گزارشگران بدون مرز با انتشار بيانيه‌ای “تشديد سرکوب” روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها در ايران توسط جمهوری اسلامی را محکوم کرد.

در اين بيانيه که امروز، پنج‌شنبه ٢١ ارديبهشت‌ماه منتشر شده، آمده است در کمتر از دوهفته دو روزنامه‌نگار، مهسا امرآبادی و رضا انصاری راد برای گذراندن مدت محکوميت خود به زندان احضار شده‌اند، محمود شکرايه کاريکاتوريست به ٢٥ ضربه شلاق محکوم گرديده و ماهنامه “نسيم بيداری” برای مدت دو ماه توقيف شده است.

بيانيه افزوده است که “بسياری از روزنامه‌نگاران زندانی، در زندان‌های کشور، از اين ميان نرگس محمدی در شرايط غيرانسانی و تحقيرآميز و محروم از حقوق ابتدايی خود نگاهداری می‌شوند.”

گزارشگران بدون مرز ضمن ابراز نگرانی عميق خود از وضعيت سلامت نرگس محمدی، روزنامه‌نگار و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر نوشته است به گفته‌ خانواده‌ نرگس محمدی، وی به سلول انفرادی بند ٢٠٩ اوين که تحت مسئوليت مأموران وزارت اطلاعات است، منتقل و دچار شوک عصبی و انقباض عضلانی شده است.

مهسا امرآبادی روزنامه‌نگار و همسر روزنامه‌نگار زندانی مسعود باستانی روز گذشته، چهارشنبه ٢٠ ارديبهشت‌ماه برای سپری کردن يک سال محکوميت خود به زندان اوين احضار شد.

گزارشگران بدون مرز سران سه قوه حکومت جمهوری اسلامی را مسئول “تشديد سرکوب” روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها در ايران دانسته است

به‌گفته گزارشگران بدون مرز، مهسا امرآبادی روز يکم اسفندماه سال گذشته خورشيدی مطلع شده بود که از سوی شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برای “نوشتن گزارش و حمايت از همسر زندانی‌اش” به پنج سال زندان که چهارسال آن تعليقی است، محکوم شده است.

امرآبادی پيش از اين نيز در تاريخ ٢٢ مهرماه ١٣٨٩ از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران، به يک‌سال زندان محکوم شده بود.

مسعود باستانی همسر اين روزنامه‌نگار، که همچنان در زندان رجايی‌شهر زندانی است، در تاريخ ١٢ تيرماه ١٣٨٨ بازداشت و مردادماه همان سال به شش سال زندان محکوم شد.

همچنين رضا انصاری راد، همکار بسياری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب نيز ١٤ ارديبهشت‌ماه جاری برای سپری کردن مدت محکوميت خود به زندان اوين احضار شده بود.

وی به اتهام “تبليغ عليه نظام” در شهريورماه سال ١٣٨٩ به يک‌سال زندان محکوم شده بود، اين حکم از سوی دادگاه تجديد نظر تائيد شده است.

از سوی ديگر، محمود شکرايه، کاريکاتوريست هفته‌نامه‌ “نامه امير” در شهر اراک، ١٥ ارديبهشت‌ماه جاری مطلع شد که برای انتشار کاريکاتوری از احمد لطفی آشتيانی، يکی از نمايندگان شهر اراک در مجلس ايران به ٢٥ ضربه شلاق محکوم شده‌ است.

احمد لطفی آشتيانی کاريکاتور خود به شکل فوتباليست در اين نشريه را “توهين‌آميز” دانسته و از مدير هفته‌نامه “نامه امير” و محمود شکرايه به دادگاه شکايت کرده بود. در دادگاه مدير مسئول تبرئه شد اما کاريکاتوريست هفته‌نامه‌ به ٢٥ ضربه شلاق محکوم گرديد.

همچنين محمدمهدی طباطبايی، صاحب امتياز ماهنامه “نسيم بيداری”، ١٠ ارديبهشت‌ماه جاری با دريافت نامه‌ای از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از توقيف دو ماهه‌ اين ماهنامه در پی دستور قضايی بازپرس شعبه نهم دادسرای فرهنگ و رسانه مطلع شد.

در اين دستور اتهام نشريه ” تخلف از مصوبات شورای عالی امنيت ملی در شماره های ٢٥ و٢٦ ماهنامه ” اعلام شده است.

در شماره ۲۶ ماهنامه “نسيم بيداری” خاطرات محمد خاتمی، رئيس جمهور پيشين ايران در مورد نلسون ماندلا رهبر جنبش ضدنژادپرستی در آفريقای جنوبی و رئيس جمهور پيشين اين کشور، منتشر شده بود که برخی دليل توقيف اين ماهنامه را انتشار گفت‌وگو با خاتمی و طرح روی جلد آن با تصوير رئيس جمهور دوران اصلاحات در ايران می‌دانند.

شماره ۲۵ ماهنامه “نسيم بيداری” نيز که اطلاعيه دادسرای فرهنگ و رسانه به آن اشاره کرده است پرونده ويژه نوروزی بود که با عنوان “رازهای سرزمين من” منتشر شد.

اين پرونده به احوال ايران و ايرانيان در صد بهار گذشته، از نوروز ۱۲۹۱ تا نوروز ۱۳۹۰ پرداخته بود.

گزارشگران بدون مرز سران سه قوه حکومت جمهوری اسلامی را مسئول “تشديد سرکوب” روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها در ايران دانسته است.