دبيرکل اتحاديه عرب در نشستی با حضور مخالفان بشار اسد، رئيس جمهور سوريه خواستار وحدت و يکپارچگی اپوزيسيون اين کشور شد.

به گزارش آسوشيتدپرس، اين نشست امروز، دو ژوئيه (۱۲ تير) به ميزبانی اتحاديه عرب در قاهره، پايتخت مصر برگزار شد و در جريان آن طرح جديد سازمان ملل برای تشکيل يک دولت انتقالی در سوريه مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

اين نخستين بار است که اتحاديه عرب ميزبانی نشستی را با حضور اپوزيسيون سوريه برگزار می‌کند.

در اين نشست نبيل العربی، دبيرکل اتحاديه عرب برای ۲۵۰ تن از نيروهای مخالف بشار اسد سخنرانی کرد که هدف از آن تشويق گروه‌های مخالف بشار اسد به وحدت با يکديگر بود در حالی که اختلافات بسياری ميان آن‌ها وجود دارد.

روز گذشته (يکشنبه) گروه‌های اپوزيسيون سوريه طرح پيشنهادی صلح سازمان ملل مبنی بر تشکيل دولت انتقالی را رد کردند چرا که به موجب اين طرح بشار اسد امکان حضور در دولت موقت را می‌يابد.

اما نبيل العربی در واکنش به آن‌ها گفت اپوزيسيون نبايد اين فرصت را برای وحدت از دست بدهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه اپوزيسيون مستقر در سوريه نشست قاهره را “توطئه‌ای” در خدمت سياست‌های دمشق و متحدان آن، تهران و مسکو ناميده‌اند

او اضافه کرد که مردم سوريه بايد به مخالفت‌های فرقه‌ای و جناحی ارجحيت بيشتری داشته باشند.

با اين حال از سوريه خبر می‌رسد که شورشيان مبارز و فعالان مخالف گفته‌اند که نشست امروز قاهره را تحريم می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشته ‌است که اپوزيسيون مستقر در سوريه اين نشست را “توطئه‌ای” در خدمت سياست‌های دمشق و متحدان آن، تهران و مسکو ناميده‌اند.

بر اساس اين گزارش، ارتش آزاد سوريه که متشکل از سربازان فراری ارتش و شورشيان اين کشور است و مخالفان بشار اسد، با انتشار بيانيه‌ای اعلام کرده‌اند، آن‌ها “هرگونه گفت‌وگو و مذاکره با گروه‌های جنايتکار و قاتل” را رد می‌کنند.

در بخشی از اين بيانيه آمده ‌است: “ما اجازه نخواهيم داد هيچ کسی دستورات ايران و روسيه را به مردم سوريه تحميل کند.”

امضاکنندگان اين بيانيه دستور جلسه گفت‌وگوهای قاهره را مورد انتقاد قرار داده‌اند چرا که ايده دخالت نظامی خارجی به قصد نجات مردم را رد می‌کند و مسائلی نظير مسلح کردن شورشيان و ايجاد مناطق تحت حمايت جامعه جهانی و نيز به‌وجود آوردن مسيرهای بشردوستانه را ناديده می‌گيرد.

اين نشست دو روزه در قاهره پس از آن برگزار می‌شود که قدرت‌های جهانی روز شنبه (۳۰ ژوئن) در ژنو بر سر يک طرح انتقالی در سوريه توافق کردند.

در نشست قاهره اعضای گروه‌های تشکيل‌دهنده شورای ملی سوريه حضور دارند که در تبعيد هستند.