منابع خبری عراق سه‌شنبه ۱۴ دی / ۴ ژانویه از حمله پهپادی به پایگاه عین الاسد در غرب عراق خبر دادند.

براساس این گزارش‌ها، در این حمله انبار موشک‌های پایگاه عین الاسد هدف حمله پهپادی قرار گرفته است.

یک مقام مسئول ائتلاف ضدداعش به‌رهبری آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت:

«دو پهپاد پُر از مواد منفجره اوایل صبح امروز در پایگاه هوایی عین الاسد رهگیری و منهدم شدند.»

این مقام مسئول که نخواست نامش فاش شود، ضمن اعلام این‌که حمله ناموفق بود و به کسی آسیبی وارد نشده است، افزود:

«ما حداقل حضور خود را در پایگاه‌های عراق حفظ می‌کنیم. ائتلاف دیگر پایگاه‌های خود را در عراق ندارد.»

حدود ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی و ۱۰۰۰ سرباز از کشورهای عضو ائتلاف اکنون در سه پایگاه تحت کنترل نیروهای عراقی از جمله عین الاسد مستقر هستند. این نیروهای خارجی از بیش از یک سال پیش به عنوان مشاور و مربی نیروهای عراقی در این کشور حضور دارند.

این مقام ائتلاف بین‌المللی همچنین هشدار داد که «اگر ما به مأموریت رزمی خود پایان داده‌ایم، حق دفاع از خود را حفظ می‌کنیم.»

بامداد روز گذشته، دوشنبه ۱۳ دی / ۳ ژانویه نیز دو پهپاد به پایگاه ویکتوریا در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد، محل استقرار نیروهای ائتلاف، حمله کردند.

منابع امنیتی عراق اعلام کردند که سامانه دفاع ضدموشکی سی‌-رم (C-RAM) این دو پهپاد مسلح را رهگیری و منهدم کردند و به کسی آسیبی وارد نشد.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته است.

پایگاه ویکتوریا در حال حاضر «مرکز پشتیبانی دیپلماتیک بغداد» (BDSC) نامیده می‌شود و در آن شمار بسیار کمی از نیروهای ائتلاف که «نیروهای لجستیکی، پیمانکاری و پرسنل غیرنظامی» هستند مستقرند.

تصاویر منتشرشده از بقایای پهپادهای سرنگون‌شده نشان می‌دهند که بر روی بال آن‌ها به زبان عربی نوشته شده است «انتقام سلیمانی» و «عملیات انتقام رهبران».

این حملات در دومین سالگرد ترور قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس و و ابومهدی المهندس، معاون پیشین نیروهای حشد الشعبی عراق به‌دست آمریکا صورت می‌گیرد. آن‌ها به همراه گروهی از شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران بامداد ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ / ۳ ژانویه ۲۰۲۰ به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا با حمله پهپادی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شدند.

یکشنبه گذشته نیز به‌مناسبت دومین سالگرد این رویداد صدها نفر از طرفداران گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در فرودگاه بغداد تجمع کرده و شعارهایی علیه آمریکا سر دادند.

شب گذشته خبرگزاری اسپوتنیک نیز گزارش داد که پایگاه آمریکا در میدان نفتی العمر در سوریه، بزرگترین میدانی نفتی شرق این کشور هدف حمله راکتی و خمپاره قرار گرفت. بنا به این گزارش، در پی این حمله هواپیماهای شناسایی و بالگردهای آمریکا در منطقه به پرواز در آمدند.

این دومین حمله به پایگاه‌های آمریکا در سوریه از آغاز سال جاری میلادی است. پیش از این نیز میدان گاز کونیکو در شب سال نوی میلادی هدف حمله قرار گرفته بود.

در ماه‌های اخیر، ده‌ها حمله موشکی یا پهپادی، نیروهای آمریکایی و منافع آن در عراق را هدف قرار داده‌اند. آمریکا این حملات را به شبه‌نظامیان عراقی طرفدار ایران منتسب می‌کند. در ۹ دسامبر گذشته، عراق «پایان مأموریت رزمی» نیروهای ائتلاف بین‌المللی را اعلام کرد. آن‌ها نیروهای خود را تنها برای ادامه آموزش نیروهای عراقی در خاک این کشور حفظ می‌کنند.