این نخستین بار است که یک مقام اسرائیلی علناً در مورد حمایت تسلیحاتی ایران از روسیه اظهار نظر می‌‌کند. اکسیوس می‌نویسد ممکن است هدف بارنیا از این اظهارات بازدارندگی ایران از ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه باشد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران می‌گویند پهپادهای انتحاری در اختیار روسیه قرار داده‌اند اما قبل از تهاجم نظامی روسبه به اوکراین.

 ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پنجشنبه ۲۲ دسامبر/ یکم دی گفت:

«یک بار دیگر تاکید می گردد که جمهوری اسلامی ایران هیچگونه تجهیزات نظامی برای هیچ طرفی جهت استفاده در جنگ اوکراین صادر نکرده است.»

 ایالات متحده آمریکا اما می‌گوید اطلاعات قابل اتکایی از نقل و انتقال سلاح‌های ایرانی به روسیه در دست دارد. رئیس موساد هم در سخنانش به تأکید اعلام کرد سازمان اطلاعات اسرائیل اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده که ثابت می‌کنند پهپادهای انتحاری ایران بعد از آغاز جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار گرفته است. بارنیا گفت:

«ما همه ابهامات در مورد تاریخ تحویل تسلیحات توسط ایرانی‌ها به روسیه را بدون توجه به دروغ‌های ایران برطرف کرده‌ایم.»

بارنیا تاکید کرد که موساد به متحدان اسرائیل هشدار داده است که ایران قصد دارد مخفیانه تسلیحات پیشرفته‌تری به روسیه بدهد.

بارنیا در مورد اینکه این محموله شامل چه سلاح‌هایی می‌شود توضیح نداد. تهران و مسکو هم تاکنون درباره اظهارات بارنیا اظهار نظر نکرده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز پنجشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر مکلف اسرائیل تماس گرفت و تشکیل کابینه جدید اسرائیل را به او تبریک گفت. دفتر نخست‌وزیر اسرائیل کرد سران دو کشور درباره جنگ اوکراین هم با یکدیگر گفت‌وگو کردند. نتانیاهو در اقدامی غیرمعمول با یائیر لاپید، نخست وزیر مستعفی تماس گرفت و او را در جریان تماس با پوتین قرار داد.

استفاده «نفرت‌انگیز»ِ روسیه از تسلیحات ایران

در همان حال لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اقدام روسیه، به‌عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل، در به‌کارگیری تسلیحات ساخت ایران و کره شمالی در تهاجم علیه اوکراین را «نفرت‌‌انگیز» خواند.

در این بیانیه که روز پنج‌شنبه ۲۲ دسامبر/ یکم دی صادر شده، گرینفیلد اعلام کرد که نخستین محموله تسلیحاتی کره شمالی نیز در اختیار شرکت خصوصی «واگنر» روسیه قرار گرفته است. اما به گفته گرینفیلد این تسلیحات در آن حد نیست که معادلات میدانی را تغییر دهند.   

سفیر آمریکا در سازمان ملل در ادامه بیانیه روسیه و ایران را متهم به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل کرد و از دبیرخانه سازمان ملل خواست یک تیم تحقیقاتی را برای بررسی موارد نقض این قطعنامه با توجه ویژه به بکارگیری پهپادهای ایران علیه زیرساخت‌های مدنی اوکراین به آن کشور اعزام کند.  

گرینفیلد در ادامه این بیانیه همچنین اعلام کرد آمریکا قصد دارد نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل توسط کره شمالی و روسیه را در جلسات آتی شورای امنیت مطرح کند.

Ad placeholder