دو انفجار خونبار در ماراتن بوستون

دو بمب‌گذاری خونبار در حين برگزاری مسابقات دو مارتون در شهر بوستون آمريکا که بعد از ظهر روز گذشته به‌وقت محلی رخ داد، دست‌کم سه نفر کشته و ۱۴۰ نفر زخمی شدند. کارشناسان احتمال می‌دهند که اين عمليات اقدامی داخلی باشد.

گفته می‌شود پس از اين انفجارها دو بمب ديگر در نزديکی خط پايان مسابقات ماراتن و دو وسيله انفجاری ديگر نيز کشف شده‌اند.

همزمان در کتابخانه جان اف کندی که در چند کیلومتری محل واقعه قرار دارد آتش سوزی رخ داد که معلوم نيست ربطی به انفجارهای ماراتن دارد يا خير.

اين انفجارها سئوال‌های بسياری را در مورد عاملان و دلايل چنين اقدامی را ايجاد کرده است.

باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا در نخستين واکنش خود از کلمه “تروريسم” استفاده نکرد و گفت روشن نيست چه کسی در پشت اين ماجرا قرار دارد و به چه دليل دست به چنين اقدامی زده است.

اوباما تأکيد کرد که “با عجله نتيجه‌گيری نشود”، “همه چيز روشن خواهد شد” و “عاملان اين اقدام وزنه عدالت را حس خواهند کرد”.

کمی بعد يک مسئول کاخ سفيد جزئيات بيشتری از ماجرا را در اختيار رسانه‌های آمريکا قرار داد: “تمامی رويدادها نشان از يک حمله هماهنگ دارد که به يک عمليات تروريستی شبيه است.”

مايک مک‌کاول، رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان، بيش از اين به يک عمليات تروريستی مشکوک است و می‌گويد: “همه علائم نشان از يک عمليات تروريستی دارد: انفجارهای همزمان، بازتاب رسانه‌ای گسترده و قربانيانی از ميان مردم.”

اف‌بی‌آی، که عمليات پس از رويداد را هدايت می‌کند از “تحقیقات جنایی با مؤلفه احتمالی تروریستی” سخن گفته است.

به‌گفته سی‌ان‌ان “چندين نفر مورد بازجويی قرار گرفتند” اما هيچ مظنونی دستگير يا متهم نشد. سی‌بی‌اس گفته است يک نفر که تبعه عربستان سعودی بود و از ناحيه صورت سوخته بود نيز مورد بازجويی قرار گرفت اما وی هرگونه دخالتی را رد کرد و آزاد شد.

اف‌بی‌آی تمامی نوارهای دوربين‌های مداربسته و تلفن‌های صورت‌گرفته را مورد بازبينی قرار داده است تا دريابد که انفجارها با يک تماس تلفنی انجام شده است يا خير.

با اين حال سی‌ان‌ان گفته است دو بمب منفجر شده به نسبت کوچک و همچون بمب‌های “دست‌ساز” بوده‌اند.

شب گذشته هيچ گروه مطرحی مسئوليت اين انفجارها را بر عهده نگرفت. به‌گفته مقامات هيچ تهديد معتبر و جدی‌ای در اطراف ماراتن بوستون ديده نشده است.

بسياری از کارشناسان می‌گويند نوع و شيوه انفجار بيشتر به يک اقدام داخلی همچون سوء‌قصد آتلانتا در سال  ۱۹۹۶ است. مقامات آمريکايی آن زمان يک سال بعد توانستند عاملان انفجار آتلانتا را دستگير کنند.