عیدیت سیلمن، از اعضای حزب «یامینا» به رهبری نفتالی بنت و رئیس ائتلاف در کنست (پارلمان اسرائیل)، در پی اختلاف نظر با وزیر بهداشت بر سر مراسم دینی، از ائتلاف حاکم کنار کشید و چهارمین دولت اسرائیل در دو سال اخیر را با بحران روبه‌رو کرد.

عیدیت سیلمن به‌تازگی با تصمیم نیتزان هورویتز، وزیر بهداشت و رهبر حزب مرتص مخالفت کرده بود. حزب مرتص در آستانه عید مذهبی پسح گفته بود اگر کسی برای خود یا بیمارش نان غیرفطیر وارد بیمارستان کرد، ایرادی ندارد. خوردن نان غیرفطیر برای یهودیان در هشت روز عید پسح مکروه است اما بیمارستان‌ها در اسرائیل به بیمارانی از همه ادیان رسیدگی می‌کنند.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، نشانه‌هایی نیز وجود داشت که عیدیت سیلمن، قانون‌گذار مذهبی با دیدگاه‌های ناسیونالیستی قوی، از حضور در ائتلاف حاکم اسرائیل ناراضی بود و مدتی بود که نقشه خروج خود از این ائتلاف را می‌کشید.

سیلمن در نامه‌ای به نفتالی بنت، نخست‌وزیر نوشت:

«ارزش‌های کلیدی در جهان‌بینی من با واقعیت فعلی ناسازگار است. (…) زمان آن فرا رسیده است که به دوره‌ای جدید بیندیشیم: تلاش برای تشکیل یک حکومت ملی‌گرا، یهودی و صهیونیستی.»

تصمیم سیلمن احتمال برگزاری انتخابات پارلمانی جدید را در کمتر از یک سال پس از روی کار آمدن دولت ائتلافی افزایش می‌دهد. در حالی که دولت بنت در قدرت باقی مانده است، اکنون در پارلمان اسرائیل با ۱۲۰ کرسی اکثریت را از دست داده و احتمالاً برای ادامه فعالیت خود با مشکل مواجه خواهد شد.

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، شامگاه چهارشنبه ۱۷ فروردین / ۶ آوریل در توئیتی نوشت که با بنت در این‌باره صحبت کرده است. او افزود «ما برای حفظ دولت کار و تلاش خواهیم کرد».

ائتلاف حاکم متشکل از هشت حزب سیاسی، از اسلام‌گراها گرفته تا ناسیونالیست‌های افراطی و لیبرال‌های تندرو، اکنون ۶۰ کرسی در پارلمان اسرائیل دارد.

این ائتلاف در ژوئن گذشته شکل گرفت و با رأی شکننده ۶۱ نماینده، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین را شکست داد.

با وجود اختلافات بین ائتلاف حاکم، این ائتلاف توانسته بودجه را تصویب کند، از همه‌گیری ویروس کرونا عبور کند و روابط را با دولت جو بایدن در آمریکا و متحدان عرب اسرائیل تقویت کند. اگرچه نفتالی بنت گفت‌وگوهای صلح با فلسطینی‌ها را رد کرده است، اما تلاش کرده تا گام‌هایی برای بهبود شرایط زندگی در کرانه باختری اشغالی و نوار غزه و مهار تنش‌ها در پی حملات اخیر که منجر به کشته شدن ۱۱ اسرائیلی شد، بردارد.

با این حال برخی از اعضای حزب یامینای بنت، که مروج برنامه‌ای مذهبی و ناسیونالیستی است، از زمان تشکیل دولت در ماه ژوئن از ائتلاف با احزاب اسلام‌گرا و لیبرال ابراز نارضایتی می‌کردند.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که بنت به‌دنبال برگزاری نشستی از اعضای حزب خود در روز چهارشنبه بود و گفت سایر احزاب در ائتلاف حاکم همچنان در این ائتلاف باقی می‌مانند.

کنست تا روز ۸ مه / ۱۸ اردیبهشت تعطیل است و اپوزیسیون برای کسب آرای عدم اعتماد علیه دولت ائتلافی دست‌کم به ۶۱ رأی از ۱۲۰ نماینده پارلمان نیاز دارد. اگر چنین شود اسرائیلی‌ها برای پنجمین بار در سه سال گذشته به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت.

بنیامین نتانیاهو، که در ۱۲ سال گذشته اسرائیل را رهبری می‌کرد و دیگر سیاستمداران اپوزیسیون از دیگر اعضای ائتلاف خواسته‌اند تا از عیدیت سیلمن پیروی کنند تا به هدف خود دست یابند.

نتانیاهو در این‌باره گفت:

«به دوستانی که هنوز در این ائتلاف نشسته‌اند، می‌گویم: به خانه بیایید. به عیدیت سیلمن بپیوندید، به ما بپیوندید تا با هم اسرائیل را به مسیر موفقیت، امنیت و صلح بازگردانیم.»

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت، گیدئون سار، وزیر دادگستری، پنج‌شنبه گذشته به بنت هشدار داده بود که سیلمن از ائتلاف خارج خواهد شد. در این گزارش آمده است که شوهر سیلمن به‌همراه بتسلائل سموتریچ، چهره تندروی اپوزیسیون افراطی ناسیونالیست، به طرح خروج او از ائتلاف کمک کرده‌اند.

اسرائیل در طول دو سال گذشته چهار انتخابات را در یک بحران سیاسی طولانی برگزار کرده است.

روزنامه جروزالم‌ پست اسرائیل چهار سناریوی پس از استعفای عیدیت سیلمن را چنین عنوان کرده است:

۱- تأثیر دومینویی این استعفا و خروج یکی دیگر از افراد ائتلاف و کشاندن اسرائیل به انتخابات تازه که در این صورت یاییر لاپید، وزیر امور خارجه تا زمان تشکیل دولت جدید نخست‌وزیر می‌شود. ۲- پیوستن بنی گانتس به مخالفان تا از این طریق نخست‌وزیر شود زیرا از زمان آغاز به‌کار دولت ائتلافی از آن ناراضی بوده و در صورت عدم موفقیت دولت ائتلافی در ادامه فعالیت، لاپید نخست‌وزیر خواهد شد نه او. ۳- بازگشت نتانیاهو ۴ـ ادامه کار دولت ائتلافی اما با توان ناکافی که قادر به تصویب هیچ قانونی نخواهد بود.