محمد خاتمی، رئيس‌جمهور پيشين ايران در سخنانی بدون اشاره به نام سعيد مرتضوی از اين‌که وی با وجود “متهم بودن” حکم سرپرستی گرفته، انتقاد کرد.

به گزارش تارنمای رسمی محمد خاتمی، وی روز چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ در ديدار با جمعی از پزشکان گفت: “ما می‌بينيم کسانی که اتهام‌های سنگين دارند و خود نظام آن‌ها را متهم کرده است، وقتی به حکم قانون برکنار می‌شوند حکم سرپرستی می‌گيرند.”

سعيد مرتضوی، دادستان پيشين تهران در ماجرای بازداشتگاه کهريزک متهم شناخته شده و از سمت قضايی، تعليق شده است.

بازداشتگاه کهريزک پس از آن خبرساز شد که سه نفر از معترضان به نتيجه انتخابات بحث‌برانگيز رياست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ ايران، در آن کشته شدند. امير جوادی‌فر، محسن روح‌الامينی و محمد کامرانی سه جوانی هستند که آن زمان در بازداشتگاه کهريزک کشته شدند.

دولت ايران پس از اين‌که قوه قضائيه مرتضوی را از دادستانی تهران تعليق کرد، وی را به‌عنوان رئيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب کرد. مرتضوی سپس به‌عنوان رئيس صندوق تأمين اجتماعی منصوب شد.

سعيد مرتضوی، دادستان پيشين تهران در ماجرای بازداشتگاه کهريزک متهم شناخته شده و از سمت قضايی، تعليق شده است

انتصاب مرتضوی در صندوق تأمين اجتماعی واکنش تند نمايندگان مجلس را به دنبال داشت. ديوان عدالت اداری نيز حکم رياست مرتضوی در سازمان تأمين اجتماعی را غيرقانونی اعلام کرد.

پس از اين اعلام نظر ديوان عدالت اداری، دولت با تغيير اساسنامه تأمين اجتماعی، پست مرتضوی را از رياست به مديرعاملی صندوق تأمين اجتماعی تغيير داد.

چندی پيش ديوان عدالت اداری دوباره رأی داد که حکم مديرعاملی سعيد مرتضوی در تأمين اجتماعی غيرقانونی است. دولت نيز در واکنش به اين رأی در مصوبه‌ای اختيارات وزير کار را در سازمان تأمين اجتماعی به معاون اول واگذار کرد.

محمدرضا رحيمی، معاون اول رئيس‌جمهور ايران نيز پس از اين تصميم دولت، سمت سعيد مرتضوی را از مديرعاملی سازمان تأمين اجتماعی به‌ سرپرستی اين سازمان تغيير داد.

بعد از اين تصميم دولت، محمدجعفر منتظری، رئيس ديوان عدالت اداری گفت دولت آرای اين نهاد قضايی را “به بازی گرفته و قانون را دور می‌زند.”

در همين حال علی لاريجانی، رئيس مجلس ايران نيز روز گذشته حکم انتصاب سعيد مرتضوی را که به‌عنوان سرپرست سازمان تأمين اجتماعی منصوب شده، باطل کرد.

همچنين هفته گذشته شماری از نمايندگان مجلس نيز در واکنش به ادامه حضور سعيد مرتضوی در سازمان تأمين اجتماعی طرح استيضاح وزير کار را به جريان انداختند. جلسه استيضاح وزير کار يکشنبه هفته آينده برگزار می‌شود.

استيضاح‌کنندگان علت استيضاح وزير کار را “بی‌توجهی به قانون و بلکه قانون‌ستيزی در نصب و عدم عزل” مرتضوی از مسئوليت صندوق تأمين اجتماعی دانسته‌اند.