رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به مساله فساد در دستگاه‌های دولتی در ایران گفته است فساد در کشور سیستمی نیست اما به دلایلی و مطابق سنجش‌ها، ادراک و احساس فساد در مردم بیش از واقعیت است.

حسن درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور

حسن درویشیان گفته است:

«تلاش می‌کنیم ادراک و احساس فساد نیز کاهش یابد.»

به نظر می‌رسد که قرار است این تلاش با تبدیل روش‌های نظارت سنتی به روش‌های جدید انجام شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، درویشیان روز شنبه ۳۰ شهریور ماه در حاشیه مراسم معارفه خود به عنوان رئیس جدید سازمان بازرسی کل کشور، ضمن اشاره به روش‌های نظارتی قدیمی در ایران گفته است:

«با شیوه‌های سنتی و روش‌های قدیمی امکان تحقق اهداف نظارتی وجود ندارد و با حجم عملیات و اقدامات دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانیم با روش‌های قدیمی کار کنیم.»

او با تاکید بر نقص روش‌های فعلی نظارت و بازرسی در کشور گفته است:

«در قوانین آمده است که هر سال یک بار باید از تمام دستگاه‌ها بازرسی کنیم اما با روش‌های قدیمی هر ۱۷ سال یک بار می‌توانیم از دستگاه‌ها بازرسی داشته باشیم.»

به گفته درویشیان، قرار است همراه با افزایش عمق بازرسی‌ها، نسبت به شناسایی بسترهای فسادزا و پیگیری رفع آنها با همکاری دستگاه‌های اجرایی و نظارتی بیش از گذشته توجه شود.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در بهمن ماه سال ۹۶ در دیدار با فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش تلویحا به وجود فساد گسترده و سیستماتیک در ایران اعتراف کرد و فساد در ایران را به اژدهای هفت سر افسانه‌ها تشبیه کرد و گفت برخورد با کسانی که از فساد متنفع می‌شوند کار آسانی نیست.

در همین راستا محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور سال گذشته در جلسه معارفه دادستان عمومی اصفهان درباره فساد سستماتیک در ایران گفت بخشی از مدیریت کشور فاسد شده است و دستگاه قضایی باید تلاش کند آنها را پاکسازی کند.

بانک جهانی در گزارش توسعه سال ۲۰۱۷ فساد سیستماتیک را استفاده خصوصی از منابع عمومی تعریف کرده و در تشریح مشخصات فساد سیستماتیک به مواردی همچون «دسترسی انحصاری بر ثروت عمومی» و همین‌طور «نقض قوانین با استفاده از قدرت سیاسی» اشاره کرده است.

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در اسفند سال ۹۲ به خبرگزاری فارس گفته بود:

«ما به مرحله فساد سیستماتیک رسیده‌ایم.»

به تعبیر او فساد سیستماتیک به مرحله‌ای از فساد اطلاق می‌شود که نهادهای مسئول مبارزه با فساد خودشان به درجاتی از فساد مبتلا هستند. ‎


  • در همین زمینه