﻌﺒﺪﻩ ﺑﺎﺯﯼ ﺗﻮ ﻟﺒﺎﺱ ﺳﻔﯿﺪ
ﺩﻟﻘﮑﯽ ﺑﺎ ﮐﻼﻩ ﺷﯿﭙﻮﺭﯼ
ﯾﻪ ﺭﺍﺑﯿﻦ ﻫﻮﺩ ﺳﺮ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺷﺪﻩ
ﯾﻪ ﮔﻮﺭﯾﻞ ﺑﻨﻔﺶ ﺍﻧﮕﻮﺭﯼ
ﺷﺎﺩﯼﻣﻮﻥ ﻗﺪﺭ ﺗﻮﭖ ﻓﻮﺗﺒﺎﻝ ﺑﻮﺩ
ﭘﺮﭼﻢ ﺳﺮﺯﻣﯿﻨﻤﻮﻥ ﭼﯿﻨﯽ
ﻣﻦ ﻫﻨﻮﺯﻡ ﯾﻪ ﭘﻮﻧﺰﻡ ﺭﻭﯼ
ﺻﻨﺪﻟﯽ ﻣﻌﻠﻢ ﺩﯾﻨﯽ
ﺣﺎﻟﻢ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯﺍ ﺣﺎﻝ ﺧﻮﺑﯽ ﻧﯿﺴﺖ
ﻗﻠﻮﻩ ﺳﻨﮕﯽ ﺗﻮﯼ ﮐﻔﺶ ﺍﯾﻦ ﺩﻧﯿﺎﺳﺖ
ﻣﻦ ﺑﻪ ﺭﻭﺯﺍﯼ ﺷﺎﺩ ﻣﺸﮑﻮﮐﻢ
ﺷﮏ ﺩﺍﺭﻡ ﺧﺘﻢ ﻣﺎﺟﺮﺍ ﺍﯾﻨﺠﺎﺱ
ﻣﻦ ﺳﻔﺮ ﮐﺮﺩﻡ ﺍﺯ ﺗﺮﺍﻧﻪ ﺷﺪﻥ
ﮐﻮﭺ ﮐﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﺳﮑﻮﺕ
ﺑﺎ ﮔﺬﺭﻧﺎﻣﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺭﻭ ﺟﻠﺪﺵ
ﺟﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻟﯽ ﻟﯽ ﭘﻮﺕ
ﺟﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻟﯽ ﻟﯽ ﭘﻮﺕ
شر / 12 January 2014
چه اتشی به خرمن دین فروشان زده شاهین پس معلومه واسه خودش وزنه ای شده که چنین عده زیادی رو بر انگیخته و صدای جلزشون در اومده زنده باد شاهین
amin / 12 January 2014
بکاربرد کلمات، اخلاق،توهین، اعتقاد مردم و …همه برای بستن دهان منتقدین و خفقان است.آزادی حکم میکند که هر کس بهر زبانی حرفش را بزند،و آزادگی در آنست که تحمل حرف آزاد را داشت.آقای شاهین نجفی زبانی که بکار میبرد چه در اهنگها و چه در انتقاد حق مسلّم اوست.این زبان، زبان آزادی و ازادگیست در زمان ما.چنانچه مملکت دارای رژیمی مدرن بود احتیاجی به بکار برد چنین زبانی نبود.باید ریشه را جست که رژیم کشتار است و فرقی نیست بین احمدی نژاد و روحانی.هر دو از یک آخور نشخوار میکنند.
Bahram / 12 January 2014
هنربندانی که “حیثیتشان را حصیر نشیمنگاه دولتمردان میکنند”
سخن موجز شاهین نجفی, چه قاطع بر فرق کسانی که در غار کهف خروپف میکنند, فرود میآید!
تا شناعت هست, تا رذالت هست, تا توحش اسلام سیاسی هست! این بیان موجز شاهین نجفی بر تبار انسان نهیب میزند!***
سراج / 12 January 2014
آفرین بر شاهین نجفی که خوب جائی رو نشانه گرفته آفرین،این کسانی که دم از هنر و هنربند میزنند باید گفت کدوم یک از این هنرمندان تا زمانی که خود و نزدیکانشون دچار مشکل نشدند سخن به گلایه و شکایت باز کردند؟یا همین آلودگی هوا که هزاران قربانی گرفت تا زمانی که چندتا هنربند آسیب ندیدند و فرزندانشون از آلودگی هوا بیمار نشدند صدای ازشون بلند نشد یا همین شهرام ناظری فرصت طلب کم برای پول و سکه طلا چاپلوسی احمدی نژاد رو کرد؟!اگر چاپلوسی و طمع پول و طلا و مال دنیا نبود چرا بعد از پایان ریاست احمقی نژاد نظرش عوض شد؟!اینکه از صدا یا بازی کردن یک شخص خوشت بیاد یک بحثه حمایت از عدم فرصت طلب و نون به نرخ روز خور یک بحث جدا! ****ا
ضمنا اینها که از توهین به مقدسات حرف میزنند باید گفت اگر اینگونه باشه که پس چرا شما به عقیده و باور دیگر هموطنان کلیمی مسیحی بهائی و بیخدا و… یا حتا هموطنان سنّی توهین میکنید و ریختن خون اونها رو مباح میدانید؟؟!!این تین نکردن به عقیده دیگه خیلی خًز شده یک بهانه دیگه پیدا کنید
binam / 12 January 2014
من در ایران زندگی نمیکنم، این را حق هر کسی میدانم که نظرش را بیان کند و این را نیز حق خودم میدانم که آن نظر را نپذیرم. ولی نمیدانم شاهین نجفی با این ادبیات چه چیزی را بیان میکند؟ توهین به هنرمندان یا به سیاست؟ این حرف هی شعار گونه که به ظاهر انقلابی می آید چه ارزش هنری و یا ادبی دارد؟ در ضمن به خودم این اجازه را نمیدهمم که برای هنرمندان در ایران نسخه بپیچم. آنها صغیر نیستند خودشان تصمیم میگیرند چه بکنند. پذیرش همین رنگارنگی هاست که زندگی را زیبا میکند.
سپنتا / 12 January 2014
فحم اقای نجفی شبیه مضحببها وکمونیستها است به مصاحبه ایشان با BBC فارسی مراجعه شود. دنیا ی ایشان فقط سیاه و سپد است. عشق انسانی را مبتظل میداند
ebady / 13 January 2014
شاهین نجفی هنرمند این کشور است
و خواهد ماند.
چون در همه زمان هر چیز که در ایران اتفاق میفته رو پیگیری میکنه. این یعنی احساس مسئولیت. چیزی که خیلی از دولتمردان ایران ندارن. و فقط از وطن دم میزنند.
به حق که شایسته ترینی به اسم هنرمند وطن.
علیرضا تابع بردبار / 13 January 2014
درود بر شاهین نجفی
داریوش / 13 January 2014
بر چه اساس و معیاری شاهین نجفی خودش را میتونه هنرمند قلمداد کنه و با کسانی که بیش از عمر او سابقه هنری درخشان دارند اینگونه از روی بی ادبی سخن بگه؟
در کدوم مکتب هنری توهین به عقاید مذهبی و سیاسی مردم (چه هنر مند و چه غیر هنر مند) دارای ارزش هست؟
شاهین نجفی فکر میکنه با توهین کردن و فحاشی خیلی کار بزرگی داره میکنه.
در صورتی که هیچ وقت فحاشی کردن و از روی بی ادبی سخن گفتن در هیچ جای دنیا منجر به آزادی نشده است.
واقعا برای شاهین نجفی متاسفم که راه رسیدن به آزادی را هتک حرکت و بی ادبی میدونه.
