برناردو برتولوچی

برناردو برتولوچی، فيلمساز مطرح ايتاليايی رياست هيئت داوران هفتادمين دوره جشنواره فيلم ونيز را که از ۲۸ اوت تا هفتم سپتامبر سال جاری ميلادی برگزار می‌شود، بر عهده گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برگزارکنندگان جشنواره ونيز امروز در بيانيه‌ای گفته‌اند: “کمتر کارگردانی پيدا می‌شود که بتواند همچون برتولوچی، تجربه طولانی مدت خود را با واقعيت زندگی در عرصه سينما و فيلمسازی ترکيب کند.”

آن‌ها افزوده‌اند: “برتولوچی همواره به اين قديمی‌ترين جشنواره فيلم جهان نزديک بوده است.”

سازنده فيلم‌های “آخرين تانگو در پاريس” و “آخرين امپراتور” نيز گفته است با کمال ميل رياست هيئت داوران جشنواره امسال را بر عهده می‌گيرد.

برتولوچی که در سال ۱۹۸۳ نيز رئيس هيئت داوران جشنواره ونيز بود و در آن دوره جايزه شير طلايی به فيلم “نام کوچک کارمن” اثر ژان لوک گدار تعلق گرفت، گفت: “اين دومين بار است که من اين مسئوليت را بر عهده می‌گيرم. در آن زمان من در پی فيلم‌های شگفتی‌زا و جذاب بودم و اکنون نيز چندان تغييری نکرده‌ام.”

برتولوچی ۷۳ ساله در کارنامه طولانی فعاليت سينمايی خود جوايز بسياری را دريافت کرده است؛ از جمله ۹ جايزه اسکار برای “آخرين امپراتور” در سال ۱۹۸۷ و نخل طلايی افتخاری برای مجموعه آثارش در جشنواره کن سال ۲۰۱۱.