صدور احکام زندان برای معترضان بازداشت شده در جریان خیزش سراسری «ژن، ژیان، ئازادی» کماکان ادامه دارد.

بنا بر گزارش خبرگزاری حال‌وش که به صورت ویژه اخبار و گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، آیدا پورتقی فشتگه، دانشجوی دانشگاه زاهدان توسط شعبه دو دادگاه انقلاب زاهدان به ۹ ماه حبس، ۶۰ ضربه شلاق و مجازات‌های تکمیلی محکوم شده است.

در این گزارش همچنین خبرگزاری حال‌وش از محکومیت یک دختر دانش‌آموز ۱۷ ساله خبر داده است. این دانش‌آموز ۱۷ ساله که ستاره ریگی نام دارد، توسط شعبه دو دادگاه زاهدان به ۲۵ میلیون جزای نقدی و همچنین مجازات‌های تکمیلی محکوم شده است.

آیدا پورتقی و ستاره ریگی هر دو به اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق حضور در اجتماع غیرقانونی» توسط شعبه دو دادگاه انقلاب زاهدان محکوم شده‌اند.

به نوشته حال‌وش، آیدا پور تقی فشتگه علاوه بر حبس ‌و شلاق به انجام یک مطالعه تطبیقی در خصوص «حجاب و پوشش زنان ایرانی» و ستاره ریگی نیز به انجام یک «تحقیق علمی در خصوص بررسی قوانین و مقررات موجود مربوط به انجام اعتراضات قانونی در ایران» هر دو در حدود سی صفحه آ_۴ ظرف دو ماه محکوم شده‌اند.

آیدا پورتقی فشتگه ۲۱ ساله، اهل رشت و دانشجوی ترم اول دانشگاه زاهدان رشته مهندسی ریاضی و ستاره ریگی ۱۷ ساله، در تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۱، به دست نیروهای اطلاعات سپاه در زاهدان بازداشت شده بودند. پورتقی فشتگه مدتی پس از بازداشت با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

اعتراضاتی که در واکنش به قتل ژینا (مهسا) امینی ۲۶ شهریور در سقز آغاز شد ۱۰۰ روز است که در ایران ادامه دارد. حکومت تا کنون نزدیک به ۵۰۰ تن را کشته و بیش از ۱۸ هزار نفر را بازداشت کرده است. هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر گزارش کرده است که حداقل ۵۸ تن از بازداشت‌شدگان با اتهام محاربه و افساد فی‌الارض که می‌تواند به صدور حکم اعدام منتهی شود، روبه‌رو هستند. حکومت ایران تا به حال محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد را اعدام کرده است.