سازمان شفافیت بین‌المللی گزارش سال ۲۰۱۲ خود در مورد فساد در سطح جهان را منتشر کرد که افغانستان در میان کشورهای دارای “بیشترین فساد” و تاجیکستان و ایران نیز جزو کشورهای با “سطح خطرناک” فساد قرار گرفته‌اند.

در سال جاری فساد در ۱۷۴ کشور ارزیابی شده که افغانستان با سومالی و کره شمالی جایگاه ۱۷۴، تاجیکستان، کامبوج و آنگولا در ردیف ۱۵۷ و ایران با روسیه، قزاقستان، هندوراس، گینه، کامروس در ردیف ۱۳۳ قرار گرفته است.

سازمان شفافیت بین‌المللی سطح فساد را از صفر (بیشترین میزان فساد) تا ۱۰۰ که به ترتیب درجه فساد کم می‌شود و در‌‌نهایت عاری از فساد پنداشته می‌شود، نمره داده است.

بر پایه این درجه‌بندی؛ افغانستان با دو کشور هم ردیف خود نمره هشت، تاجیکستان با دو کشور دیگر نمره ۲۲ و ایران با پنج کشور هم جایگاه، نمره ۲۸ را گرفته است.

دانمارک، فنلاند و زلاندنو (نيوزلند) سه کشور ردیف نخست جدول هستند که هر کدام با ۹۰ نمره به نمره ۱۰۰ که عاری از فساد پنداشته می‌شوند، نزدیک شده‌اند

در این سال دانمارک، فنلاند و زلاندنو (نيوزلند) سه کشور ردیف نخست جدول هستند که هر کدام با ۹۰ نمره به نمره ۱۰۰ که عاری از فساد پنداشته می‌شوند، نزدیک شده‌اند.

این سه کشور در سال ۲۰۱۱ نیز در صدر فهرست کشورهای با کمترین میزان فساد قرار داشتند.

سازمان شفافیت بین‌المللی در سال ۲۰۱۱ ارزیابی‌اش در مورد ۱۸۳ کشور را منتشر کرد که در آن افغانستان با میانمار (برمه) در جایگاه ۱۸۰، ایران با کشورهای قرقيزستان، مغولستان، موزامبیک، جزایر سولومون، گواتمالا، اتیوپی، اکوادور و بنگلادش در ردیف ۱۲۰، و تاجیکستان با اوکراین در ردیف ۱۵۲ قرار داشت.

در این سال سطح فساد از صفر (بیشترین میزان فساد) تا ۱۰ که به ترتیب درجه فساد کم می‌شود و در‌‌نهایت عاری از فساد پنداشته می‌شود، نمره داده شده بود که در آن نمره افغانستان یک و پنج دهم، تاجیکستان دو و سه دهم و ایران دو و هفت دهم اعلام شد.