جان کری، وزير خارجه آمريکا گفت اگر ايران در مذاکرات هسته‌ای جدی باشد، جامعه جهانی آماده واکنش و پاسخ مناسب است.

به گزارش رويترز، جان کری روز جمعه ۲۰ بهمن  ماه ۱۳۹۱ در نخستين کنفرانس خبری  مشترک خود با جان بيرد، وزير امور خارجه کانادا، گفت که  اگر ايرانی‌ها در اين مذاکرات جدی باشند، ديپلماسی می‌تواند پيروز اين مذاکرات باشد.

وی افزود: “رئيس‌جمهور آمريکا نيز به طور روشن گفته است که اولويت او راه‌حل ديپلملتيک است و او آماده گفت‌وگو در باره برنامه‌های صلح‌آميز هسته‌ای است.

جان کری: “رئيس‌جمهور آمريکا نيز به طور روشن گفته است که اولويت او راه‌حل ديپلملتيک است و او آماده گفت‌وگو در باره برنامه‌های صلح‌آميز هسته‌ای است”

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ايران و گروه ۱+۵، هشتم اسفند سال جاری خورشيدی برگزار می‌شود. آخرين گفت‌وگوهای ايران و گروه ۱+۵ شامل آمريکا، چين، بريتانيا، روسيه، فرانسه و آلمان، شش ماه پيش در مسکو برگزار شد.

کشورهای غربی معتقدند ايران تحت پوشش برنامه هسته‌ای خود که آن را “صلح‌آميز” می‌خواند در راه دستيابی به سلاح هسته‌ای است اما ايران اين اتهام را همواره رد کرده است.

آمريکا در آستانه اين مذاکرات پيشنهاد مذاکره مستقيم واشنگتن و تهران را نيز مطرح کرد. جو بايدن چند روز پيش در کنفرانس امنيتی مونيخ گفته بود ايالات متحده آماده مذاکره مستقيم با ايران است. بايدن گفته بود اين مذاکرات زمانی انجام خواهد شد که رهبر جمهوری اسلامی خواهان مذاکره باشد.

محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهور ايران و علی‌اکبر صالحی، وزير خارجه اين کشور از اين پيشنهاد آمريکايی‌ها استقبال کرده بودند اما آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، طرح مذاکره مستقيم با آمريکا را رد کرد و گفت عده‌ای از روی “ساده‌لوحی يا غرض” از پيشنهاد مذاکره آمريکا خوشحال می‌شوند.

وی دولت آمريکا را به “عدم حسن نيت در قبال ايران” متهم کرد و گفت: “من ديپلمات نيستم، انقلابی‌ام به همين علت صريح، صادقانه و قاطعانه حرف می‌زنم، پيشنهاد مذاکره وقتی معنا دارد که طرف حسن نيت خود را نشان دهد.”

روابط ديپلماتيک ايران و ايالات متحده از سال ۱۹۷۹ ميلادی (۱۳۵۸ خورشيدی) که حکومت پهلوی سقوط کرد، و حکومت جمهوری اسلامی برقرار شد، قطع شده است.

در همین زمینه:

احمدی‌نژاد: مواضع جديد آمريکايی‌ها جديد و مثبت است

رهبر جمهوری اسلامی مذاکره با آمريکا را رد کرد