در پی انتشار فايل صوتی سخنرانی محمدباقر قاليباف، شهردار تهران و کانديدای انتخابات رياست جمهوری که در آن وی به جزئيات نقش مستقيم و برجسته خود در سرکوب دانشجويان ايران می‌پردازد، کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران امروز از جامعه بين‌المللی خواست که نام قاليباف را فورا در فهرست ناقضان حقوق بشر قرار دهند.

در اين فايل صوتی دو ساعته قاليباف به نقش خود در سرکوب دانشجويان در ۱۸ تيرماه ۱۳۷۸، تيرماه ۸۲ و همچنين تظاهرات پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ پرداخته است.

به‌گفته منبعی که اين فايل صوتی را در اختيار کمپين‌ بين‌المللی حقوق بشر در ايران قرار داده، قاليباف اين سخنان را در يک جمع خصوصی با دانشجويان بسيجی تندرو مطرح کرده است.

هادی قائمی، مدير کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران در اين‌باره گفت: “قاليباف در اين نوار خود را به‌عنوان فردی خشن و بی‌رحم و به‌عنوان کسی که نقش تعيين‌کننده در سرکوب سال‌های اخير در ظرفيت‌های مختلف رسمی داشته مطرح کرده است.”

کمپين‌ بين‌المللی حقوق بشر در ايران همچنين از اتحاديه اروپا و آمريکا خواسته است محمدباقر قاليباف را در فهرست افرادی که از سفر به اين کشورها منع هستند قرار داده و دارايی‌های احتمالی او را در اين کشورها مسدود کنند.