علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران و هیئت همراه او چهارشنبه ۳ اوت/ ۱۲ مرداد به وین رسیدند. او پیش از ترک تهران در دیدار با مدیرکل سیاسی و امنیتی وزارت خارجه ایتالیا که به تهران سفر کرده بود، گفت:

«هدف مذاکرات تعیین شرایط بازگشت آمریکا به توافق است، آمریکا نمی‌تواند برای ایران که عضو برجام است قید و شرط تعیین کند.»

باقری دور تازه مذاکرات وین را که قرار است از ۴ اوت/ ۱۳ مرداد آغاز شود، «راست‌آزمایی اراده جدی و واقعی آمریکا برای بازگشت به برجام» توصیف کرد.

یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشد، چهارشنبه ۳ اوت/ ۱۲ مرداد گفته بود آن‌ها با انتظارات کم به وین باز می‌گردند اما تلاش‌شان را با حسن نیت انجام می‌دهند.

مبنای گفت‌وگوی هیئت‌های ۴+۱، آمریکا و ایران در وین متن پیشنهادی است که چندی قبل از سوی جوزپ بورل به طرفین تحویل شد.

انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات پنج‌شنبه ۱۳ مرداد، در توییتر نوشت «برای مذاکره در باره اجرایی شدن کامل برجام بر مبنای متن ارائه شده» به وین باز می‌رود.

جزئیات این متن تا به حال فاش نشده است اما بنا بر روایت رسانه‌های منطقه‌ای لغو تحریم حدود ۸۰ شرکت وابسته به سپاه پاسداران، بخشی از این متن پیشنهادی است.

ایران و آمریکا این بار نیز همانند دوره‌های پیشین به صورت غیرمستقیم مذاکره خواهند کرد. آخرین مذاکره غیرمستقیم دو طرف با میانجیگری اروپا در دوحه قطر بی‌نتیجه ماند و پس از آن ایران بر شتاب برنامه‌های هسته‌ای خود افزود.

تهران شامگاه دوشنبه ۱۰ مرداد اعلام کرد تزریق گاز به نسل جدید سانتریفیوژها را آغاز کرده است. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، این اقدام را «در راستای قانون اقدام‌های راهبردی برای لغو تحریم‌ها» و «گام نخست در جهت رسیدن به ۱۹۰ سو» عنوان کرد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، در یک «گزارش تحلیلی» راه اندازی و تزریق گاز به سانتریفیوژهای نسل جدید را گامی برای «در موضع قدرت گرفتن ایران در مذاکرات» و «وادار کردن طرف اروپایی به بازگشت به میز مذاکره» برشمرد. دیگر رسانه‌های داخلی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اقدام‌های تازه ایران را در جهت «مذاکره از موضع قدرت» تحلیل کردند.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیش از این در ۱۲ مرداد گفته بود هدف ایران از اقدام‌های اخیر نشان دادن این است که «اراده ما، اراده مستحکمی است و برای لغو تحریم‌ها از هیچ گونه اقدامی که در راستای منافع ملت ایران است کوتاه نخواهیم آمد.»

ایران پیشتر نیز در واکنش به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دسترسی بازرسان آژانس به دروبین‌های نظارتی را قطع و تمامی دوربین‌های فراپادمانی که داوطلبانه در تأسیسات هسته‌ای نصب شده بود را جمع‌آوری کرده بود.

شتاب گرفتن برنامه هسته‌ای ایران در ماه اخیر و تغییر لحن تهران مبنی بر توانایی ساخت سلاح هسته‌ای در کوتاه‌ترین زمان ممکن که از زبان چند مقام مسئول بیان شده است، با واکنش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اعضای برجام روبه‌رو شده است و آنها از ایران خواسته‌اند به فوریت امکان نظارت آژانس را فراهم کند.

رئيس سازمان انرژی اتمی ایران اما گفته تا زمانی که تحریم‌های برجامی لغو نشود به دوربین‌های فراپادمانی اجازه نصب داده نمی‌شود.

ایران به نظر می‌رسد از موضع پیشین خود در باره خروج نام سپاه از فهرست تروریستی و تحریم‌ها کوتاه آمده است، چرا که آمریکا به صراحت گفته حاضر نیست نام سپاه را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کند، اما بر تأمین منافع اقتصادی و عملی شدن وعده‌های اروپا و آمریکا برای نفع جمهوری اسلامی از برجام پافشاری می‌کند.