کاترين اشتون، مسئول سياست‌های خارجی اتحاديه اروپا گفت، اميدوار است مذاکرات پيش روی با ايران زمينه‌ای فراهم آورد تا ايران سرانجام از کوشش برای دستيابی به “سلاح‌های اتمی” منصرف شود.

به گزارش رويترز، اشتون که به‌عنوان نماينده قدرت‌های جهانی در مذاکرات با ايران بر سر برنامه‌های هسته‌ای اين کشور حضور دارد، در آستانه دور جديد مذاکرات که ۲۳ ماه مه در بغداد برگزار می‌شود، نسبت به سرانجام مذاکرات اظهار اميدواری کرد.

او روز جمعه، ۲۲ ارديبهشت (۱۱ ماه مه) در جمع خبرنگاران در بروکسل اظهار داشت: “آرزوی من اين است که به سمت آغازی برای پايان برنامه‌های تسليحات هسته‌ای ايران حرکت کنيم. من اميدوارم شاهد آغاز موفقيت‌ها باشيم.”

غرب نسبت به برنامه‌های هسته‌ای ايران بدگمان است و ادعا می‌کند ايران در پی دستيابی به سلاح‌های هسته‌ای است با اين حال اشتون با به کار بردن عبارت “برنامه‌های تسليحات هسته‌ای ايران” گامی فراتر از مقام‌های غربی برداشته ‌است که به‌طور معمول برنامه‌های ايران را تلاشی برای دستيابی به توانايی تسليحات هسته‌ای توصيف می‌کنند.

کاترين اشتون گفت، او اين گفت‌وگوها را مجموعه‌ای از مباحث جدی تلقی می‌کند که می‌تواند نتايجی روشن و صريح داشته باشد

پيش از اين در ماه ژانويه، جيمز کلپر، رئيس سازمان اطلاعات ملی آمريکا گفته بود که ايران هنوز به گزينه توسعه تسليحات اتمی فکر می‌کند و ظرفيت‌های هسته‌ای خود را افزايش می‌دهد. اما او در عين حال تأکيد کرده بود که نمی‌داند آيا ايران عاقبت تصميم به ساخت سلاح هسته‌ای خواهد گرفت يا نه.

مذاکرات با ايران بر سر برنامه‌های اتمی اين کشور که گفته می‌شود اهدافی نظامی دارد و نيز در رابطه با بازديد از نيروگاه‌های مشکوک ايران، ۲۶ فروردين (۱۴ آوريل) پس از وقفه‌ای ۱۵ ماهه در ترکيه از سر گرفته شد و دور بعدی آن نيز سوم خرداد ماه (۲۳ مه) در بغداد برگزار می‌شود.

اشتون گفت، او اين گفت‌وگوها را مجموعه‌ای از مباحث جدی تلقی می‌کند که می‌تواند نتايجی روشن و صريح داشته باشد.

اشتون در اين مذاکرات نماينده ايالات متحده، روسيه، چين، فرانسه، بريتانيا و آلمان (گروه ۱+۵) خواهد بود.

او اين سخنان را در نشست خبری مشترکی با هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق ايراد کرد.

روز گذشته مقامات اتحاديه اروپا و عراق توافق‌نامه همکاری با يکديگر را امضا کردند.