فرماندار منطقه لویو در غرب اوکراین پنج‌شنبه ۱۲ خرداد / ۲ ژوئن اعلام کرد که پنج نفر در حمله موشکی روسیه به یک خط راه‌آهن در منطقه لویو زخمی شدند. ماکسیم کوزیتسکی، رئیس اداره نظامی منطقه لویو در شبکه اجتماعی تلگرام گفت هدف این حمله زیرساخت‌های حمل‌ونقل در منطقه «استری» بود.

آنتون گراشچنکو، مشاور وزارت کشور اوکراین گفت نیروهای روسی به تونل راه‌آهن «بسکید» در کوه‌های «کارپات» حمله کردند. این اقدام ظاهراً برای قطع خطوط حیاتی راه‌آهن برای جلوگیری از ارسال محموله‌های تسلیحاتی و سوخت انجام شده است.

رئیس راه‌آهن اوکراین گفته است که خود تونل در امان مانده اما خسارت وارده به خط راه‌آهن در حال بررسی است. گفته می‌شود که این حمله باعث جلوگیری از حرکت سه قطار مسافربری شده است، اما بعد این قطارها توانستند به سفر خود ادامه دهند. تسلیحات و سایر تجهیزات مورد نیاز برای دفاع در برابر حملات نیروهای روسیه از طریق منطقه لویو وارد اوکراین می‌شود.

نبردها در سیورودونتسک ادامه دارد

در همین حال، در شرق اوکراین نیروهای روسی به فتح تدریجی شهر سیورودونتسک در استان لوهانسک نزدیک می‌شوند. سرهی گایدای، فرماندار منطقه اعلام کرد که نیروهای روسی اکنون «۸۰ درصد شهر» را در اختیار دارند.

سیورودونتسک مرکز اداری در بخش تحت کنترل اوکراین در منطقه لوهانسک است. این شهر هفته‌هاست درگیر جنگ است. اگر نیروهای روسی این شهر را تصرف کنند، کنترل کامل منطقه لوهانسک را در دست خواهند داشت. تصرف مناطق لوهانسک و دونتسک یکی از اهداف تعیین‌شده توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است.

روس‌ها در لوهانسک «برتری عملیاتی» دارند

والری زالوژنی، فرمانده ارتش اوکراین گفت سربازانش در لوهانسک در حال حاضر با «سخت‌ترین وضعیت» روبه‌رو هستند. زالوژنی روز چهارشنبه در تماس تلفنی با تیری بورکهارد، رئیس ستاد کل ارتش فرانسه اذعان کرد که «دشمن از نظر توپخانه‌ای برتری عملیاتی دارد».

او از تجهیز «هر چه سریعتر» سربازان خود به انواع سلاح‌های ناتو حمایت کرد و گفت «این باعث نجات جان افراد می‌شود».

اوکراین امیدوار است موشک‌اندازهای متعددی که به‌تازگی توسط جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا وعده ارسال آن‌ها داده شده و برد و دقت بیشتری دارند، دریافت کند.

برای تقویت اوکراین، آمریکا یک بسته کمک تسلیحاتی ۷۰۰ میلیون دلاری را تصویب کرد که شامل سامانه‌های موشکی پیشرفته با برد ۸۰ کیلومتر می‌شود.

در پی این اقدام روسیه آمریکا را به «پاشیدن نفت بر آتش جنگ» متهم کرد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت عرضه موشک‌اندازها خطر کشاندن یک کشور ثالث به جنگ را افزایش می‌دهد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت اوکراین قول داده است از این سامانه‌ها برای هدف قرار دادن خاک روسیه استفاده نخواهد کرد. جو بایدن امیدوار است که افزایش توان توپخانه‌ای اوکراین به فشار بر روسیه برای پایان دادن به جنگ که اکنون در ماه چهارم خود است، کمک کند.

«مناطقی در منطقه خرسون بازپس گرفته شد»

ارتش اوکراین از بازپس‌گیری ۲۰ محله و روستا در منطقه اشغالی خرسون در جنوب این کشور خبر داد. به‌گفته ارتش اوکراین، حدود نیمی از جمعیت این روستاها گریخته‌اند. با این حال، این اطلاعات را نمی‌توان به‌طور مستقل تأیید کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در سخنرانی ویدئویی شب گذشته خود گفت از زمان آغاز جنگ در ۹۹ روز پیش، دست‌کم ۲۴۳ کودک کشته شده‌اند. افزون بر این، حداقل ۴۴۶ کودک مجروح و ۱۳۹ کودک مفقود شده‌اند.

زلنسکی افزود:

«این‌ها تنها کودکانی هستند که ما درباره آن‌ها خبر داریم؛ از مناطق تحت اشغال نیروهای روسی اطلاعاتی در دست نیست.»

زلنسکی: حدود ۲۶۰ هزار کودک به روسیه برده شده‌اند

به‌گفته زلنسکی، تقریبا حدود ۲۶۰ هزار کودک نیز از اوکراین به روسیه برده شده‌ و در سراسر روسیه توزیع شده‌اند. در میان آن‌ها، کودکانی از یتیم‌خانه‌های اوکراین، کودکان ربوده‌شده با والدین خود و کودکانی که از خانواده‌های خود جدا شده‌اند، دیده می‌شوند.

زلنسکی گفت:

«هدف از این سیاست جنایتکارانه فقط دزدی مردم نیست، بلکه این است که ربوده‌شدگان اوکراین را فراموش کنند و بازگشت آن‌ها را غیرممکن کند.»

زلنسکی افزود اوکراین مسئولان این اقدامات را مجازات خواهد کرد اما ابتدا به روسیه در میدان نبرد نشان داده خواهد شد که «اوکراین را نمی‌توان تصرف کرد، مردم ما تسلیم نخواهند شد و فرزندان ما اموال اشغالگران نیستند».