در حالی‌که کشورهای جهان به دو جبهه مخالف و موافق حمله نظامی به سوريه تقسيم شده‌اند، امروز هفتم شهريورماه (۲۹ اوت)  بشار اسد، رهبر سوريه در سخنانی اعلام کرد که ارتش اين کشور در برابر هرگونه حمله کشورهای غربی آماده دفاع است.

بشار اسد: ارتش سوريه در برابر هرگونه حمله کشورهای غربی آماده دفاع است

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بشار اسد که پيش از اين اتهام حمله شيميايی از سوی ارتش سوريه را “احمقانه” عنوان کرده بود گفت اين کشور “عليه هرگونه خشونتی” خواهد ايستاد و تهديدها تنها “تعهد” وی را به اصول و استقلال بيشتر می‌کنند.

اسد گفت: “سوريه، با مردم مقاوم و ارتش شجاعش مصمم است تا تروريسمی را که از سوی اسرائيل و غرب حمايت می‌شود ريشه‌کن سازد.”

بشار اسد همچنان نيروهای مخالف حکومت را “تروريست” می‌خواند.

در حال حاضر بريتانيا شش فروند هواپيمای جنگنده خود را در تيفون قبرس، و آمريکا نيز چهار ناوشکن خود را در دریای مدیترانه مستقر کرده‌اند

از سوی ديگر به‌نظر می‌رسد که کشورهای غربی موافق حمله نظامی به سوريه در مورد يک حمله فوری شک دارند و کشورهای جهان جبهه‌بندی شده‌اند.

باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا،  با وجود اين‌که در مصاحبه تلويزيونی شب گذشته خود اعلام کرده بود که مسئوليت حمله شيميايی ۲۱ اوت به حومه دمشق بر عهده حکومت بشار اسد است و دولت آمريکا مطمئن است که رژيم سوريه عامل اين کشتار بوده است؛ امروز گفت هنوز تصميمی در مورد واکنش به رژيم اسد نگرفته است.

پاريس و لندن نيز حکومت سوريه را عامل حمله شيميايی عنوان کرده بودند.

در حال حاضر بريتانيا شش فروند هواپيمای جنگنده خود را در تيفون قبرس، واقع در يک‌صد کيلومتری سوريه، و آمريکا نيز چهار ناوشکن خود مجهز به ده‌ها موشک تاماهاوک را در دریای مدیترانه مستقر کرده‌اند.

در جبهه موافقان حکومت بشار اسد نيز نقل و انتقالات نظامی ديده می‌شود.

روسيه که با هرگونه حمله نظامی به سوريه مخالف است اعلام کرد که در روزهای آينده يک کشتی جنگی مجهز به ضد زيردريايی و يک ناو موشک‌انداز خود را در دريای مديترانه مستقر خواهد کرد.

از ديگر سو، امروز دمشق، با شدت يافتن تهديدها، خود را آماده حمله احتمالی کرد. در پُست‌های بازرسی خيابانی کنترل شديد بود و تدابير امنيتی بر بيمارستان‌ها حاکم بود. همچنين جابه‌جايی نيروهای ارتش در سطح پايتخت ديده می‌شد.

بازرسان سازمان ملل روز شنبه سوريه را ترک خواهند کرد.

در ديگر مرزهای سوريه نبرد ميان مخالفان و ارتش که تاکنون بيش از ۱۰۰ هزار کشته و يک ميليون آواره به جای گذاشته است، ادامه داشت.

کشورهای غربی که در روزهای اخير از واکنش سريع به اقدام حکومت سوريه سخن گفته بودند امروز اعلام کردند که منتظر نتايج تحقيقات بازرسان سازمان ملل در مورد حمله شيميايی به حومه دمشق خواهند ماند.

امروز بازرسان سازمان ملل سومين دور از تحقيقات خود را در غوطه شرقی و غربی، مناطق مورد هدف حمله شيميايی در اطراف دمشق، به پايان رساندند و از خون، ادرار و موهای قربانيان نمونه‌برداری کردند.

روسيه اعلام کرد که در روزهای آينده يک کشتی جنگی مجهز به ضد زيردريايی و يک ناو موشک‌انداز خود را در دريای مديترانه مستقر خواهد کرد

بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل ضمن پشتيبانی از راه‌حل سياسی در مورد بحران سوريه، امروز (پنج‌شنبه، ۲۹ اوت) در وين گفت: “بازرسان سازمان ملل فردا (جمعه) به تحقيقات خود پايان خواهند داد و روز شنبه سوريه را ترک کرده گزارش خود را در اختيار من قرار خواهند داد.”

از سوی ديگر شب پنج‌شنبه (۲۹ اوت) نشست شورای امنيت برای بررسی پيش‌نويس قطعنامه‌ای که بريتانيا در رابطه با سوريه تهيه کرده بود، بی‌نتيجه ماند.

روسيه و چين پس از گذشت يک ساعت و نيم اين نشست را ترک کردند. آن‌ها معتقد بودند که اين قطعنامه دست را برای انجام عمليات نظامی عليه سوريه باز می‌گذارد.

بريتانيا که گفته بود پيش از توافق سازمان ملل دست به عمل نظامی نخواهد زد، اعلام کرد که هنوز هم می‌تواند بر اساس دکترين “مداخله بشردوستانه” به “مداخله هدفمند” اقدام کند.

مجلس نمايندگان بريتانيا قرار است امروز در مورد چگونگی مداخله نظامی در سوريه مذاکره کند؛ در حالی که حزب کارگر بريتانيا تصميم گرفته است چنين مداخله‌ای را وتو کند.

در پاريس دولت اعلام کرد که پاسخ نظامی به سوريه “پيچيده” خواهد بود. فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام کردند که منتظر نتايج تحقيقات بازرسان سازمان ملل خواهند ماند.

حسن روحانی، رئيس‌جمهور ايران نيز تأکيد کرد که هرگونه مداخله نظامی در سوريه منطقه را بحرانی‌تر خواهد کرد.

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران و محمدرضا نقدی، فرمانده بسيج در ايران نيز گفته‌اند اگر به سوريه حمله شود “اسرائيل نابود خواهد شد.”

اين در حالی است که شيمون پرز، رئيس‌جمهور اسرائيل اعلام کرد در صورت هرگونه تهديدی، اسرائيل “با تمام قوا” مقابله خواهد کرد.

در همین باره:

سوریه: حرکت به سوی ساعت صفر