عجیبه که ایشون وقتی میخواد در مورد هر چیزی صحبت کنه (هنر سیاست دین ورزش ادبیات و … ) از واژه های سکسی استفاده میکنه؟ ***
rروزبه / 13 January 2014
منطق آقای شاهین نجفی مثل منطق آقای احمدی نژاد و تمام تند رو ها و افراطی های دنیاست.
rروزبه / 13 January 2014
تمام روزنامه های افراطی ایران مانند رسالت کیهان و … به دیدار هنرمندان و آقای روحانی به شدت حمله کرده اند.جالبه که موضع اقای نجفی دقیقا با موضع کیهان و رسالت یکسانه …
شهرام / 13 January 2014
***
در ادامه باید بگویم که این چند پارگی ملت ایران نباید افکار را از هم دور کند و باعث شود ایرانیان به گروه های بسیاری با عقاید و ارزش های متفاوت تبدیل شوند.در آمریکا حتی 4 نفر میتوانند با فرهنگ و ارزش ها و ملیت های مختلف کنار هم جمع میشوند و ایده ها و نظریه ها و اختراعات نو تحویل انسانیت میدهند و این راز بی پرده ی آنان در موفقیت است.در صورتی که در ایران حتی به همین خاطر بسیاری از طلاق ها شکل گرفته و باعث شده بسیاری از استعدادها در انزوا به سر ببرند و در نهایت ما یکی از آلوده ترین ملت ها به اختلالات عصبی و اجتماعی در حال حاضر شویم.
در پایان از همه ی افراذ به علت ارایه دیدگاه خود و همچنین بخشیدن مشکلات دیدگاه من سپاسگزاری میکنم.بدرود.
«ملتی که کتاب نخواند تاریخ برایش تکرار خواهد شد.» چرچیل
a.sh / 13 January 2014
برای من بسیار جالب است که همه در حال فحاشی هستند بعد منتقد شاهین نجفی هم هستند هم موافقین و هم مخافین فقط به همدیگر توهین کرده اند از ایتهمه کامنت هیچ چی برای آگاهی ما نوشته نشده است . آقایان اصلاح طلب در کنار اصول گرایان وا اسلاما سر دادند و از جمهوری اسلامی حمایت کردند برادران شما 35 سال است می خواهید اصلاح کنید و هر کس آمد شما تائید کرده و بعد که رفته دشمن شده حالا ما باز هم چهار سال بعد باز می بینیم که شما در فحاشی به همین روحانی بقول آقای دولت آبادی ” اگر دیر نشده باشد ” و شما فرصت دیدن چهار سال بعد را بیابید گوی سبقت را خواهید ربود بنی صدر رفسنجانی خاتمی همه زیر بار فحاشی های شما بوده و هستند همگی با سلام و صلوات آمدند و الان …. هستند به همین دلیل شما دوستان بهتر است بجای فحاشی بروید ببینید کجای کار اشکال داره و کجای کار باید درست بشه . با فحاشی به همدیگر که همگی ما خواهان آزادی و کار مناسب هستیم تا شکم خانواده هایمان را سیر کنیم به هیچ جا نمی رسیم .
اما در رابطه با هنرمندان هم باید گفت که هنر یک نوع ابزار ابراز احساسات عینی ست هم حکومت می تواند از این ابزار برای حقنه کردن شرایط خودش به مردم از آن استفاده کند و هم انقلابیون و مبارزین و برخی هم میانه ی این دو هستند به همین دلیل دو جریان موافق و مخالف همیشه سعی دارند طرفداران خودشان را بیشتر از دیگری کنند یعنی تعداد میانه رو ها را بیشتر جذب کنند از اینرو با فحاشی این میانه روها به سمتی جذب نمی شوند به همین دلیل تنها منطق قوی تر می تواند این کار را بخوبی انجام دهد . آقای روحانی هم میداند که حکومت ایران در شرایط بحرانی سختی قرار دارد و هر لحظه ممکن است یک شورش همگانی علیه حکومت سازمان یابد به همین دلیل او سعی می کند برای حفظ حکومت بهترین یارگیری ها را انجام دهد شعارهای کلی می گوید که در موقع مناسب زیر آن بزند اگر حکومت امروز حاضر شده روحانی را بیاورد تنها بدلیل ترس از مردم است اگر امروز روحانی توافق نامه ی ژنو را امضاء می کند و صدای خامنه ای هم در نمی آید و تنها به غرولند اکتفاء کرده تنها ترس از شورش مردم است و این کارها هم تنها بدلیل آنست که ما به جان هم بیفتیم تا آنها ماهی گرفته و حکومت را از این خطر نجات دهند . اگر شما همانطور که آنها می خواهند به تفرقه روی بیاورید برنده ی اصلی حکومت خواهد بود و بازنده ی اصلی هم مردم و همه ی شماها خواهید بود . پس بهتر است حرفهای منطقی بزنیم و به حرفهای منطقی همدیگر خوب گوش کنیم و اگر اشکالی هم هست منطقی با هم برخورد کنیم .
