در پی انتشار دو نسخه متفاوت از سخنان عصر يکشنبه دهم شهريورماه اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در مسجد جامع سوادکوه استان مازندران، چند تن از نمايندگان مجلس ايران دست به اعتراض زدند.

در يک نسخه از اين سخنرانی که فايل شنيداری و فيلم آن نيز در برخی از سايت‌ها منتشر شده هاشمی رفسنجانی در مورد وضعيت سوريه گفته است: “مردم سوريه در اين دو سال آسيب‌های فراوانی ديده‌اند، زندان‌ها مالامال از مردم است و ديگر ورزشگاه‌ها را بدل به زندان کرده‌اند، بيش از ۱۰۰ هزار نفر کشته و ميليون‌ها آواره وضعيت اسفبار سوريه را بيش از پيش نمايان می‌کند. مردم از طرف حکومت خودشان مورد حمله شيميايی واقع شده‌اند و حالا هم بايد منتظر حمله خارجی‌ها باشند.”

نعیمه اشراقی، نوه آيت‌الله خمينی، رهبر انقلاب ايران اين سخنان را در صفحه فيس‌بوک خود منتشر کرد اما دفتر هاشمی رفسنجانی و مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه اين سخنان را تکذيب کردند و سايت شخصی هاشمی رفسنجانی نيز اين بخش از سخنان وی را منتشر نکرد.

سخنان منتسب به هاشمی رفسنجانی: مردم سوريه در اين دو سال آسيب‌های فراوانی ديده‌اند، زندان‌ها مالامال از مردم است… مردم از طرف حکومت خودشان مورد حمله شيميايی واقع شده‌اند و حالا هم بايد منتظر حمله خارجی‌ها باشند

در همين رابطه منصور حقیقت‌پور، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از دفتر اکبر هاشمی ‌رفسنجانی خواست تا برای روشن شدن موضوع و اثبات ادعایش فیلم سخنرانی او درباره سوریه را منتشر کند.

حقیقت‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت، با تجربه‌ای که هاشمی رفسنجانی دارد، بعيد می‌داند که وی “چنین اشتباه بزرگی مرتکب شده و دولت اسد را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم کرده باشد”.

احمد سالک، نماینده اصفهان در مجلس ايران نيز سخنان هاشمی ‌رفسنجانی را “تعجب‌برانگيز” خواند و گفت: “بعید است که آقای هاشمی منکر موضوعات روشن سوریه شده و ادعای دشمنان سوریه را مطرح کرده باشد.”

وی نيز از دفتر هاشمی رفسنجانی خواست برای پایان دادن به شایعات، با انتشار فیلم سخنرانی رئیس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اوضاع سوریه، به نگرانی‌ها پایان دهد.

روزنامه جوان نيز در شماره امروز سه‌شنبه ۱۲ شهریورماه خود از اکبر هاشمی رفسنجانی خواسته است که فایل شنيداری منتشرشده از سخنرانی خود را تکذیب کند.

اين روزنامه به‌نقل از علی طاهری، نماینده گرگان در مجلس، سخنان هاشمی رفسنجانی را همسو با “خط مشی آمریکا” و “نگران‌کننده” خوانده است.

از سوی ديگر سایت مجله اشپیگل آلمان نيز نوشته است بر اساس اطلاعات “سازمان اطلاعاتی آلمان”، حزب‌الله لبنان در مکالمه تلفنی با سفارت ایران حمله شیمیایی توسط حکومت سوریه را تأیید کرده است.

در این مکالمه تلفنی یک مقام بلندپایه حزب‌الله لبنان به کاربست گاز سمی اعتراف کرده و به مقام ایرانی گفته است “اسد اعصابش به هم ریخته و با دادن چنین دستوری اشتباه بزرگی کرده است.”

اين در حالی است که امروز، سه‌شنبه ۱۲ شهريورماه، خبرگزاری فارس به‌نقل از يک “منبع آگاه” سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی در آخرين نشست مجمع تشخيص مصلحت درباره اوضاع منطقه را منتشر کرد که در آن هاشمی رفسنجانی در مورد شايعه حمله شيميايی ارتش سوريه به مخالفانش گفته است: “آمريکا از قبل همه چيز را آماده کرده بود و خود آن‌ها هم اعلام کرده‌اند که از سه روز قبل می‌دانستيم قرار است مواد شيميايی استفاده شود.”

فارس همچنين نوشت، هاشمی رفسنجانی گفته است: “احتمال دارد افرادی در ارتش سوريه نفوذ کرده باشند و آن‌ها اين اقدامات را انجام دهند.”

بنا به اين گزارش هاشمی رفسنجانی همچنين از ادامه حمايت از سوريه و لبنان دفاع کرده و گفته است “اين کشورها در خط مقدم مقاومت در برابر اسرائيل هستند.”

ويدئويی که از سخنان منتسب به اکبر هاشمی رفسنجانی منتشر شده است: