نمایندگان ١٤صنف خانه‌ تئاتر نسبت به شرایط آشفته و ازهم پاشیده گروه‌های نمایشی، بی‌توجهی مسئولان به شکایات کارگردانان و تقسیم ناعادلانه بودجه از سوی شورای حمایت اعتراض کردند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) شامگاه گذشته شنبه٢٠آبان ماه، نمایندگان١٤صنف خانه ‌تئاتر با برگزاری نشستی فوق‌العاده در سالن اصلی تئاترشهر به طرح و بررسی مسائل و مشکلات هنرمندان تئاتر پرداختند.

بهزاد فرهانی،بازیگر تئاتر و سینما در این جلسه گفت:” افزون بر یک سال اخیر نظم تئاتر کشور از هم پاشیده و این به هم پاشیدگی تنها به گروه‌های نمایشی یا کارگردانان مربوط نیست.”

این هنرمند با تاکید بر اینکه تئاتر ایران از زمان سرکیسیان تا به امروز چنین به هم ریختگی را شاهد نبوده است، افزود:” مستندات تمام شکایت‌های هنرمندان موجود است. اما همواره با لبخند ملیح آن‌ها(مسئولان) مواجه شده‌ایم که قول داده‌اند کارهایی انجام دهند اما كاری صورت نگرفته است.”

ایرج راد، مدیرعامل خانه تئاتر نیز با اشاره به اینکه مبلغ بودجه تئاتر شفاف نیست، گفت: “چگونه می‌شود در شورای حمایت پول عادلانه تقسیم شود درحالی که این شورا  ٢٠درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌كند و ٨٠ درصد دیگر باید از طریق گیشه پرداخت شود.”

در ادامه این نشست هوشمند هنرخواه، یکی از اعضای خانه تئاتر گفت:” امسال برآورد مالی ١١اثر بر اساس قرارداد تیپ انجام شده که تنها دو اثر قرارداد را کامل دریافت کرده است.”
در حاشیه صحبت‌های اعضای خانه تئاتر، اكبر زنجانپور، بازیگر تئاتر و سینما پیش از آنکه به نشانه اعتراض محل برگزاری این نشست را ترک کند گفت: “حالتی که در این مراسم غالب شده است، این را می‌رساند که ما به عنوان هنرمندتئاتر باید از مسئولین بترسیم و نوكر خوبی باشیم، به گونه‌ای رفتار كنیم كه آن‌ها هم اربابان خوبی باشند و به ما پول بدهند.”

وی افزود ”:تئاتر اصلاً احتیاجی به این حرف‌ها ندارد و نیاز ندارد دنبال پول باشد، تفکر و وظیفه تئاتر چه شده است؟ چرا تئاتر کار می‌کنیم؟ برای اینکه به ما پول بدهند؟ به این شكل می‌خواهم هفتادسال سیاه ندهند.”

عزت‌الله انتظامی، بازیگر باسابقه تئاتر و سینما نیز به نشانه اعتراض این نشست را ترک کرد.

محمود استادمحمد، نمایشنامه نویس، کارگردان و بازیگر باسابقه تئاتر ایرانی چند روز پیش در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری مهر گذاشت خطاب به حميد شاه‌آبادی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت، “فکری به حال برکت کیسه‌هایتان بکنید. امروز می‌گیرید و فردا جلوی دوربین تلویزیون، کوس نیازتان را بر بام آز می‌زنید. به حکم حکمت انصاف، به برکت کیسه نمی‌توان امید بست. آنجا که دیده‌گانمان را بر شوکت هنر، فرو می‌بندیم.”

شاه‌آبادی، اردیبهشت ماه سال جاری در سخنانی حمايت از “متن‌های غربی و روشنفکری” و ترجمه آثار نمايشی غربی را از آسيب‌های عرصه تئاتر دانسته بود.

شورای نظارت و ارزشيابی مرکز هنرهای نمايشی در طول دو سال اخیر مجوز اجرای نمايش برخی آثار نمایشی را صادر نکرده و اجرای برخی از این آثار را لغو کرده است.