فرهاد - فریاد / 13 January 2014
هنرمند و نویسندهی مزدور از هر کشندهای بدتر است. ( آرد بزرگ)
sam / 13 January 2014
یکی از مزخرف ترین مغلطه ها مغلطه خارج نشین بودن و حق انتقاد نداشتن بواسطه اونه, حتمی باید اینجا باشه که تو زندون بپوسه یا مثل ده ها هزار ازادیخواه دیگه طناب دار برگردنش بندازن تا راضی باشین؟, هنر مند تنها به معنای نقش بازی کردن و …**** .هنر و هنرمند تعهد در قبال جامعه و فرهنگ و تاریخ و درک درست از ان و موضعگیری صحیح در قبال مسائل جامعه است . روحانی یکی از مجریان قدیمی سرکوب و بدبختی مردم و شریک بزرگ در مسئله احمفانه و مرگبار اتمی ایران است با صرف صدها میلیارد دلار خرج و خسارت و دشمن کردن همسایگان و دیگر کشورهای دنیا با ایران و نابودی اقتصاد و ابروی ایران و همچنین عامل بیکاری و فقر و اعتیاد و مرگ ومیر و درد ورنج مردم بر اثر بی دارویی و گرانی و ……کسی که یکی از مهره های فعال در این پروژه ضد مردمی بوده و امروز بر اثر استیصال و درماندگی حکومت به ریاست رسیده تا با دریوزگی و مخفی کاری بتونه برای سرپا نگه داشتن حکومت کمی پول مردم ایران رو ار غربیا بگیره و خرج دزدای حکومتی و ….. خب دیدار با چنین جانور بنفشی چه جای دفاع و توجیه داره و شاهین کجای حرفش ضد هنر و ضد ملی است؟
محسن / 13 January 2014
در جواب شماره 19
شاملو هم ی ناکسی بوده مثه نجفی
برای اینهمه دید محدودتون متاسفم
razi / 13 January 2014
حالا اگر ۲تا هنرمند هم در بین این هنر فروشان مجلسی حضور داشته دلیل نمیشه که حیقت رو ندیده گرفت ضمن اینکه شماهائی که از توهین کردن به هنرمندان ناراحت میشی چند بار تا حالا از هنرمندانی که به خاطر جبر زمان و قهر حکومت مجبور به خانه نشینی یا ترک وطن شدند و با شرائط بسیار بد اقتصادی در تنهایی و بی کسی و غربت زندگی میکنند یا فوت کردند احوالی گرفتید یا کاری برای اونها انجام دادید که حالا مدعی شدید؟؟!!بجز این بوده که تازه بعد از شنیدن خبر فوتشان یادتون افتاده یه زمانی یک همچنین هنرمندی هم وجود داشته و برای ما زحمت کشیده؟؟!!اصلا همین هنرمندانی که سنگشون رو به سینه میزنید و چقدر تا حالا حمایت کردید؟چند بار تا حالا کارهاشون رو بجا کپی و دانلود کردن مجانی خریدید و پول دادید که حالا کاسه داغ تر از اش شدید؟
به جز تعداد محدودی هنرمند مردمی که به جبر در این مکان حضور داشتند خیلی از همین هنرمندان در آثار و فیلمهاشون از حکومت ظالم دفاع کردند جنبش سبز رو به سخره گرفتند و از بسیجیها و چماق دارن و ساندیس خوران حکومتی افرادی وطن پرست و دلسوز ساختند و هنرمندان و ایرانیان خارج از کشور رو خائن و وطن فروش و دزد و کلاه بردار و آتش جلوه دادند و کلا هر کسی کوچکترین حرکتی و فعالیتی برای آزادی ایران انجام داد رو به بدترین وجه ممکن ترور شخصیتی کردند،من خودم هم عقیده سیاسی شاهین نجفی رو قبول ندارم ولی عمده کسانی که از دیدن این ویدئو آشفته شدند به جز تعدادی محدود یا از حامیان حکومتند یا از همون جماعتی هستند که با مغلطه توهین به عقیده به خاطر ویدئو نقی هنوز از شاهین کینه به دلً گرفتند و یا با عقاید سیاسی شاهین نجفی مشکل دارند که همگی این فرصت رو غنیمت شمردند و پشت نقاب حمایت از هنرمندان یا بهتر بگم هنربندان پنهان شدند!
binam / 13 January 2014
دمت گرم آقاي نجفي . انصافا خوب اين مردم رو ميشناسي
anvar / 13 January 2014
من نجفی رو به اندازه سالی جون و دکتر کپی دوست دارم.
ساکار / 14 January 2014
با سلام. شاید بهتر این بوده که هنرمندان در این مراسم شرکت کنند. اما من با نظر شاهین موافقم. محمود دولت آبادی وشهرام ناظری هم فرقی ندارند. رئیسجمهوری که از بین بد وبدتر انتخاب شده رئیس جمهور ما نیست. اصولا هنرمند بر قدرت است نه با قدرت. به قول یه شاعری که الان اسمش یادم نیست
morteza / 14 January 2014
از دولت آبادی انتظار نداشتم
morteza / 14 January 2014
اشکالی ندارد هر کس نظر خود را در مورد این حکومت بدهد شاهین نجفی هم هم به نوبه ی خود حرفهایش را زده.آزادی بیان که آقای روحانی دم از آن میزند یعنی همین. ولی ای کاش میشد افرادی هم در داخل ایران حرفهایشان را در آزادی کامل میزدند.اگر واقعا کسی بود که دلش برای نه تنها هنرمندان بلکه برای تمام افراد جامعه میسوخت بهتر این بود که در داخل خود ایران این چنین حرفهایی را میزدند حتی تا حد مرگ. کسی که به خارج از کشور فرار میکند یعنی اینکه از این حکومت میترسد اگر قرار باشد از کسی بترسیم آن کس خداست.
binam / 14 January 2014
هموطنان عزیز ،
با عنایت به نقش هنرمند و نیاز او به آزادی بیان و اندیشه، آنهم در جامعه ای که ابتدائی ترین حقوق شهروندی انکار می شود . مهمتر از شرکت کردن یا شرکت نکردن او در یک دیدار با رئیس جمهور کشور می باشد . باید ببینیم که آنها چگونه می توانند با این تلاشها موفق شوند.
اگر هنرمندان از این دیدار ها به سمت توافق هائی در گشایش در کار و حرفه خود عظیمت کنند. فاجعه ای رخ نداده است.
کما اینکه کانون نویسندگان در دو رژیم علیرغم شکنجه و زندان و ترور و اعدام برای برسمیت شناساندن کانون تلاش کرده و می کنند.
از این بابت از برخورد شاهین نجفی عمیقا متاسفم.
ز. مینائی / 14 January 2014
چرا شجریان به این شوی دولتی نیامد. چون او به اصل جریان وقف است ..
رنگ سبز را یک شبه بنفش کردندو به خورد مردم دادند.
hasani / 15 January 2014
خیلی جالبه، همه دولت آبادی و شهرام ناظری رو میکشن وسط. انگار فقط همین دو نفر بودن اونجا. شما اصلن این دو نفر رو فاکتور بگیرید. ببینید تو حرف حساب چند چندید با خودتون. شاهین نجفی میگه این هنرمندی که مسخره دست آخوند جماعت هست اسمش هنرمند نیست. حالا روحانی اگر خواست میتونه فضای آزادتری ایجاد کنه. ولی فایده تجمع کردن دور آخوندی که معلوم نیست با خودش و نظامش و مردم چند چند هست چه فایده داره؟ غیر از اینکه از شان هنرمند کم میکنه. تازه جالب اینجاست که واکنش دولت آبادی یک جوری بوده که انگار بدش نیومده از حرف شاهین نجفی. جان کلام را بچسبید که چی هست. اگر از کاربرد واژه های جنسی ناراحت هستید مشکل خودتون هست که گوش تون باکره هست.
آرمین پارسا / 15 January 2014
اینهمه پرسیدید شاهین کیست ، شاهین کسی است که درکش برای مغزهای متعصب بسیار سخت است
یکی مثل خودت / 15 January 2014
روحانی: عظمت رهبر٬ عظمت ایران است
دیگربان: حسن روحانی اعلام کرد پیروزی وی در انتخابات انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ به معنای رای مردم به «اسلام» است و همه باید بفهمند «عظمت» رهبر جمهوری اسلامی٬ «عظمت» ایران است.!!
به گزارش روز چهارشنبه (۲۵ دی) خبرگزاری «نسیم»٬ آقای روحانی در جمع گروهی از روحانیون استان خوزستان این مطلب را بیان کرده است.
روحانی گفته مردم با وجودی که میدانستند او نماینده علی خامنهای در شورای عالی امنیت ملی و در داخل نظام بوده در انتخابات به وی رای دادند تا بگویند «اسلام را با اعتدال» میخواهند.!!
رئیس جمهوری ایران به صراحت اظهار کرده عظمت علی خامنهای به منزله «عظمت ایران» است و همه باید این موضوع را «درک» کرده و «بفهمند.»!!
jamal / 16 January 2014
شاهین ادم شجاعیه همیشه واقعیتوبیان میکنه تحملشم برا ادمهای کبک صفت که سرشون توبرفه سخته!!!!!!!خیلی مردی اقای نجفی………….
وقتی که وقتی که ... / 19 January 2014
آزادی زیباست. اگه به شما بگن چه رنگی قشنگِ، چی میگید؟ به نظرم اگِ حتی یک رنگ رو حذف کنیم، ی چیزی کمِ. به گفته، فارغ از گوینده فکر کنیم. اگر اشتباهِ، فراموش کنیم. چون اشتباه ارزش بازتکرار را ندارد. اگر قسمتی هم درست است به آن فکر کنیم. نگران چه هستیم. آیا میخوایم با هیاهو درست را نادرست یا نادرست را درست جلوه دهیم.یادمون باشِ. دنیای ما نه سیاهِ نه سفید. دنیای ما ی دنیای خاکستریِ. پس به دنبال سیاه یا سفید مطلق نباشیم. فکر کنیم (بدون پیشفرض، با منطق)، کمک کنیم، ما میتوانیم مشکلات رو حل کنیم. ما شایسته ی بهترینها هستیم …
ایرانی / 20 January 2014
آقای نجفی
ببخشید که ادبیات من مثل شما نیست! چند سال پیش وقتی به یکی از امامان نوهین کردی فقط به این نیت که حرف مخالف رو شنیده باشم به چند تا از آهنگ هات گوش کردم. دریغ از ذره ای هنر یا خلاقیت! تنها چیزی که توجه من رو تو کارات جلب کرد روش معروف شدنت بود: الفاظ جنجالی ولی بی محتوا. البته این متن رو من برای شخص تو ننوشتم, چرا که جواب تو خاموشی است. این رو برای معدود حامیان تو نوشتم که بدونند که معروف شدن خیلی آسونه . اما هر معروف شدن به چه بهایی؟ مگه جفنگ گفتن اون هم از راه دور کاری داره؟!
کورش / 20 January 2014
ي خوام خدمت دوستان عرض كنم كه اونايي كه مي گن نجفي به عقايد مردم ايران توهين كرده ايا خودشون تا حالا به عقايد يهودي ها وبهايي ها توهين نكردن!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟
نيما / 28 January 2014
این ملت نان بروز خور و ترسوی ایران همینه حاضره زیر بار زور و خفقان مثل سگ زندگی کنه و دم نزنه حالا هم اونایی که نونشون تو روغنه و سرشونو مثل کبک کردن زیر برف و تو گوششون پنبه فرو کردن و خودشون به کوری هم میزنند به امثال شاهین عزیز که خوب این مردم بیچاره ایران رو شناخته و داره تو دنیا رسواشون میکنه توهین میکنند و چشم دیدنشو ندارن ولی رک گویی شاهین خوب همه جاشونو سوزونده و بوی سوختگیش بلنده هنرمندان این مملکت هم شبیه یقیه مردمند یه مشت ترسوی بدبخت نان به نرخ روز خور آفرین شاهین ان شاء ا… خدا حفظت کنه تا باز هم دست این ملت بدبخت رو رو کنی و اونا رو به خودشون بشناسونی که چه بیچاره هایی هستن و خودشون خبر ندارن!
