در دهمین سال خیزش اعتراضی تحت تأثیر بهار عربی به حکومت خاندان اسد که با سرکوب بی‌رحمانه معترضان همراه بود و سبب شد که معترضان دست به سلاح ببرند و اعتراضات به یک جنگ داخلی تمام عیار و با دخالت نیروهای خارجی، عربستان سعودی و متحدانش از یک سو و ایران و روسیه از سوی دیگر به یک جنگ نیابتی گسترده در منطقه تبدیل شود، صلیت سرخ جهانی برای نشان دادن ابعاد خسارت‌های انسانی در این جنگ در حلقه‌ای از نوجوانان و جوانان آواره سوری یک نظرسنجی برگزار کرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، فابریزیو گاربونی، مدیر خاورمیانه صلیب سرخ جهانی گفت:

«یکی از نتایج تکان‌دهنده این نظرسنجی این بود که ما متوجه شدیم نیمی از سوری‌ها دوستان و یا اعضای خانواده خود را در جنگ از دست داده‌اند. از هر شش سوری، یک نفر پدر یا مادر خود را در درگیری‌ها از دست داده است.»

گاربونی که در مرکز صلیب سرخ جهانی در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران حضور داشت، گفت:

«بازسازی سوریه روی دوش این نوجوانان و جوانان است و این عادلانه نیست.»

بر اساس این نظرسنجی نیمی از سوری‌ها در جریان جنگ داخلی در ده سال گذشته امکان کسب درآمد خود را از دست داده‌اند. از هر ۱۰ نفر ۸ نفر اعلام کرده‌اند که قادر به تامین معیشت روزانه خود نیستند.

صلیب سرخ جهانی در این گزارش اعلام کرده است که زنان سوری بیش از سایر اقشار تحت فشار قرار دارند. ۳۰ درصد از سوری‌ها فاقد درآمد ماهانه برای تأمین مایحتاج خود هستند.

جنگ داخلی سوریه: یکی از نکبت‌بارترین جنگ‌های قرن. چه کسی مسئول است؟

در اثر این جنگ ویرانگر حدود ۱۳ میلیون نفر از جمعیت سوریه به خارج مهاجرت کرده و میلیاردها دلار به این کشور خسارت زده است. بشار اسد با کمک حامیان اصلی خود، روسیه و ایران، توانسته حدود دو سوم از خاک سوریه را پس بگیرد و بقای سیاسی خود را تضمین کند. با این‌حال مناطق نفت خیز شمال شرقی سوریه که در کنترل کردهاست، خارج از تسلط حکومت هستند. ادلب در شمال غربی سوریه نیز همچنان تحت کنترل مخالفان مسلح اسد قرار دارد. در سال‌های اخیر ترکیه در بخش‌های شمالی این منطقه که هم‌مرز آن کشور است نیرو مستقر کرده است.

تخمین زده می‌شود که تحت تاثیر این جنگ داخلی طولانی اقتصاد سوریه حداقل سه دهه عقب افتاده، بخش اعظم زیرساخت‌های کشور نابود شده و تولید برق و نفت متوقف شده است.

رژیم بشار اسد اما کنترل شریان‌های تجاری را به دست گرفته و به صحنه دیپلماسی جهان عرب بازگشته است.

عضویت سوریه در اتحادیه عرب در سال ۲۰۱۱ همزمان با افزایش تلفات سرکوب اعتراضات تعلیق شد. عبدالله بن‌زائد آل نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی روز گذشته در یک نشست خبری در ابوظبی خواهان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شد.

بیشتر بخوانید: