بهرام عکاشه که از او به‌عنوان “پدر علم زلزله‌شناسی ايران” ‌ياد می‌شود، گفت ساختار تهران در مقايسه با آذربايجان برای وقوع زلزله هفت ريشتری و حتی بيش از آن مساعد است.

عکاشه امروز يکشنبه ۱۲ شهريورماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کار ايران (ايلنا) گفت: “گسل آذربايجان استعداد زلزله هفت ريشتری را نداشت چرا که عمق کمی داشت اما ساختار تهران در مقايسه با آذربايجان برای وقوع زلزله هفت ريشتری و حتی بيش از آن مساعد است و به‌طور حتم در عمق ۱۵ يا ۲۰ کيلومتری سطح وسيعی را ويران خواهد کرد.”

وی بيان اينکه اگر زلزله در تهران رخ دهد افزون بر تهران، کرج و لواسانات را نيز دربرمی‌گيرد افزود: “برپايه شواهد موجود از گذشته و مطالعات انجام شده البرز مرکزی از جمله تهران، توانايی زلزله هشت ريشتری را دارد چرا که در تاريخ يک هزار و ۵۰۰ ساله زلزله‌ای با قدرت ۷/۷ ريشتر رخ داده است.”

وی با تأکيد بر تقويت ساختمان‌های مهم ازجمله بيمارستان‌ها و مدارس افزود: “هرچه زود‌تر بايد نسبت به بازسازی بافت‌های فرسوده اقدام کنيم تا دست‌کم بتوانيم آمار کشته‌ها را کاهش دهيم.”

در ساعت پنج و ۳۰ دقيقه بامداد امروز نيز زلزله ۵،۲ ريشتری مناطق زهان و حاجی‌آباد در شهرستان زيرکوه خراسان جنوبی را لرزاند خسارت جانی نداشت

به گفته عکاشه در زمان ساخت اتوبان بابايی گسل شمال تهران به راحتی قابل مشاهده بود.

اين زمين‌شناس ادامه داد: “شايد بتوان براساس آمار و اطلاعات و با رياضيات دوره ۱۵۰ ساله را برای زلزله تهران محاسبه کرد اما به‌درستی نمی‌دانيم که پهنه تهران «البرز مرکزی» چه زمانی فعال خواهد شد.”

بر پايه بررسی آماری و زمين‌لرزه‌هايی که پيش از اين در ناحيه ری و تهران ثبت شده، به طور ميانگين هر ۱۵۸ سال، زمين‌لرزه‌ای ويرانگر در اين ناحيه رخ داده است.

بهرام عکاشه اظهارنظر برخی از تحليلگران مبنی بر اينکه زلزله اخير در آذربايجان به خاطر آزمايشات هسته‌ای رخ داده است را رد کرد و گفت: “اگر قرار باشد آزمايش هسته‌ای صورت گيرد بايد در کوير انجام شود. اگرچه برای اثبات اين مسئله نيازمند مطالعات بسيار زيادی هستيم اما اين گفته صحت ندارد.”

عکاشه ۲۲ مردادماه سال جاری نيز در گفت‌و‌گو با تارنمای “شهرنوشت” با بيان اينکه ۱۸۰ سال پيش آخرين زلزله هفت ريشتری در تهران رخ داده و بازگشت دوباره آن ۱۵۰ ساله است گفته بود: “اگر زلزله‌ای در تهران رخ بدهد، پايتخت به مدت ۱۰ سال تعطيل می‌شود.”

۹۰ درصد از خاک ايران برروی نوار زلزله قرار گرفته است. آخرين زلزله مرگبار در تهران، ۱۷۲ سال پيش رخ داد. استان تهران اکنون بيش از ۱۳ ميليون جمعيت دارد.

بر پايه تخمين کارشناسان، در صورت بروز زلزله در تهران، بين ۲۰ تا ۵۰ درصد بيمارستان‌های اين شهر به کلی ويران خواهد شد. اين در حالی است که بيمارستان‌های تهران به لحاظ فنی و سازه‌ای، ضريب ايمنی بالايی در برابر زلزله ندارند و مقاومت برخی از آن‌ها حتی در برابر زلزله شش ريشتری نيز اندک است.

روز شنبه ۲۱ مردادماه دو زمين‌لرزه به بزرگی ۶.۲ و شش ريشتر شهرستان‌های اهر، ورزقان و هريس در آذربايجان شرقی را لرزاند که به گفته مقام‌های مسئول ايران بيش از ۳۰۰ کشته و پنج هزار زخمی بر جای گذاشت.

يک هفته پس از آن يک زلزله ۳.۸ ريشتری شهرهای دماوند، بومهن و پاکدشت از توابع استان تهران را لرزانده بود.

در ساعت پنج و ۳۰ دقيقه بامداد امروز نيز زلزله ۵،۲ ريشتری مناطق زهان و حاجی‌آباد در شهرستان زيرکوه خراسان جنوبی را لرزاند.

اين زلزله به شش روستا خسارت وارد کرده است اما تاکنون خسارت جانی گزارش نشده است.