بهروز / 31 January 2014
شاهین دوست داریم
sina / 13 February 2014
ایشون فرد اقتدار گرایی اند مثل همه کسانی که صفحات سیاه تاریخ به نامشون ثبت شده….استالین وهیتلر وصدام و دیگران
شماهم بیخود زور نزنید اینایی که نام میبرید از دولت ابادیش بگیر تا گلروییش و شجریانش و اینا اگه در مقابل نظام باشند زیر صفرند.
لردگانی / 28 February 2014
شاهین هنرمندی تمامه تا توان در کالبد داریم ازش حمایتش میکنیم .شاهین تنها صداییه که باید با تمام وجود پرستید .شاهین دوست داریم .
lnp / 05 March 2014
برام خیلی جالبه که این دوستانی که حرف از احترام به عقاید و نادیده گرفته شدن این مسئله از سوی شاهین نجفی به ویژه در ترانه ی نقی (که از نظر من چه در این ترانه و چه در دیگر ترانه های شاهین هیچ اهانتی به هیچ یک از آیین های مذهبی نشده) حرف می زنند همون هایی هستند که به اقلیت های مذهبی و جنسیتی به راحتی توهین می کنند و حتا به این جرم اون هارو از حق داشتن زندگی آزادانه محروم می کنند…
در رابطه با این نشست هم باید گفت که این نشست از جنس همون نشست های دولت پیشینه تنها در سطح بالاتر ولی به همون منظور تبلیغات و دادن امید واهی از فردایی بهتر… که این جلسات شایسته ی مقام هنرمندانی چون مسعود کیمیایی، تهمینه میلانی، رخشان بنیاعتماد،شهرام ناظری، محمود دولتآبادی و… نیست که به این سیرک دامن بزنن و این باعث شده که شاهین به انتقاد از حضور هنرمندان در این نشست بپردازه…
هه واقعا متاسفم که دارم تو کشوری زندگی میکنم که مردمش و حتا هنرمندانش به لطف خفگان تاریخی دچار یه خودسانسوری ریشه ای شدن و از اون بدتر تا کسی هم پیدا میشه که بی پرده حرف هاشونو فریاد میزنه حکم ارتدادشو صادر میکنن و محکومش می کنن…
مردم حذب بادی که صبح زنده باد میگن و شب مرده باد
به قهرمونای قصه های خیالی
سپنتا راد / 22 March 2014
شاهین جان دوستت دارم برا اینکه هیچی تو دلت نیست جز درد این مردم . میپرستمت چون تو تجلی خدایی
محسن / 29 March 2014
ایول به شاهین
هه چه جالب هیچکودوم جواب درست حسابی ندارین فقط بلدین فحاشی کنین
ادمی که خودشو شرفشو به قول شاهین حصیر نشیمنگاه دولتمردان میکنه باید بش انتقاد کرد حالا هرکی که میخواد باشه باشه برام مهم نیس که محمود دولت ابادی و…باشه یا کس دیگه ای
حتی اگه شاملو هم بود باید انتقاد میکرد اینا که چیزی نیستن
matt / 05 April 2014
شاهین دوست داریم فبولت داریم ایول داری خاک برسر مردم که دهن بینن شعور ندارن عشق است شاهین
عشقست شاهین ,ول کنید این مردم ****شاهین دوست داریم
SAEID / 07 April 2014
شاهین نجفی به اعتقادات من توهین کرد ولی خاوری کانادا رفته نه..!؟
شاهین نجفی به اعتقادات من توهین کرد ولی دیپلمات تازه از برزیل برگشته نه..!؟
شاهین نجفی به اعتقادات من توهین کرد ولی متجاوزین خمینی شهر نه..!؟
شاهین نجفی به اعتقادات من توهین… کرد ولی آخوند بچه باز نه..!؟
شاهین نجفی به اعتقادات من توهین کرد ولی سگان ولایت قلاده بریدۀ سال 88 نه..!؟
شاهین نجفی به اعتقادات من توهین کرد ولی مامور مرد گشت ارشاد که خواهر من رو با کتک برد نه..!؟
آره شاهین به من و اعتقادات پوچ من توهین کرد چون…
بخاطرِ صدا زدن یک اسم و فتوای یک ملا آدم میکشم…همون ملاهایی
که 33 ساله دارن بهمون ظلم میکنن…!!!
