مجلس نمایندگان افغانستان، با برکناری رئیس اداره امنیت ملی این کشور از سوی حامد کرزی، رئیس‌جمهور، مخالفت کرد و خواستار ابقای او شد.

تاکنون دولت افغانستان در مورد خبر برکناری رحمت‌الله نبیل، اظهار نظر نکرده است اما نمایندگان مجلس امروز چهارشنبه هشتم شهریورماه در نشستی علنی گفتند که با این تصمیم مخالف هستند.

نبیل در تیرماه ۱۳۸۹ از سوی حامد کرزی به‌عنوان رئیس امنیت ملی منصوب شد و سپس در آذرماه ۱۳۹۰ توانست از مجلس رأی اعتماد بگيرد. او پیش ازآن فرمانده گارد ریاست جمهوری بود.

این نگرانی وجود دارد که رئیس اداره امنیت ملی افغانستان به دلیل اقدامات اخیرش در برابر “مداخلات” پاکستان و ایران در افغانستان، از کار برکنار شده باشد؛ موضوعی که برخی از نمایندگان نیز به آن اشاره کردند.

این نگرانی وجود دارد که رحمت‌الله نبیل، رئیس اداره امنیت ملی افغانستان به دلیل اقدامات اخیرش در برابر “مداخلات” پاکستان و ایران در افغانستان، از کار برکنار شده باشد

عبدالظاهر قدیر، معاون مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت گفت کارکرد نبیل به‌عنوان رئیس اداره امنیت ملی قابل ستایش و مجلس از برکناری او نگران است.

وی گفت: “او دستاورد خوبی داشت و در برابر اطلاعات خارجی به خوبی مقاومت کرده است. مجلس در نامه‌ای از رئیس جمهور می‌خواهد تا با ابقای او در وظیفه‌اش موافقت کند.”

الله‌گل مجاهد، عضو کمیسیون امنیت داخلی مجلس گفت برکناری رئیس امنیت ملی انگیزه سیاسی دارد.
وی گفت: “موضع نبیل در برابر پاکستان و ایران روشن بود او از ۹۵ درصد حملات تروریستی در کشور جلوگیری کرده است.”

امنیت ملی افغانستان تاکنون افزون بر خنثی‌سازی ده‌ها حمله تروریستی طالبان که گفته می‌شود از حمایت پاکستان برخوردارند، در این اواخر از” قیام‌های مردمی” علیه طالبان پشتیبانی کرده و در برابر حمله‌های موشکی پاکستان موضع تندی نشان داده است.

این اداره به “دخالت” پاکستان در امور رسانه‌ای افغانستان نیز هشدار داده و ماه گذشته مدیر مسئول یک روزنامه در کابل را به اتهام همکاری با پاکستان بازداشت کرد.

امنیت ملی افغانستان طی این مدت در برابر ایران نیز واکنش‌های صریحی داشته است.

در اردیبهشت‌ماه سال جاری، سرپرست دفتر خبرگزاری فارس ایران در کابل، به اتهام “افشای اسناد محرم دولتی به ایران” بازداشت شد و در یکی از آخرین موارد، دو هفته پيش، سه ایرانی به اتهام اقدام به سازماندهی حمله‌های تروریستی در شهر زرنج بازداشت شدند.

بر پایه اطلاعات امنیت ملی افغانستان این سه نفر عضو یک گروه هشت نفری بودند که پنج تن از آنان در این حمله‌ها که دست‌کم ۳۰ کشته و ۱۳۰ نفر نیز مجروح برجای گذاشت، شرکت داشتند.

هم‌زمان با پخش خبر برکناری رئیس امنیت ملی، رسانه‌های افغانستان به نقل از منابعی در دولت این کشور گزارش داده‌اند که به‌زودی تغییرات دیگری در سطوح عالی دولت صورت خواهد گرفت و به‌جای وزیران دفاع و کشور که به‌تازگی از سوی مجلس برکنار شده‌اند، نامزدان جدید به مجلس معرفی خواهند شد.