خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان سعودی شامگاه چهارشنبه ۷ ژوئیه/۱۶ تیر با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا دیدار و گفت‌‌و گو کرد. در این دیدار مبانی شراکت راهبردی عربستان با آمریکا در منطقه خاورمیانه با توجه ویژه به یمن و مسأله حقوق بشر در عربستان به بحث گذاشته شد.

شاهزاده خالد، برادر محمد بن سلمان است که عملاً بر عربستان سعودی حکومت می‌کند.  

بایدن در روابط آمریکا با عربستان به‌عنوان مهم‌ترین شریک راهبردی ایالات متحده در منطقه با اولویت بخشیدن به مسائل حقوق بشری تجدید نظر کرد. رئیس جمهوری آمریکا همچنین اعلام کرد آمریکا برخلاف دوران ترامپ دیگر از سیاست‌های تهاجمی عربستان در یمن حمایت نمی‌کند و با این حال خواهان حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت عربستان است و حق این کشور در دفاع از جان شهروندانش در برابر حملات حوثی‌ها را به رسمیت می‌شناسد.

فوریه سال جاری بایدن با صدور مجوز انتشار گزارش محرمانه نهادهای امنینی آمریکا که می‌گفت محمد بن سلمان شخصاً دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد در کنسولگری عربستان در استانبول را صادر کرده است، پایه‌های روابط عربستان با آمریکا را به لرزه درآورد. با این‌حال رئیس جمهوری آمریکا درخواست قانونگذاران آمریکایی برای تحریم محمد بن سلمان را اجابت نکرد.

در زمان قتل خاشقجی در سال ۲۰۱۸ خالد بن سلمان سفیر عربستان سعودی در واشنگتن بود.

بررسی راهکارهای تحکیم روابط دو کشور

خالد بن سلمان در دومین روز اقامتش در واشنگتن در پیامی در توییتر درباره دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا نوشت:

«در این دیدار شراکت راهبردی بین آمریکا و عربستان، تحولات اخیر منطقه و راهکارهای تحکیم روابط دو کشور بررسی شد.»

جانشین وزیر دفاع عربستان نوشت در این دیدار مهم‌ترین تحولات منطقه، همکاری در پرونده‌های مشترک و حمایت از تلاش‌های مربوط به حفظ امنیت و صلح و ثبات در دو سطح منطقه‌ای و بین‌المللی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

این مقام سعودی همچنین اعلام کرد که در دیدار و گفت‌وگو با ویکتوریا نولاند، قائم مقام وزارت خارجه آمریکا در امور سیاسی، همکاری و شراکت دو کشور، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و پاره‌ای از موضوعاتی که نیازمند تلاش مشترک آمریکا و عربستان است را بررسی کرده است.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد در این دیدار تحولات منطقه‌ای و حمایت آمریکا از ریاض در برابر حملات حوثی‌ها در خاک عربستان و همچنین بهبود حقوق بشر در آن کشور به بحث گذاشته شد.