پاکستان و افغانستان موافقت کردند کنفرانسی بین‌المللی با شرکت علمای دینی از کشورهای اسلامی به‌منظور مقابله با تندروی مذهبی و محکومیت حمله‌های انتحاری برگزار کنند.

وزارت امور خارجه پاکستان با انتشار بيانيه‌ای اعلام کرد این موضوع در جریان سفر سه روز پیش هیئت شورای عالی صلح افغانستان به این کشور مطرح شده و دو کشور در مورد آن به توافق رسیده‌اند.

در این بيانيه در مورد زمان و محل برگزاری این کنفرانس جزئیاتی ارائه نشده اما گفته شده است “علمای اسلام در این کنفرانس در مورد تندروی مذهبی و حمله‌های انتحاری که به بدنامی اسلام و صلح‌آمیز بودن آن می‌انجامد، سخنرانی خواهند کرد.”

از فروپاشی رژیم طالبان در ۱۰ سال پيش و ادامه جنگ در افغانستان، تاکنون هزاران تن جان‌شان را از دست داده‌اند. برپایه اطلاعات سازمان ملل تنها در سال ۲۰۱۱، سه هزار و ۲۱ غیرنظامی کشته شده‌اند که ۷۷ درصد آنان ناشی از حمله‌های شورشیان به‌ویژه حمله‌های انتحاری بوده است.

دو ماه پیش حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان در سخنانی تند گفت خاموشی علمای دینی در مورد حمله‌های انتحاری، ظلم به اسلام است و آنان باید این حمله‌ها را محکوم کنند و برای آگاهی مردم فعاليت کنند.

پاکستان اعلام کرده حاضر است برای پیشبرد روند صلح دولت افغانستان با طالبان، شماری از مقام‌های این گروه را که در زندان‌های این کشور در بند می‌باشند آزاد سازد

عبدالرب رسول‌سیاف، از رهبران مجاهدین نیز با خطاب قرار دادن طالبان گفته بود عملیات انتحاری که همواره از سوی این گروه سازماندهی می‌شود، حرام است و این حمله‌ها اجازه شرعی ندارد.

دولت افغانستان بار‌ها پاکستان را متهم کرده است که به مقام‌های ارشد شماری از گروه‌های تندرو از جمله طالبان پناه داده و از آنان حمایت می‌کنند؛ اتهامی که پاکستان آن را رد می‌کند.

صد‌ها مدرسه مذهبی در پاکستان به‌ویژه مناطق قبيله‌ای این کشور که با افغانستان هم‌مرز هستند، فعال‌اند که به‌گفته دولت افغانستان از این مدارس برای آموزش و تجهیز تندروان مذهبی برای انجام حملات تروریستی در افغانستان استفاده می‌شود.

پاکستان اما خود طی سالیان اخیر با چالش‌های امنیتی ناشی از افزایش فعالیت تندروان مذهبی و حمله‌های انتحاری مواجه بوده است و در مواردی مراکز حساس نظامی این کشور هدف قرار گرفته‌اند.

اما اکنون پس از سفر هیئت بلندپايه شورای عالی صلح افغانستان به پاکستان، این کشور اعلام کرده حاضر است برای پیشبرد روند صلح دولت افغانستان با طالبان، شماری از مقام‌های این گروه را که در زندان‌های این کشور در بند می‌باشند آزاد سازد.

این موضوع در اطلاعیه مشترک شورای عالی صلح افغانستان و وزارت امور خارجه پاکستان نیز بیان شده است.

انتظار می‌رود به‌زودی دست‌کم هشت تن از مقام‌های طالبان از جمله نورالدین ترابی، وزیر دادگستری رژیم پیشین طالبان از بند‌‌ رها شوند.

پیش از اين روزنامه اکسپرس تربیون پاکستان گفته بود این کشور قصد دارد ملا عبدالغنی برادر، معاون رهبر طالبان افغانستان را که در زندان این کشور به‌سر می‌برد، آزاد کند اما در اطلاعیه مشترک نامی از ملا برادر برده نشده است.

ملا برادر که از رهبران میانه‌رو طالبان است در بهمن‌ماه ۱۳۸۸ خورشیدی از سوی سازمان اطلاعات ارتش پاکستان در شهر کراچی این کشور بازداشت شد.

ملا برادر که رئیس شورای کویته، یکی از سه شورای رهبری طالبان، مستقر در پاکستان بود و هم‌زمان مسئولیت امور امنیتی و مالی طالبان را برعهده داشت، فردی میانه‌رو و از حامیان انجام گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان شناخته می‌شود.