سازمان ملل اعلام کرد که طرف‌های درگیر یمن نتوانسته‌اند به توافق برای تمدید آتش‌بس سراسری دست یابند.

نماینده سازمان ملل در یمن در بیانیه‌ای از همه طرف‌ها خواست با ادامه مذاکرات، پس از پایان مهلت مقرر در ۲ اکتبر سال جاری برای تمدید توافق، از اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کنند.

درگیری‌های ویرانگر در یمن در سال ۲۰۱۴ آغاز شد. حوثی‌های مورد حمایت ایران صنعا و بسیاری از مناطق شمال یمن را تصرف کردند و دولت مستقر را مجبور به تبعید کردند. یک ائتلاف به رهبری عربستان سعودی با مشارکت امارات متحده عربی، در سال ۲۰۱۵ برای بازگرداندن دولت به رسمیت شناخته شده بین‌المللی به قدرت در جنگ یمن مداخله کرد.

هانس گروندبرگ، نماینده سازمان ملل در امور یمن در بیانیه‌ای گفت:

«از اینکه امروز توافقی حاصل نشده متاسفم.»

او در این بیانیه به طور مشخص از حوثی‌ها به‌خاطر عدم موافقت با پیشنهاد او نام نبرد اما از دولت به رسمیت شناخته‌شده بین‌المللی برای «مشارکت سازنده» در مذاکرات برای تمدید آتش‌بس تشکر کرد. او از رهبران دو طرف خواست به تلاش برای دستیابی به توافق ادامه دهند.

گروندبرگ گفت:

«من از آنها می‌خواهم که به تعهدات خود در قبال مردم یمن برای پیگیری همه راه‌های دستیابی به صلح عمل کنند.»

وزیر امور خارجه دولت یمن مسئولیت پایان آتش‌بس را به گردن حوثی‌ها انداخت. احمد عوض بن مبارک در مصاحبه با شبکه الحدث گفت حوثی‌ها مانع آتش‌بس شده و بر خلاف منافع مردم یمن عمل کرده‌اند.

او گفت: دولت برای تمدید آتش‌بس امتیازات زیادی به حوثی‌ها داده است.

حوثی‌های یمن فعلا درباره تحولات جاری سکوت کرده‌اند. شنبه گذشته آنها اما اعلام کردند که گفت‌وگوها در مورد آتش‌بس به «بن بست» رسیده است.

حوثی‌ها خاطرنشان کردند که همچنان برای بازگشایی فرودگاه صنعا و رفع محاصره بندر الحدیده ادامه می‌دهند.

 این گروه ماه گذشته یک رژه نظامی بزرگ برگزار کرد و موشک‌ها و تسلیحاتی را که در اختیار داشت به نمایش گذشت. ناظران بین‌المللی این نمایش را محکوم کردند.

یحیی سریع، سخنگوی انصارالله یمن پیش از به پایان رسیدن مهلت آتش‌بس شرکت‌های نفتی خصوصی را که هنوز در یمن کار می‌کنند تهدید کرد که حوثی‌ها با ادامه نبردها تاسیسات آنها را تصرف خواهند کرد. یحیی سریع در توییتر نوشت:

«سوخت‌های فسیلی متعلق به مردم یمن است و می‌توان از آن برای پرداخت حقوق کارکنان دولت استفاده کرد.»

بر اساس توافق آتش‌بس در آوریل سال جاری فرودگاه صنعا و بندر الحدیده بازگشایی شدند و پروازها از صنعا به اردن و مصر از سر گرفته شد. تعز اما تحت محاصره حوثی‌ها قرار دارد و مذاکرات برای رفع حصر به بن‌بست خورده است. یکی دیگر از مشکلات حقوق کارکنان دولتی است که سال‌هاست پرداخت نشده.

بیانیه روز یکشنبه فرستاده سازمان ملل به یمن چند روز پس از دیدار گروندبرگ در صنعا با عبدالمالک الحوثی، رهبر ارشد حوثی‌ها و دیگر مقامات ارشدی که بر بازگشایی کامل فرودگاه صنعا تاکید داشتند، صادر شد. نماینده سازمان ملل هفته گذشته هشدار داد که خطر از سرگیری درگیری‌ها وجود دارد.