روسيه اعلام کرد استقرار موشک‌های “پاتريوت” در مرز ترکيه با سوريه به معنای کشانده شدن ناتو به درگيری‌های سوريه است.

به گزارش ريا نووستی، الکساندر گروشکو، نماينده روسيه در ناتو گفت: “روسيه نگرانی خود را در خصوص استقرار اين موشک‌ها به اطلاع ناتو رسانده است.”

وی افزود: “پيشتر مقامات ناتو بارها اعلام کرده‌اند سوريه ليبی نيست و ناتو در اوضاع سوريه نقشی را برای خود نمی‌بيند اما استقرار سيستم‌های موشکی پدافند هوايی گام واضحی در راستای کشانده‌شدن اين اتحاديه نظامی به رويدادهای سوريه خواهد بود.” 

هفته گذشته يک هيئت ۳۰ نفره از سوی پيمان دفاعی ناتو برای استقرار سامانه موشکی پاتريوت در مرز ترکيه با سوريه به اين کشور سفر کردند. قرار است موشک‌های دفاعی پاتريوت در شش نقطه از خاک ترکيه مستقر شود 

ترکيه که عضو ناتو است، رسما از اين ائتلاف نظامی درخواست کرده برای دفاع از مرز ۹۰۰ کيلومتری اين کشور  با سوريه، به آنکارا سيستم‌های موشکی پاتريوت واگذار کند.

هفته گذشته يک هيئت ۳۰ نفره از سوی پيمان دفاعی ناتو برای استقرار سامانه موشکی پاتريوت در مرز ترکيه با سوريه به اين کشور سفر کردند. قرار است موشک‌های دفاعی پاتريوت در شش نقطه از خاک ترکيه مستقر شود.

ترکيه در حالی مصمم است اين سامانه موشکی را در مرزهايش با سوريه مستقر کند که علاوه بر روسيه، ايران و سوريه نيز با استقرار سپر موشکی ناتو در ترکيه مخالفت کرده‌اند.

اين موشک‌ها بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بين ترکيه و ناتو امضا شده به آنکارا واگذار می‌شود.

پيش‌بينی شده است حدود ۳۰۰ نفر از نظاميان خارجی برای هدايت اين سامانه موشکی در ترکيه مستقر شوند.

احمد داوود اوغلو، وزير خارجه ترکيه گفته است: “استقرار سامانه موشکی پاتريوت با هدف دفاعی انجام می‌شود.” سيستم‌های موشکی پاتريوت در گذشته دو بار در سال‌های ۱۹۹۱ و ۲۰۰۳ ميلادی در سال‌های جنگ اول و دوم در عراق در خاک ترکيه مستقر شدند اما از آن‌ها استفاده نشد.