رضا رشيدپور، مجری سابق صداوسيما با انتشار ويدئويی در اينترنت، ضمن واکنش به سياست‌های عزت‌الله ضرغامی، رئيس سازمان صداوسيما در زمينه مبارزه با ماهواره، ممنوعيت پخش تصوير تعدادی از مجريان برنامه‌های تلويزيونی را مورد انتقاد قرار داد.

تارنمای روزنامه ايران، امروز جمعه ۱۴مهر نوشت، رضا رشيدپور، مجری برکنارشده صداوسيما در يکی از ويدئوهايی که در خانه ضبط کرده و از طريق اينترنت در اختيار مردم گذاشته است با بيان اين‌که اين ويدئو را در تهران ضبط کرده و تحت هيچ شرايطی هم کشور خود را ترک نخواهد کرد خطاب به عزت‌الله ضرغامی، رئيس سازمان صداوسيما  گفت: “آقای ضرغامی شما مدام داريد شبکه افتتاح می‌کنيد. آيا می‌دانيد خيلی از از اين شبکه‌ها بيننده‌هايش از تعداد کارمندان آن شبکه کمتر است؟ از خانواده خود بپرسيد شبکه بازار را می‌شناسند؟ اين شبکه چند بيننده دارد؟”

وی که در اين ويدئو خود را با عنوان “مهندس رضا رشيدپوربيکار” معرفی کرده است، افزود: “آقای ضرغامی کار فرهنگی ايجابی است نه سلبی. شما کدام برنامه جذاب در صداوسيما را ساختيد که مردم ماهواره نبينند.”

رشيدپوردر ويدئوی يادشده خطاب به ضرغامی تأکيد کرده است: “شما چقدر نيروهای درجه يک رسانه را  ممنوع‌التصوير کرده‌ايد که نتوانند بيايند در تلويزيون برنامه اجرا کنند. طوری که مردم صدای محمود شهرياری، فرزاد حسنی، احسان عليخانی، محمدرضا شهيدی‌فر، محمد صالح‌علا و.. را نشنوند.”

رضا رشيدپور خطاب به ضرغامی: چرا مردم را از رسانه‌ خودی محروم می‌کنيد و بعد می‌رويد آنتن ماهواره‌اش را جمع می‌کنيد که مبادا برنامه جای ديگر را ببنيد. پس مردم چکار کنند؟

وی همچنين گفته است: “چرا مردم را از رسانه‌ خودی محروم می‌کنيد و بعد می‌رويد آنتن ماهواره‌اش را جمع می‌کنيد که مبادا برنامه جای ديگر را ببنيد. پس مردم چکار کنند؟”

پس از ممنوعيت پخش تصوير رضا رشيدپور از تلويزيون، وی مدتی مديريت يک روزنامه را برعهده داشت و پس از آن در شهريورماه سال گذشته مجری و مدير ارشد شبکه ماهواره‌ای “ايرانيان” شد که چندی بعد به دلايل نامعلومی پخش اين شبکه متوقف گرديد.

رشيدپور که در بهمن‌ماه ۱۳۸۸ اجرای برنامه پايانی جشنواره فجر را نپذيرفته بود در گفت‌وگويی با خبرگزاری کار ايران (ايلنا)، صداوسيما را رسانه‌ای دولتی خوانده و گفته بود صداوسيمای دولتی نمی‌تواند رسانه ملی باشد.

رضا رشيدپور سال ۱۳۸٦ اجرای برنامه “شب‌های شيشه‌ای” را برعهده گرفت اما اين برنامه پس از يک شب که از مردم درباره کارهای محسن نامجو، خواننده ايرانی نظرسنجی کرد، متوقف شد.

در ادامه برنامه‌های “شب‌های شيشه‌ای” و “عبور ‏شيشه‌ای” برنامه “مثلث شيشه‌ای” از ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۷ با اجرای رضا رشيدپور از شبکه تهران بر روی آنتن رفت.

در پی پخش سخنان انتقادآميز با تعدادی از شخصيت‌های مهم اجتماعی، سياسی يا ورزشی از جمله داود دانش جعفری، وزير مستعفی اقتصاد و دارايی دولت نهم و علی عبدالعلی‌زاده، وزير مسکن و شهرسازی دولت هشتم، دست‌اندرکاران برنامه و مديران شبکه پنج، در تيرماه ۱۳۸۷ برنامه “مثلث شيشه‌ای” را نيز در سی‌وپنجمين برنامه متوقف کردند در حالی که پيش‌تر اعلام شده بود اين برنامه ۹۰ شب ادامه خواهد داشت.

رشيدپور برای نخستين بار در مهرماه ۱۳۸۹ در وب‌سايت شخصی خود، از ممنوعيت پخش تصوير خود در صداوسيما خبر داد.

همچنين برنامه زنده هفتگی “زنده رود” با اجرای رشيدپور نيز به‌خاطر پرسش مجری و پاسخ يکی از مهمانان زن اين برنامه قطع شد.

در مورد مجری‌های ديگر صداوسيما که ممنوع از تصوير شده‌اند می‌توان به محمود شهرياری اشاره کرد. برنامه تلويزيونی “شب از خورشيد پر می‌شه” که در آذرماه ۱۳۸۸ با اجرای محمود شهرياری ضبط و پخش می‌شد به علت طرح يک سئوال خاص از سوی محمود شهرياری، مجری اين برنامه دچار توقف شد.

احسان عليخانی يکی ديگر از مجريان ممنوع از تصوير در تلويزيون دولتی ايران، در بخشی از برنامه نوروزی شبکه دو رو به دوربين گفته بود: “هرچند که رئيس‌جمهور محترم در مجلس سخنانی گفتند ولی گرانی در کشور وجود دارد و مردم در فشار اقتصادی هستند و…”

مدافعان حقوق بشر صداوسيمای جمهوری اسلامی ايران را يکی از ارگان‌های نزديک به نهادهای امنيتی اين کشور می‌دانند که در سرکوب اعتراضات مردم نقش ويژه‌ای ايفا می‌کند.

نصب و عزل و قبول استعفای رئيس سازمان صداوسيما از مسئوليت‌های رهبر جمهوری اسلامی، آيت‌الله علی خامنه‌ای است که در اصل ۱۷۵ قانون اساسی بدان تصريح شده است.