پلیس بلژیک بامداد روز سه‌شنبه مرد مسلحی مظنون به کشتار دو شهروند سوئدی را دستگیر کرد. او که به ارتباط با گروه تروریستی داعش مظنون بود در جریان دستگیری با گلوله پلیس زخمی شد و ساعاتی بعد جان داد.

در تصاویری که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده مردی با لباس نارنجی فلورسنت سوار بر یک اسکوتر وارد می‌شود، اسکوتر را رها می‌کند و بلافاصله یک اسلحه بزرگ را بیرون می‌آورد و به روی رهگذران شلیک می‌کند. به غیر از دو سوئدی که کشته شدند، یک راننده تاکسی محلی نیز مجروح شده است اما وضعیت او وخیم نیست. مهاجم سپس سوار بر اسکوتر از صحنه دور می‌شود.

https://twitter.com/GlobeEyeNews/status/1714131581013741886

به‌دلیل وحشت ناشی از حمله مقام‌های بروکسل مسابقه فوتبال بلژیک و سوئد را تعطیل کردند و برای احتیاط ۳۵هزار تماشاگر این مسابقه را برای دست‌کم دو ساعت در داخل ورزشگاه نگه داشتند.

Ad placeholder

اریک فان دویس، سخنگوی پلیس به خبرگزاری فرانسه گفت که ماموران پلیس هنگام دستگیری این مرد در منطقه شاربیک «آتش گشودند» اما نگفت آیا مظنون مجروح شده است یا خیر. در ادامه پلیس تأیید کرد که فرد مظنون براثر شلیک مرگبار پلیس به سمت او کشته شده است.

فان دویس که پیش‌تر گفته بود پس از انتشار متنی درباره پذیرش مسئولیت این حمله در شبکه‌های اجتماعی، تحقیقات بر احتمال «انگیزه تروریستی تیرانداز» متمرکز شده است، گفت: «این شخص مدعی است که از دولت اسلامی (داعش) الهام گرفته است».

ملیت سوئدی قربانیان به‌عنوان انگیزه احتمالی ترور مطرح شده است. سوئد در ماه اوت، پس از این‌که یک پناهجوی عراقی مقیم سوئد قرآن را در ملاء عام آتش‌ زد و منجر به تهدید گروه‌های شبه‌نظامی اسلامی شد، هشدار تروریستی خود را به دومین سطح افزایش داد.

سخنگوی پلیس در ادامه افزود:

در حال حاضر، هیچ عنصری ارتباط احتمالی این حمله را با وضعیت اسرائیل و فلسطین نشان نمی‌دهد.

مرکز ضد تروریسم بلژیک روز سه‌شنبه هشدار تروریستی در پایتخت را به بالاترین سطح یعنی سطح چهار رساند. سطح چهار به معنای «تهدید بسیار جدی»ست. سطح هشدار در سایر نقاط بلژیک هم دو یا «هشدار متوسط» اعلام شده است.

الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک در ایکس (توییتر سابق) حمله به شهروندان سوئدی را «دلخراش»‌ توصیف کرد و ضمن تسلیت به نخست وزیر سوئد، افزود: «به‌عنوان شرکای نزدیک، مبارزه با تروریسم یک امر مشترک است. یکی».

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا هم به این حمله واکنش نشان داد و گفت: «از کشتار بی‌رویه امشب در قلب بروکسل وحشت‌زده‌ام. تروریسم و افراط‌گرایی نمی‌تواند در جوامع ما نفوذ کند. مردم باید احساس امنیت کنند. نفرت پیروز نخواهد شد.»


این گزارش با اطلاعات تازه به‌روز شده است.