مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی شانس پيشرفت در مذاکرات با تهران را که روز جمعه ۲۴ اوت (سه شهريور) از سر گرفته می‌شود، اندک دانست و تأکيد کرد که آژانس همچنان بر دسترسی به سايت نظامی پارچين پافشاری خواهد داشت.

به گزارش رويترز، يوکيا آمانو روز گذشته، چهارشنبه يکم شهريورماه (۲۲ اوت) در جريان سفری رسمی به فنلاند به خبرنگاران گفت: “من نمی‌توانم خيلی خوشبين باشم. ما نهايت تلاش خود را کرده‌ايم تا آژانس بين‌المللی انرژی اتمی با تهران به توافقی دست يابد، اما تا اينجای کار در اين زمينه موفق نبوده‌ايم.”

او اضافه کرد: “من هيچ نشانه‌ای نمی‌بينم که در اين وضعيت تغيير سريعی حاصل شود.”

بازديد از مجتمع پارچين در اولويت برنامه‌های سازمان بين‌المللی انرژی اتمی در رابطه با ايران قرار دارد. ديپلمات‌های غربی می‌گويند تصاوير ماهواره‌ای نشان می‌دهند که ايران برخی ساختمان‌های کوچک را به منظور از بين بردن شواهد و مستنداتی که ثابت می‌کند در سايت پارچين آزمايش‌های ممنوع اتمی انجام شده‌، ويران کرده و آن منطقه را پاکسازی کرده‌ است.

آمانو: ما همچنان بر درخواست خود مبنی بر دسترسی به سايت پارچين و بنای آن اصرار می‌کنيم

آمانو نيز در اين‌باره گفت: “ما به‌واسطه تصاوير ماهواره‌ای گمان می‌کنيم که ايران مشغول انتقال خاک‌های آن منطقه و خراب کردن بناها و از بين بردن حصارهاست. اين مسائل باعث بازداشتن ما از انجام تحقيقات در اين‌باره می‌شود.”

او افزود: “با اين حال ما همچنان بر درخواست خود مبنی بر دسترسی به سايت پارچين و بنای آن اصرار می‌کنيم.”

غرب و اسرائيل معتقدند ايران در پی دستيابی به سلاح هسته‌ای است، اما ايران اين ادعا را رد می‌کند و هدف از برنامه‌های هسته‌ای خود را صلح‌آميز می‌خواند.

بر اساس اين گزارش يکی از ديپلمات‌های مرتبط با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به رويترز گفت: “من شنيده‌ام که به تازگی عمليات پاکسازی گسترده‌ای در پارچين انجام شده‌است.”

يک ديپلمات ديگر نيز به رويتر گفت که گمان نمی‌کند جمهوری اسلامی اجازه دسترسی به پارچين را بدهد، “مگر آن‌که کاملأ اطمينان حاصل کنند که در آن‌جا هيچ چيزی پيدا نخواهد شد.”

ايران می‌گويد سايت پارچين يک مرکز معمولی نظامی است و ادعای پاکسازی آن را “مضحک” می‌خواند. سايت پارچين در ۳۰ کيلومتری جنوب غربی تهران واقع شده ‌است.