ایستاده مردن / 23 May 2014
اونکه زیر تانک رفت رهبر نبود/رهبر در گوشش لالایی مرگ میخوند
زنده باد شاهیییییییییییییییییییین
هنر مند فقط شاهین نجفی
شاهین جان همیشه در قلب جوونای لوتی و بامرام ایران و ایرونی هستی و خواهید بود تمام.
amin / 27 May 2014
شاهین میگه :
شاملو اگه باشی یه کاری واسشون ساختی /یه تریب میای از مولا علی/یاهو که نیستی همون مندلی
amin / 27 May 2014
افسوس که برخی این حقیت ساده را میان خروارها وهم درک نمی کنند که جامعه صحنه ی نبرد دائم طبقه ی محافظه کاران(از جمله هنرمندان درباری) چه در شکل عملی(قوانین استثمار گرانه و قوای سرکوبگر نگهبان این قوانین) و چه در شکل ذهنی(هنر درباری در کلیه ی اشکالش و آموزش های توجیه گر و منطبق بر قواعد ظا لمانه ی حکام) در مقابل طبقه ی بی چیزان بوده و هست که این طبقه ی قطور نیز به سان رقیب خود واجد ابزارهای عملی(احزاب انقلابی) و سلاح ذهنی(هنر انقلابی همچون شاهین و آموزش های رهایی بخش نسبت به مسائل گوناگون) بوده و هست.در پرتو چنین تحلیلی، دوست و دشمن متناسب با درک موقعیت خود و تصمیم گیری دررابطه با اینکه میخواهیم در کدامین سنگر باشیم،تعیین می شود.
سپارتاکوس / 31 May 2014
اصلا شاهین نجفی کی هست که بخواد در مورد هنر این مملکت حرف بزنه؟
****
مصطفی / 09 June 2014
در جواب اقا مصطفی شاهین نجفی تنها کسیه که ما ملت ترسوی نان بنرخ روز خورو شناخته کسانی که با وجودی که به همه بیکفایتیها بیسوادیها جنایات دزدیها و حیف و میل اموال عمومی توسط حاکمان خود واقفند و هنوز دم از مصالحه و گفتمان و انتخابات آزاد میزنند… بهتره بری فقط چند تا از ترانه هاشو گوش کنی تا بفهمی تو مملکتت چی میگذره
بهروز / 17 August 2014
گاهی اوقات ما از پذیرفتن حقیقت بیم داریم چرا چون که حقیقت در شرایطی با هویدا شدنش ممکن است اوهاماتمان از مذهب گرفته تا اخلاق به زیر تیغ فنا بکشد انصافا شخصیتی مانند نجفی گناهانش این است که به چیز هایی که نمی خواهیم درشان تامل کنیم اشاره می کند …….و خطاب به اون دوستانی که می گوید اصلا شاهین نجفی کیه بگویم شاهین نجفی همان کسی که ظاهرا منهای شما اوازه اش به گوش همه کس اصابت کرده وشما برای ترور کردن شخصیتش از ترفند مضحک و اماتور که چیزی جز فقدان نقدپذیرتان را ثابت نمیکند استفاده نفرمایید وسنگ کسانی که زندگی و فنای شما اصلا برایشان جالب توجه نیست به سینیتان نزنید.با تشکر
vahid / 12 May 2015
درود به شاهین جوانان ایران همه فدایی شاهین اند
shar / 03 July 2015
پاچیدم از خنده به جان ممد نوبری
farshad / 30 July 2015
شما کوته فکران بی سواد هنوز مونده درکی درست از حرفای امثال شاهین داشته باشین
زامبی / 19 October 2017
Trackbacks