در حالی که مذاکرات هسته‌ای ايران با قدرت‌های جهانی در بغداد آغاز شده‌ است، سخنگوی کاترين اشتون، نماينده اتحاديه اروپا در اين مذاکرات از پيشنهادهای جديد غرب به ايران خبر داد.

به گزارش رويترز، مايکل مان پس از آغاز مذاکرات به خبرنگاران گفت: “ما پيشنهادهای جديدی در اين مذاکرات داريم که نشان‌دهنده دغدغه‌های اصلی ما درباره برنامه هسته‌ای ايران و سئوالاتی است که پيرامون غنی‌سازی اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد وجود دارد.”

مان همچنين گفت: “ما اميدواريم که ايران پاسخ مثبتی بدهد و می‌توانيم امروز به پيشرفت‌هايی دست پيدا کنيم.”

سخنگوی کاترين اشتون اما امکان توافق نهايی در اين جلسه را رد کرد و اظهار داشت: “قرار نيست امروز اتفاق چشمگيری رخ بدهد. من اين‌‌گونه فکر می‌کنم. اما اگر همه چيز خوب پيش برود، پيشرفتی قطعی خواهيم داشت.”

مذاکرات ايران و اعضای گروه ۱+۵ که شامل کشورهای بريتانيا، ايلات متحده آمريکا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان می‌شود، از ساعاتی پيش در بغداد آغاز شده ‌است.

علی‌اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران امروز گفت، اميدوار است اخبار خوبی از نشست بغداد منتشر شود

ناظران می‌گويند، غرب در اين مذاکرات آمادگی ايران را برای توقف برنامه‌های اتمی خود محک می‌زند. ايران هم‌اکنون تحت فشار تحريم‌های اقتصادی شديدی قرار دارد که غرب عليه آن وضع کرده است.

در عين حال مقام‌های ايران نسبت به اين مذاکرات اظهار اميدواری کرده‌اند. علی‌اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران امروز، سوم خرداد (۲۳ ماه مه) گفت، اميدوار است اخبار خوبی از نشست بغداد منتشر شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، صالحی که در نشست مطبوعاتی مشترکی با وزير امور خارجه اکوادور شرکت کرده بود با اشاره به مذاکرات امروز ايران با قدرت‌های جهانی گفت: “همواره تأکيد کرده‌ايم با اراده جدی و حسن نيت در اين جلسات شرکت می‌کنيم. اين اراده جدی و حسن نيت ما در نشست استانبول به نمايش گذاشته شد. اميدواريم طرف مقابل هم چنان‌چه مايل به موفقيت اين نشست‌هاست با حسن نيت و اراده جدی و رويکرد جديد شرکت کند.”

او افزود: “ما در مجموع خوشبين هستيم و نظراتی که ارائه شده است گويای اين است که طرف مقابل هم علاقمند است نشست بغداد نشست موفقيت‌آميزی باشد اميدواری ظرف دو سه روز آينده اخبار خوبی از نشست بغداد بشنويم.”

دولت‌های غربی می‌گويند که ايران در پی دستيابی به توانايی توليد سلاح هسته‌ای است اما ايران اين ادعا را رد می‌کند و می‌گويد که برنامه‌های هسته‌ای آن اهدافی صلح‌آميز دارد. اين مناقشه باعث تحريم‌ گسترده ايران شده ‌است.