روسیه با ناکام خواندن ناتو در افغانستان از پیشگام شدن این کشور در ایجاد یک ائتلاف منطقه‌ای برای برون رفت از بحران خبر داد.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان و پاکستان طی سخنانی در جمع هیئتی از خبرنگاران افغانستان در مسکو گفت که روسیه نگران تأثیرات منفی بحران افغانستان است.

وی گفت: “افغانستان بعد از گذشت ۱۰ سال اقتصاد قوی ندارد، از ارتش و پلیس نیرومند نیز برخوردار نیست که بتواند به تنهایی امنیت خود را تأمین کند.”

به گفته کابلوف، ناتو دو سال فرصت دارد تا پيش از خروج از افغانستان در سال ۲۰۱۴، به این نگرانی‌ها پایان دهد.

این مقام روس از کمک‌های وسیع اقتصادی و پروژه‌های زیربنایی به افغانستان به‌عنوان راه حل جلوگیری از ناکامی مأموریت ناتو نام برد.

پیش از این گروه بین‌المللی بحران نیز هشدار داده بود در صورتی که اقدامات جدی در مورد افغانستان در پيش گرفته نشود ممکن است حکومت افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ سقوط کند و جنگ داخلی در این کشور آغاز شود

ضمیر کابلوف از ابهام در “اهداف منطقه‌ای” آمریکا در افغانستان نیز انتقاد کرد و گفت آمریکا پس از پایان مأموریت نیروهای چندین ملیتی عضو ناتو همچنان در افغانستان حضور خواهد داشت.

وی گفت احتمالأ آمریکا تا هفت پایگاه نظامی در افغانستان خواهد داشت و نزدیک به ۲۰ هزار نظامی آمریکایی در این کشور خواهند ماند.

اما کابلوف گفت که افغانستان نباید “خوشبختی” خود را به حساب امنیت همسایگانش تأمین کند و روسیه حتی در صورتی که افغانستان نیز موافق باشد به هیچ وجه وجود پایگاه نظامی خارجی را نمی‌تواند در این کشور بپذیرد.

ضمیر کابلوف همچنين از طرح روسیه برای حل بحران افغانستان خبر داد و گفت این بحران از طریق همکاری‌های منطقه‌ای حل خواهد شد و از همین رو این کشور در حال پی‌ریزی راهکاری جدید با حضور پاکستان، چین، هند، ایران و کشورهای آسیای مرکزی است.

وی گفت در همین راستا تلاش‌های روسیه برای بهبود روابط با پاکستان آغاز شده است اما این روابط به حساب هیچ کدام از کشورهای منطقه از جمله افغانستان باز نخواهد شد.

وی افزود “خصومت ۴۰ ساله” روسیه با پاکستان تاکنون به نفع افغانستان نیز نبوده است.

نگرانی روسیه در حالی در مورد اوضاع افغانستان مطرح می‌شود که پیش از این گروه بین‌المللی بحران نیز هشدار داده بود در صورتی که اقدامات جدی در مورد افغانستان در پيش گرفته نشود ممکن است حکومت افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ سقوط کند و جنگ داخلی در این کشور آغاز شود.