ملاله یوسف‌زی، دختر نوجوان پاکستانی که سال گذشته هدف گلوله طالبان قرار گرفت، برنده جايزه ساخاروف، جايزه حقوق بشری پارلمان اروپا شد.

به‌گزارش رويترز، مارتين شولتز، رئيس پارلمان اروپا ضمن اعلام اين خبر ملاله يوسف‌زی را “مدافع شجاع آموزش و پرورش” ناميد.

مارتين شولتز گفت: “او ما را به ياد وظيفه‌مان در قبال کودکان، به‌ويژه دختران می‌اندازد.”

ملاله یوسف‌زی که از حق تحصیل دختران در پاکستان حمایت می‌کرد در اکتبر ۲۰۱۲ مورد حمله طالبان قرار گرفت و به سر او شلیک شد. وی سپس برای معالجه به بریتانیا منتقل گردید و در آن‌جا ساکن شد.

ادوارد اسنودن، مأمور پیشین سازمان اطلاعات آمریکا و ميخائيل خودورکوفسکی، منتقد حکومت روسيه کانديدای دريافت جايزه ساخاروف بودند

وی تيرماه امسال در برابر صدها جوان و نوجوان ۱۲ تا ۲۵ ساله از ۸۵ کشور جهان؛ بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و گوردون براون، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا به‌مناسبت ۱۶ سالگی‌اش در سازمان ملل سخنرانی کرد و گفت: “[طالبان] فکر می‌کنند که یک گلوله می‌تواند ما را به سکوت وادار سازد اما آن‌ها شکست خورده‌اند.”

ملاله یوسف‌زی که اکنون ساکن بریتانیا است به نمادی از مبارزه زنان و دختران در راه احقاق حقوق خود تبدیل شده و از سوی نشریه آمریکایی تایم نیز جزو ۱۰۰ شخصیت تأثیرگذار سال انتخاب شده است.

به جز ملاله يوسف‌زی، ادوارد اسنودن، مأمور پیشین سازمان اطلاعات آمریکا که اسناد محرمانه‌ای از فعالیت‌های سازمان‌های اطلاعاتی این کشور را افشا کرد و ميخائيل خودورکوفسکی، منتقد حکومت روسيه که هم‌اکنون زندانی است کانديدای دريافت جايزه ساخاروف بودند.

ملاله يوسف‌زی همچنين اقبال اين را دارد که امسال به‌عنوان برنده جايزه صلح نوبل معرفی شود. برنده اين جايزه روز جمعه ۱۹ مهرماه (۱۱ اکتبر) معرفی خواهد شد.

در سال ۱۳۹۱ جايزه ساخاروف به نسرين ستوده، وکيل ايرانی که در آن زمان زندانی بود، و جعفر پناهی فيلمساز مطرح ايران اهدا شد.

جایزه ۵۰ هزار یورویی ساخاروف از سال ۱۹۸۸ تاکنون هر سال توسط پارلمان اروپا به یک یا چند فعال حقوق بشر و دمکراسی اهدا می‌شود.

پیش از این کسانی چون نلسون ماندلا، زندانی نامدار دوران آپارتاید در آفریقای جنوبی و رئیس جمهور پیشین این کشور؛ الکساندر دوبچک، رهبر جمهوری سوسیالیستی چکسلواکی در رویدادهای “بهار پراگ” در سال ۱۹۶۸؛ تسلیمه نسرین، نویسنده و فمینیست بنگلادشی و آنگ سان سوچی، فعال سیاسی و مدافع حقوق بشر اهل برمه ؛ جایزه ساخاروف را دریافت کرده‌اند.