کمبود نفت و گاز در سوريه

خبرگزاری سانا سوريه گزارش داد دولت اين کشور روز سه‌شنبه تصميم گرفت که تا پايان ماه ژوئن واردات مواد سوختی و ترکيبات هيدروکربنی از جمهوری اسلامی را از ماليات معاف کند.

در متن دستور دولت سوريه آمده است: “ايجاد معافيت ويژه از ماليات و عوارض گمرکی در مورد نفت، مواد سوختی و گاز از ايران تا پايان ۳۰ ژوئن ۲۰۱۳.”

بيش از دو سال از خشونت‌های سوريه که در آن به‌گفته سازمان ملل بيش از ۷۰ هزار نفر کشته شده‌اند می‌گذرد و اين کشور با کمبود شديد انرژی مواجه است.

منطقه مهم نفتی در شرق سوريه در دست شورشيان است و توليد نفت اين کشور به‌شدت سقوط کرده است.

از آغاز اعتراضات در سوريه تاکنون، توليد نفت اين کشور نصف شده است

همچنين چندين بار خطوط لوله نفتی در منطقه ديرالزور، در شرق سوريه، حمص در مرکز و بانياس در کنار مديترانه توسط شورشيان منفجر شده‌اند.

اتحاديه اروپا و آمريکا نيز تحريم‌هايی را بر صادرات و واردات نفت سوريه و مشتقات آن اعمال کرده‌اند.

پيش از آغاز اعتراضات در سوريه در ماه مارس ۲۰۱۱، اين کشور نزديک به ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز توليد می‌کرد که بيشتر آن برای مصرف داخلی بود. از آن زمان تاکنون توليد نفت سوريه نصف شده است.

از سوی ديگر ايالات متحده و اروپا تحريم‌هايی را عليه صادرات نفت ايران اعمال کرده‌اند تا مانع از پيشبرد برنامه هسته‌ای اين کشور شوند.

کشورهای غربی معتقدند ايران زير پوشش برنامه هسته‌ای خود در راه دستيابی به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کند اما ايران اين اتهام را رد می‌کند.

جمهوری اسلامی ايران اصلی‌ترين متحد حکومت بشار اسد در منطقه است.