یک شبکه تلویزیونی ترکیه اعلام کرد که سازمان اطلاعات این کشور اعضای یک شبکه ۱۱ نفره وابسته به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران را به اتهام ربودن و کشتن مخالفان حکومت ایران بازداشت کرده است. این شبکه در ربودن رهبر گروه “الحوازیه” دست داشتند.

آدم‌ربایی دستگاه‌های اطلاعاتی ایران در ترکیه ـ طرح از «زمانه» با استفاده از تصاویر Shutterstock

شبکه تلویزیونی تی‌آر‌تی ترکیه دوشنبه ۱۴ دسامبر / ۲۴ آذر اعلام کرد که «میت»، سازمان اطلاعات ترکیه، اعضای یک شبکه ۱۱ نفره را که با دستگاه‌های اطلاعاتی ایران ارتباط و در «ربودن یا کشتن مخالفان حکومت ایران» دست داشتند، بازداشت کرده است.

براساس گزارش تی‌آر‌تی، این شبکه را یک قاچاقچی مواد مخدر به نام ناجی شریفی زین‌دشتی مدیریت می‌کرد و افراد آن در «ربودن یا کشتن مخالفان حکومت ایران» دست داشته‌اند. از جمله این عملیات ربودن حبیب کعبی (حبیب فرج‌الله چعب) معروف به حبیب أسیود، رهبر گروه معروف به “الحوازیه” (جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز / حرکه النضال العربی‌التحریر الأحواز‎) از خاک ترکیه بود.

خبر ربودن حبیب کعبی در اواخر ماه اکتبر / اوایل آبان امسال انتشار یافت. گروه او متهم به دست داشتن در حمله مسلحانه به رژه نیروهای مسلح در اهواز در ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ است. در جریان این حمله ۲۵ نفر کشته و حدود ۷۰ نفر زخمی شدند. چندی پس از این عملیات گروه «دولت اسلامی» (داعش) مسئولیت آن را برعهده گرفت.

واشنگتن‌پست نیز روز گذشته، یکشنبه ۱۳ دسامبر / ۲۳ آذر، در گفت‌وگو با یک مقام امنیتی ترکیه نوشته بود که ایران در خاک ترکیه حضور عملیاتی دارد و مخالفان حکومت جمهوری اسلامی را حذف می‌کند یا می‌رباید.

یک مقام امنیتی ترکیه که نامش منتشر نشد به واشنگتن‌پست گفته بود که حبیب کعبی در استانبول با مشارکت یک فرد ایرانی به نام ناجی شریفی زین‌دشتی ربوده شده و از مرز وان به ایران برده شده است.

زین‌دشتی در ۲۰ و چند سالگی از ایران به ترکیه رفته است. پیش از مهاجرت به ترکیه، زین‌دشتی در زندان اوین به جرم حمل و نقل هروئین زندانی بوده است. او سپس از زندان اوین فرار می‌کند به ترکیه رفته و مخبر سازمان‌های امنیتی ایران می‌شود. مقام امنیتی ترکیه به واشنگتن‌پست گفته بود، این فرد همچنان در کار قاچاق مواد مخدر است، دو بار در ترکیه سابقه بازداشت دارد و اکنون به احتمال زیاد در ایران است.

فواد کعبی یکی از دوستان حبیب کعبی نیز به واشنگتن‌پست گفته بود وضعیت مالی حبیب کعبی مناسب نبود و او بدهی زیاد داشت. از این رو زنی به نام «م. صابرین» که مأمور ایران بوده خود را به کعبی نزدیک می‌کند و در دو نوبت برای او ۱۰۰ هزار یورو ارسال می‌کند. گفته می‌شود که این زن همسر سابق حبیب کعبی بوده و در استانبول با او قرار دیدار داشته که در این قرار کعبی ربوده می‌شود و سپس «م. صابرین» هم از ترکیه به ایران می‌رود.

مقام امنیتی ترکیه همچنین گفته بود که سعید کریمیان سرمایه‌دار ایرانی و مدیر گروه رسانه‌ای جِم، در سال ۱۳۹۶ به ضرب گلوله این شبکه ترور شد. ترور سال ۱۳۹۸ مسعود مولوی وردنجانی، از عوامل امنیتی سایبری جمهوری اسلامی که ضد رژیم شده بود و در کانال «جعبه سیاه» در مورد فساد نهادهای قدرت افشاگری می‌کرد هم کار زین‌دشتی و یا نزدیکان او بوده است.

بیشتر بخوانید: