کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو پنجشنبه ۲۱ اسفند اعلام کرد ۱۰۰ هزار دوز واکسن «سوبرانا»ی کرونا از کوبا به ایران ارسال شده است. جهانپور گفت:

«این محموله از واکسن جهت انجام مطالعه بالینی فاز ۳ واکسن مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران از مبدا هاوانا و از مسیر ونزوئلا ساعت ۱۸ به وقت کاراکاس، بارگیری و ارسال شده و تا ساعاتی دیگر در فرودگاه بین المللی امام خمینی تحویل وزارت بهداشت خواهد شد.»

جهانپور در ادامه افزود:

«کارآزمایی بالینی فاز ۱ و ۲ این واکسن تحت نظارت و اشراف انستیتو پاستور ایران در هاوانا با موفقیت انجام شده و با توجه به نتایج مطلوب فازهای ۱ و ۲، طبق تفاهم قبلی و در ادامه همکاری‌های قبلی و پلتفرم مشترک انستیتو پاستور ایران و موسسه فینلای کوبا فاز ۳ مطالعه بالینی همزمان در دو کشور انجام و در صورت تایید نتایج نهایی، تولید انبوه آن در دو کشور آغاز خواهد شد.»

به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو واکسن کرونا ساخت کوبا در دو دوز با فاصله  ۲۸ روز انجام می‌شود.

ایران در تابستان سال جاری همکاری خود با کوبا را برای تولید واکسن کرونا آغاز کرد. آزمایش حیوانی و کارآزمایی بالینی و فاز یک و دو انسانی واکسن در کوبا انجام شد. علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران در دی سال جاری اعلام کرده بود واکسن کرونای کوبا منطبق بر واکسن ذات‌الریه کودکان است.  

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت:

«مطالعه کارآزمایی بالینی این واکسن، در کوبا در روزهای اخیر آغاز شده و در ایران، توسط انستیتو پاستور ایران در گام نخست همزمان در حداقل ۵ دانشگاه علوم پزشکی خارج از پایتخت، در روزهای ابتدایی سال جدید، کلید خواهد خورد و به محض تایید نتایج، تولید آن در داخل کشور انجام می‌شود.»

به گفته رئیس انستیتو پاستور ایران فاز یک و دو کارآزمایی بالینی این واکسن در کوبا هیچ عارضه‌‌ای نداشته است. هیچ‌گونه اطلاعاتی درباره کارآیی واکسن تولید کوبا منتشر نشده است. واکسن‌های تولید آمریکا، بریتانیا، روسیه و چین بین ۹۵ تا ۶۰ درصد کارآیی دارند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ورود واکسن کرونای ساخت آمریکا و بریتانیا به ایران را ممنوع اعلام کرده است. کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه جمعه ۲۴ بهمن اعلام کرد که دومین محموله واکسن روسی «اسپوتنیک وی» با یک پرواز اختصاصی به تهران ارسال شد.

وزارت بهداشت ایران ۹ بهمن‌ماه جاری این واکسن را تأیید کرد و نخستین محموله آن حاوی ۵۰۰ هزار دوز پنج‌شنبه ۱۶ بهمن با یک پرواز هواپیمای شرکت ماهان به مقصد تهران ارسال شد.

بیشتر بخوانید: