بیش از ۱۰۰ رهبر و روسای دولت‌ جهان در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک این هفته گردهم‌ می‌آیند. مجمع عمومی از هفته پیش گشایش یافت و این هفته با سخنرانی رهبران جهان، مذاکرات هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد تغییرات اقلیمی در صحن عمومی آغاز می‌شود. 

روز دوشنبه ۲۰ سپتامبر و با آغاز برنامه‌‌های این هفته چندین نشست‌ دو جانبه در سطوح بالا صورت گرفت. 

روز سه‌شنبه ۲۱ سپتامبر، مذاکرات صحن عمومی آغاز می‌شود که ۹ روز ادامه خواهد یافت. رهبران جهان در این روزها فرصتی خواهند یافت تا علاوه بر طرح مسائل مورد نظرشان در سطح جهان، برای مخاطبان داخل کشور خود نیز اولویت‌های خود را روشن کنند.

نشست امسال به‌نوعی بازگشت به وضعیت عادی را طلیعه می‌دهد. 

جلسه سال گذشته به واسطه عدم حضور فیزیکی و جلسات در حاشیه و دیدارهای غیر رسمی که سنت همیشگی مجمع عمومی است در فضایی مصنوعی و غیرمعمول برگزار شد. در اجلاس امسال سازمان ملل در نظر دارد تا دستکم بخشی از ملاقات‌های دوجانبه و حضوری در حاشیه اجلاس‌ را که همیشه در زمان برگزاری مجمع عمومی در مقر سازمان ملل در نیویورک در جریان بود، دوباره برقرار کند.

امسال مقامات و هیأت‌های نمایندگی به‌صورت فیزیکی حضور دارند و تدابیر و مقررات نسبتا سختگیرانه در زمینه شیوع ویروس کرونا حاکم است. پوشیدن ماسک برای تمامی شرکت‌کنندگان اجباری است، کارمندان و پرسنل مقر سازمان ملل متحد در نیویورک باید همگی به طور کامل واکسینه شده باشند و دسترسی به محوطه ۱۶ هکتاری سازمان ملل به‌شدت محدود و کنترل شده است.

هر هیأت نمایندگی اجازه دارد حداکثر پنج نفر را در صحن مجمع داشته باشد. سال گذشته و در حالی‌که پیام رهبران کشورها به‌صورت ویدیویی پخش می‌شد حداکثر دو نفر از هیأت نمایندگی هر کشور در صحن حضور داشتند.

در اجلاس هفتاد و شش دستکم ۶۰ تن از سران دولت‌ها قصد دارند که به‌صورت مجازی سخنرانی کنند.

رئیس‌جمهوری جدید جمهوری اسلامی ایران، ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) در نشست مجمع عمومی حضور نخواهد یافت و به ارسال پیامی ویدیویی بسنده کرده. اما هیأت نمایندگی ایران و وزیر خارجه جدید (حسین امیرعبداللهیان) برای شرکت در نشست به نیویورک سفر کنند.

نخستین سخنرانی مجمع را جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا امروز سه‌شنبه ایراد می‌کند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد از کشورهای صنعتی خواسته تا برای مهار بحران اقلیمی بیشتر تلاش کنند. 

گوترش گفت: آمریکا، چین و هند و کشورهای اتحادیه اروپا باید با حداکثر توان و بدون این که منتظر دیگران بمانند، کاری کنند.

هفتادو ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از ۱۴ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۱ در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار می‌شود.