اتخاذ تصميمات جديد از سوی محمد مرسی، رئيس جمهوری مصر، که مخالفان آن را “کودتا عليه قانون اساسی” می‌خوانند، با واکنش شديد از سوی شماری از احزاب و تشکل‌ها و شکل‌گيری تظاهرات اعتراضی عليه دولت وی همراه شد.

محمد مرسی عصر روز گذشته (پنج‌شنبه ۲۲ نوامبر، دوم آذر) طی حکمی، دستور جلوگيری از انحلال مجلس مؤسسان تدوين قانون اساسی مصر را صادر کرد.

به موجب اين حکم، از اين پس دستورات رئيس‌جمهور، نهايی و قابل اجرا است و هيچ گروه و حتی دستگاه قضايی نمی‌تواند آن را نقض کند.

بر اساس اين حکم، عبدالمجيد محمود، دادستان کل مصر برکنار گرديد و طلعت ابراهيم عبدالله جايگزين وی شد.

در اين حکم همچنين بر محاکمه مجدد حسنی مبارک، رئيس‌جمهور پيشين مصر و عناصر حکومت وی به اتهام کشتار معترضان در جريان انقلاب اخير اين کشور تأکيد شده است.

محمد البرادعی، رئيس حزب دستور، عمرو موسی و حمدين صباحی در يک کنفرانس خبری اعلام کردند که تصميمات جديد مرسی به‌مثابه “چيرگی بر تمامی اهرم‌های قدرت” محسوب می‌شود و “کودتا” عليه مشروعيتی است که باعث روی کار آمدن وی در قدرت شد

مرسی پيش‌تر در ماه اکتبر به دنبال تبرئه ۲۴ تن از مقام‌های دولت پيشين که در سرکوب مخالفان در ميدان تحرير نقش داشتند، عبدالمجيد محمود را از کار برکنار کرد اما پس از دو روز تنش، با ابقای مجدد وی موافقت نمود.

تصميم جديد محمد مرسی با واکنش احزاب و گروه‌های مختلف مصری مواجه شده است.

به گزارش الجزيره، محمد البرادعی، رئيس حزب دستور، عمرو موسی و حمدين صباحی از نامزدهای سابق انتخابات رياست جمهوری مصر با حضور در يک کنفرانس خبری در مقر حزب الوفد اعلام کردند که تصميمات جديد مرسی به‌مثابه “چيرگی بر تمامی اهرم‌های قدرت” محسوب می‌شود و “کودتا” عليه مشروعيتی است که باعث روی کار آمدن مرسی در قدرت شد.

برخی احزاب مصری معتقدند که تصميمات جديد محمد مرسی از وی ديکتاتوری خواهد ساخت که به جز دوره حسنی مبارک تاکنون در مصر وجود نداشته است.

حمدين صباحی بنيان‌گذار حزب جريان مردمی نيز اعلام کرد که ۱۵ حزب مخالف دولت با تشکيل يک جبهه مشترک موسوم به “نجات ملی” که شامل تمامی گروه های سياسی است، موافقت کرده‌اند.

امروز شماری از گروه‌های سياسی مصر عليه سياست‌های محمد مرسی در شهرهای مختلف اين کشور دست به تظاهرات اعتراض‌آميز زدند.

العربيه گزارش داده است که از بامداد امروز، جمعه، شماری از مردم معترض حرکت به سوی ميدان تحرير در مرکز قاهره را آغاز کرده‌اند.

مطابق اين گزارش‌ها نيروهای امنيتی و نظامی در برخی مناطق با پرتاب گاز اشک‌آور درصددند تا مانع شکل‌گيری تجمع‌ بيشتر معترضان شوند.

وزارت کشور مصر از مردم خواسته است در جريان تظاهرات امروز با نيروهای پليس درگير نشوند.

در همين حال سخنگوی رياست جمهوری مصر در واکنش به اين اعتراض‌ها اعلام کرد که محمد مرسی قرار است امروز درباره تصميمات اخير خود سخنرانی کند.