نخست‌وزير اسرائيل ضمن ابراز شک و ترديد نسبت صداقت جمهوری اسلامی ايران، تهران را متهم ساخت که در مذاکرات هسته‌ای خود با کشورهای غربی قصد دارد زمان به‌دست آورد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل امروز جمعه ۲۹ ارديبهشت‌ماه (۱۸ ماه مه) به‌هنگام ديدار با واسلاو کلاوس، رئيس جمهوری چک در پراگ، درباره مذاکرات هسته‌ای ايران اظهارنظر کرد.

نتانياهو گفت: “به‌نظر می‌رسد ايران از اين مذاکرات همچون امکانی برای وقت‌کشی و فريب بهره‌برداری می‌کند. همان کاری که کره شمالی سال‌ها انجام داد.”

دور دوم مذاکرات هسته‌ای ايران و گروه ۱+۵، شامل آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و آلمان، قرار است روز ۲۳ مه (سوم خرداد) در بغداد از سر گرفته شود.

نخست‌وزير اسرائيل افزود: “آن‌ها سعی می‌کنند از اين جلسه به آن جلسه بروند و وعده‌های توخالی دهند. ممکن است در کل چيزهايی را بپذيرند اما معتبر نيست.”

نتانياهو گفت: “آن‌ها حتی ممکن است مسائلی را نيز به‌اجرا درآورند اما مسائلی را که به کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای نظامی آن‌ها نينجامد.”

نتانياهو: هدف مذاکرات هسته‌ای با ايران بايد کاملأ روشن باشد؛ توقف تمام فعاليت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانيوم در داخل ايران، خروج تمامی تجهيزات غنی‌سازی و نابودی تجهيزات هسته‌ای زيرزمينی در نزديکی شهر قم

بنيامين نتانياهو در بخش ديگری از سخنان خود گفت: “هدف مذاکرات هسته‌ای با ايران بايد کاملأ روشن باشد؛ توقف تمام فعاليت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانيوم در داخل ايران، خروج تمامی تجهيزات غنی‌سازی و نابودی تجهيزات هسته‌ای زيرزمينی در نزديکی شهر قم.”

وی افزود: “زمانی که به اين هدف‌ها دست يافتيم من نخستين کسی خواهم بود که از آن استقبال خواهم کرد اما تا آن زمان شما من را در ميان منتقدان به‌شمار آورديد.”

فروردين‌ماه سال جاری زمانی که دور نخست از اين مرحله از مذاکرات هسته‌ای ايران و گروه ۱+۵ در استانبول برگزار شد نخست‌وزير اسرائيل ايران را برنده اين مذاکرات خواند و گفت جمهوری اسلامی پنج هفته ديگر را بدون هيچ محدوديتی به‌دست آورد تا برنامه غنی‌سازی اورانيوم خود به‌پيش برد.

ايهود باراک، وزير دفاع اسرائيل نيز شامگاه چهارشنبه، ۲۷ ارديبهشت (۱۶ ماه مه) در گفت‌وگو با سی اِن اِن اظهار داشت، اسرائيل نگران است که ايران غير قابل کنترل شود.

وی نسبت به مذاکرات ايران و قدرت‌های غربی اظهار نگرانی کرد و گفت، توافق با ايران می‌تواند به ايران اجازه فريب جهان و پيشبرد برنامه هسته‌ای آن را بدهد.

در همين حال دان شاپيرو، سفير آمريکا در اسرائيل نيز روز گذشته خاطرنشان کرد که برنامه‌های آمريکا برای حمله نظامی احتمالی به ايران آماده اجراست و اين گزينه برای آمريکا “کاملأ امکان‌پذير” است.

بسياری از کشورهای جهان از جمله کشورهای غربی ايران را متهم می‌کنند که با پيشبرد برنامه هسته‌ای خود قصد دارد به سلاح اتمی دست يابد اما جمهوری اسلامی اين اتهام را رد می‌کند و برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آميز می‌داند.
مقام‌های اسرائيلی که برنامه هسته‌ای ايران را تهديدی عليه موجوديت سرزمين خود می‌دانند، در چند ماه اخير اظهارات ضدونقيضی درباره حمله احتمالی اسرائيل به تأسيسات هسته‌ای ايران ابراز داشته‌اند.

اسرائيل به‌طور مداوم ايران را به حمله نظامی تهديد می‌کند و هم‌زمان از تشديد تحريم‌های جهانی عليه ايران نيز پشتيبانی می‌کند.