یک ماه از اعتراضات آبان ۹۸ گذشت و با این حال همچنان از تعداد کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان اطلاعی در دست نیست. بر اساس گزارش‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی معترضان منتشر شده، یکشنبه ۲۴ آذر، حدود ساعت ۱۷ جسد ارشاد رحمانیان در سد گاران مریوان یافت شد. خانواده ارشاد رحمانیان گمان می‌کردند که او شامگاه ۲۶ آبان بازداشت شده است. بر اساس گزارش‌های تأیید نشده آثار شکنجه بر جسد ارشاد رحمانیان مشاهده شده است.

ارشاد رحمانیان و جنازه او در سد گاران (عکس: توییتر معترضان)

خانواده ارشاد رحمانیان از ۲۶ آبان از او بی‌خبر بودند تا اینکه سرانجام ۲۴ آذر سد گاران مریوان جنازه او را یک ماه بعد از وقوع اعتراضات پس داد. مریوان یکی از کانون‌های درگیری در استان کردستان ایران بود.

جمعه ۲۴ آبان با افزایش قیمت بنزین بر اساس مصوبه فراقانونی سران قوا اعتراضات ابتدا در اهواز، مشهد، سیرجان و شیراز آغاز شد و به زودی به بیش از یکصد شهر ایران از جمله به مریوان، جوانرود و سنندج سرایت کرد. یکشنبه ۲۶ آبان جلسه‌ فوق‌العاده‌ شورای عالی امنیت ملی به ریاست حسن روحانی برای تصمیم‌گیری درباره نحوه مدیریت و سرکوب اعتراضات برگزار شد. به گزارش هفته‌نامه حزب‌الله علی لاریجانی خواهان دخالت رهبر جمهوری اسلامی برای از کار انداختن مجلس شد و به این ترتیب خامنه‌ای در سخنرانی خارج فقه خود از مصوبه سران قوا حمایت کرد. سپس بلافاصله اتصال ایران به شبکه جهانی اینترنت قطع شد و کشتارها کلید خورد.

شامگاه ۲۶ بهمن مریوان صحنه اعتراضات بود. بر اساس گزارش‌های تأیید نشده ارشاد رحمانیان، معترضی که اکنون جنازه‌اش در سد گاران یافت شده، از مقابل بیمارستانی در مریوان ربوده و ظاهراً شکنجه شده است. معترضان می‌گویند آثار شکنجه بر جنازه او قابل مشاهده بوده است. مراجع رسمی هنوز تعداد کشته‌شدگان، بازداشتی‌ها، محل نگهداری و اتهامات آنان و همینطور نحوه کشتار معترضان، عاملان و آمران کشتار را مشخص نکرده‌اند. پیش از این جسد ۵ جوان ۲۰ تا ۳۵ سالە نیز در سد وحدت سنندج پیدا شده بود: هیوا رحیمی، مسعود امینی، رضا صادقی، سوران محمدی و علی جواهری.

یک ماه از آغاز اعتراضات آبان ۹۸ می‌گذرد. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در سخنانی در زنجان برای سلب مسئولیت از خود اعلام کرد که اجرای افزایش قیمت بنزین را به وزارت کشور و شورای امنیت سپرده بوده است. شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور از شب اجرای سهمیه‌بندی تا اوج اعتراضات در سفر تفریحی در قزوین بوده است. روابط عمومی وزارت کشور اما شامگاه یکشنبه ۲۴ آذر با انتشار بیانیه‌ای ادعای عدم حضور رحمانی فضلی در مرکز کشور، همزمان با اجرای طرح مدیریت سوخت را «مطلقاً خلاف واقع» دانست و تاکید کرد: وزیر کشور در شب اجرای طرح، از محل وزارت کشور، از طریق ویدئو کنفرانس با استانداران و شوراهای تأمین ۳۱ استان در ارتباط بوده است. شنبه گذشته ۳۹ تن از نمایندگان مجلس خواهان استیضاح عبدالرضا رحمانی فضلی به دلیل «عملکردش در افزایش قیمت بنزین و نحوه مقابله با اعتراضات» شدند. در نامه استیضاح که توسط این ۳۹ نماینده امضا شده، آمده است:

«وزیر کشور مقدمات و تمهیدات لازم برای اجرای این تصمیم خصوصا در جریان قرار دادن و اقناع مردم را فراهم نکرده و آسیب جدی به نظام جمهوری اسلامی وارد کرده است.»

این نمایندگان با اشاره به سخنرانی خامنه‌ای در درس خارج فقه خود در تأیید مصوبه سران قوا نوشته‌اند:

«اگر تدبیر و تلاشی که از روز سوم ناآرامی‌ها از نظر حفاظت از محل‌های حساس اعمال شد از ابتدا اعمال شده بود، قطعاً این مقدار خسارت مالی و جانی پدید نمی‌آمد.»

غافل از آنکه از روز سوم، بعد از سخنرانی خامنه‌ای، اینترنت ایران قطع شد و کشتارها کلید خورد.

علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی و نماینده خامنه‌ای پنجشنبه هفته گذشته مدعی شد که ۸۵ درصد جانباختگان توسط طرف سومی به قتل رسیده‌اند. علی ربیعی سخنگوی دولت نیز اعلام کرده است که به دستور شورای عالی امنیت ملی ابتدا باید کشته‌شدگان از نظر نحوه و محل قتل تفکیک و سپس آمار آن‌ها اعلام شود.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران شنبه ۱۶ آذر در پاسخ به این پرسش که تعداد کشته‌شدگان اعتراضات مانند شمار بازداشتی‌ها متغیر نیست و چرا آمار آن اعلام نمی‌شود به خبرنگاران گفته بود: «خدا به همراهتان».

برخی منابع تعداد زندانی‌ها را تا هشت هزار نفر و آمار کشته‌شدگان را نیز تا ۳۶۶ نفر  برآورد کرده‌اند. حقیقت اما همچنان پنهان مانده است. جمعه ۲۲ آذر نیز رودخانه کارون اهواز جنازه یکی از معترضان را پس داد.

بیشتر بخوانید: