فعالان گرين‌پيس، نهاد مدنی مدافع محيط زيست، امروز شنبه چهار آبان‌ماه (۲۶ اکتبر) برای آزادی ياران خود در روسيه بر روی برج ايفل پاريس دست به يک حرکت ابتکاری زدند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، در جريان اين حرکت اعتراضی، مردی با وسايل کوهنوردی به طبقه دوم برج ايفل صعود کرد و پلاکارد بزرگی در حمايت از آزادی ۳۰ عضو بازداشت‌شده گرين‌پيس در روسيه را از اين برج آويزان کرد.

سيريل کورميه، سخنگوی جنبش گرين‌پيس اعلام کرد که اين اقدام برای ابراز نگرانی اين نهاد غيردولتی به دولت فرانسه انجام شد تا اين دولت برای آزادی ۲۸ فعال محيط زيست و دو خبرنگار تمام تلاش خود را به‌خرج دهد.

به‌گفته وی ژان  مارک ايرو، نخست‌وزير فرانسه هفته آينده از روسيه بازديد می‌کند و فعالان گرين‌پيس از او می‌خواهند که اين مسئله را در ديدار خود مطرح کند.

۲۸ فعال گرین‌پیس و دو گزارشگر از ۱۸ کشور مختلف دنیا، از جمله هلند، آمریکا، فرانسه، سوئیس، فنلاند، بریتانیا، لهستان و روسیه روز ۱۸ سپتامبر قصد داشتند سکوی نفتی گازپروم را در قطب شمال را اشغال کنند که توسط نیروهای امنیتی روسیه بازداشت شدند.

این طرفداران محیط زیست علیه حفر چاه نفتی اقدام به این حرکت اعتراضی کردند. آن‌ها معتقدند حفر چنین چاهی سبب آسیب‌های زیست‌محیطی خواهد شد.

پيش از اين اعتراضات گسترده‌ای عليه بازداشت اين افراد در کشورهای مختلف صورت گرفته است.