پس از آنکه شامگاه گذشته آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد «به دست گرفتن قدرت در گینه با سلاح» را محکوم کرد، صبح دوشنبه ۶ اوت/ ۱۵ شهریور فرانسه و بریتانیا، اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا و همچنین ایالات متحده آمریکا رسماً احتمال کودتا در گینه را محکوم کردند.

اوضاع متشنج در اطراف کاخ ریاست جمهوری

معلوم نیست دقیقاً چه اتفاقی در روز یکشنبه ۵ اوت/ ۱۴ شهریور در گینه رخ داده است. خبرگزاری رویترز اعلام کرد، ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد نیروهایی ویژه در گینه رئیس جمهوری این کشور را بازداشت کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد، کودتاچیان در گینه اعلام کرده‌اند که آلفا کُندهُ رئیس جمهوری این کشور را بازداشت و نهادهای دولتی را منحل کرده‌اند.

رسانه‌های فرانسوی اما بعد از ظهر یکشنبه گزارش دادند که گارد ریاست جمهوری موفق شده است با کودتاچیان مقابله کند.

وزارت دفاع گینه نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تلاش کودتاچیان خنثی شده است:

«گارد ریاست جمهوری با برخورداری از حمایت نیروهای جمهوری‌خواه و نیروهای امنیتی موفق شد تهدید را کاهش دهد و حمله مهاجمان به کاخ ریاست جمهوری را دفع کند.»

پایتخت به دو بخش تقسیم شده است

خبرگزاری آلمان به نقل از یک شاهد عینی گزارش داده است که اوضاع در کوناکری، پایتخت گینه به ویژه در حوالی کاخ ریاست جمهوری متشنج است.

شبکه الجزیره گزارش داده است که کوناکری به دو بخش تقسیم شده. کنترل یک بخش از پایتخت را کودتاچیان به دست گرفته‌اند و کنترل بخش دیگر را گارد ریاست جمهوری همچنان در دست دارد.

محکومیت بین‌المللی خشونت‌ها

 آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز گذشته (یکشنبه) با انتشار پیامی در توییتر خواهان آزادی رئیس جمهوری گینه شد و از همه طرف‌ها خواست برای حفظ صلح و برای آسایش مردم به قانون اساسی احترام بگذارند و از اعمال خشونت بپرهیزند.

ایالات متحده آمریکا نیز خشونت‌ها در گینه را که مدتی در استعمار فرانسه بود و ذخایر معدنی غنی دارد محکوم کرد. وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:

«ایالات متحده آمریکا رویدادهای روز یکشنبه در کوناکری را محکوم می‌کند. چنین اقداماتی سبب می‌شود که آمریکا و سایر شرکای بین‌المللی نتوانند به این کشور برای حصول اتحاد ملی و دستیابی به آینده‌ای بهتر برای مردم گینه کمک کنند.

آلفا کنده از سال ۲۰۱۰ رهبری گینه را بر عهده دارد. در اکتبر ۲۰۲۰ او که هشتاد و پنج سال دارد با اعمال اصلاحاتی در قانون اساسی زمینه را برای حضور مجدد در انتخابات فراهم کرد و برای برای سومین بار پیروز شد. پس از انتخابات، اعتراضاتی در این کشور آغاز شد. ده‌ها نقر کشته و صدها نفر بازداشت شدند.

مردم گینه به ۲۴ قوم گوناگون تعلق دارند و بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اقوام این کشور به ترتیب فولا ۴۰ درصد، ماندینگو ۳۰ درصد و سوسو ۲۰ درصد هستند. ۸۵ درصد از جمعیت این کشور مسلمان‌اند.