دولت افغانستان از اقدام آمريکا در افزودن نام شبکه حقانی وابسته به طالبان، به فهرست گروه‌های تروريستی استقبال کرد و آن را گامی در راستای محو اين شبکه و حاميانش خواند.

روزنامه نيويورک تايمز، در خبری تازه نوشت دولت آمريکا افزودن نام اين شبکه به فهرست گروه‌های تروريستی را امروز جمعه ۱۷ شهريورماه به‌طور رسمی اعلام خواهد کرد.

در فروردين‌ماه سال جاری رايان کراکر، سفير پيشين آمريکا در کابل، گفت شبکه حقانی يک “تهديد بزرگ” عليه صلح و ثبات در افغانستان،‌ آمريکا و جهان به‌شمار می‌رود.

به گفته وی اين شبکه تندرو که در وزيرستان شمالی پاکستان مستقر و از حمايت اين کشور برخوردار است مسئول شمار زيادی از حمله‌های خونين در افغانستان از جمله حمله به سفارت آمريکا است.

صديق صديقی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان: شبکه حقانی از بزرگ‌ترين شبکه‌های تروريستی است و درج نام آن به عنوان يک گروه تروريستی، يک حرکت بزرگ در از بين بردن اين گروه تروريستی و حاميان آن می‌باشد

لئون پانه‌تا،‌ وزير دفاع آمريکا نيز در اوايل سال جاری پس از يک رشته حمله‌های زنجيره‌ای در کابل و چند شهر افغانستان که طی آن ده‌ها تن کشته و زخمی شدند، شبکه حقانی را مسئول اين حمله‌ها معرفی کرده و گفته بود حضور اين شبکه در پاکستان باعث نگرانی است و آمريکا اين وضعيت را نمی‌تواند تحمل کند.

در واکنش به اقدام تازه آمريکا در معرفی شبکه حقانی به‌عنوان يک گروه تروريستی، صديق صديقی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفت دولت اين کشور از اين تصميم حمايت می‌کند.

وی گفت: “شبکه حقانی از بزرگ‌ترين شبکه‌های تروريستی است و درج نام آن به عنوان يک گروه تروريستی، يک حرکت بزرگ در از بين بردن اين گروه تروريستی و حاميان آن می‌باشد.”

منابع آمريکايی به روزنامه نيويورک تايمز گفته‌اند با قرار گرفتن شبکه حقانی در فهرست گروه‌های تروريستی، “فعاليت‌های اين شبکه در جلب منابع مالی در کشورهای مختلف از جمله در عربستان و امارات مختل خواهد شد و پاکستان نيز تحت فشار قرار خواهد گرفت تا عليه آن دست به اقدام نظامی بزند.”

شبکه حقانی از سوی سراج‌الدين حقانی، فرزند ارشد جلال‌الدين حقانی، از فرماندهان مشهور مجاهدين که سال‌های زيادی عليه تهاجم اتحاد جماهير شوروی پيشين جنگيد، اداره می‌شود.

آمريکا سه سال پيش برای اطلاعاتی که منجر به بازداشت و يا کشتن سراج‌الدين حقانی شود، سه ميليون دلار جايزه تعيين کرد. افزون بر آن طی اين مدت حمله‌های متعددی از سوی هواپيماهای بدون سرنشين آمريکايی به مخفيگاه‌های حقانی در پاکستان صورت گرفته است.

در اوايل شهريورماه جاری گزارش شد که بدرالدين حقانی، فرزند سوم جلال‌الدين حقانی و يکی از دو چهره مؤثر اين شبکه در حمله هواپيماهای بدون سرنشين آمريکايی در وزيرستان شمالی پاکستان کشته شده است.